بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده

Nvidia حق امتیاز کل مجموعه ARM را 40 میلیارد دلار خرید!

Nvidia حق امتیاز کل مجموعه ARM را 40 میلیارد دلار خرید!

شرکت سافت‌بانک (SoftBank) ژاپن، کل مجموعه هلدینگ و حق امتیاز Arm را به شرکت طراحی تراشه انویدیا (Nvidia) آمریکا، به قیمت 40 میلیارد دلار فروخت.

این مجموعه بعد از چهار سال مالکیت آن با عنوان گروه فناوری ژاپن، به یک منبع عظیم سرمایه و دارایی تبدیل شد. شرکت طراحِ تراشه انگلیسی، یکی از بزرگترین دارایی‌های همین مجموعه است که توسط بنیان‌گذار سافت‌بانک، یعنی ماسایوشی سان (Masayoshi Son) بوجود آمد.

 

جزئیات مالی قرارداد

بر اساس این معامله، گروه ژاپنی سافت‌بانک به یکی از بزرگ‌ترین سهامداران Nvidia تبدیل خواهد شد که 21.5 میلیارد دلار آن را به‌صورت سهام عادی و 12 میلیارد دلار آن را به‌صورت نقد دریافت می‌کند. اگر ARM بتواند به اهداف اقتصادی مورد نظر Nvidia برسد، 5 ملیارد دلار دیگر نیز به‌صورت اضافه به شرکت ژاپنی پرداخت خواهد شد.
انویدیا همچنین 1.5 میلیارد دلار ارزش سهام برای کارمندان Arm صادر خواهد کرد.
سهام مورد معامله سافت‌بانک توکیو در یک روز بیش از ده درصد افزایش داشته است که جزء بیشترین افزایش‌های بورس در طول ماه مارس می باشد!
آقای ماسایوشی سان، مدیر عامل اجرایی شرکت سافت‌بانک می‌گوید: “ما نگاهمان به پیشرفت و موفقیت رو به جلو برای این شرکت‌های ادغام شده است.”

 

مسائل قانونی قرارداد

این معامه در حالی صورت می‌گیرد که وزرای انگلستان قرار است شرایط سخت‌گیرانه ای را برای معاملات پول نقد و سهام از جمله فعالیت‌های ARM در کمبریج اعمال کنند.
اُلیور داودن (Oliver Dowden)، نماینده پارلمان بریتانیا، در حال بررسی این موضوع است که آیا این معامله باید تحت قانون سازمانی 2002 صورت پذیرد یا خیر، که به معنای بازبینی گسترده این معامله توسط سازمان رقابت و بازارهای انگلستان است.
در بیانیه‌ای مشترک جنسن هوانگ (Jensen Huang)، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی انویدیا، سعی در از بین بردن چنین نگرانی‌هایی داشت. وی وعده داد که برند Arm را حفظ کند و پایگاه های خود را در کمبریج گسترش دهد. آقای هوانگ گفت: “ما در این موقعیت عالی پیشرفت خواهیم کرد و یک مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی در سطح جهانی ایجاد خواهیم کرد. همچنین از پیشرفت‌های بهداشتی، علوم زندگی، رباتیک، اتومبیل‌های خودران و سایر زمینه‌ها نیز استقبال می‌کنیم.”

 

کشمکش‌های فروش حق امتیاز ARM

کشمکش‌های فروش حق امتیاز ARM

این معاملات اما و اگر ها و ماجراهای قانونی بسیار زیادی داشته است، به همین خاطر دولت انگلستان شرکت ژاپنی را مجبور کرد مقرهای Arm را در کمبریج نگه دارد و طی 5 سال آینده حداقل 1500 شغل جدید پیرامون طراحی تراشه ایجاد کند. یک مقام انگلیسی گفته است: “شما انتظار دارید که ما علاقه زیادی به این شرکت داشته باشیم، زیرا این یک قهرمان فناوری ملی است.”
این معامله، آزمون بزرگی از رویکرد نخست وزیر بوریس جانسون به استراتژی صنعتی انگلیس است.

برخی قیمت هلدینگ و حق امتیاز Arm را بالاتر از قیمت 32 میلیارد دلاری می‌دانند که شرکت سافت‌بانک در سال 2016 برای مالکیت آن پرداخت کرد. یعنی ارزش آن را چیزی در حدود بیش از 55 میلیارد دلار برآورد می‌کنند. معامله‌ای که هفته‌ها پس از رأی گیری در Brexit انجام شد و منتقدان از جمله بنیان‌گذار Arm را بر آن داشت تا انگلیس را به فروش جواهر تاج بخش فناوری خود متهم کنند.
همین طور بحث‌ها، انتقادات، تعاریف و… بسیار زیادی در مورد این معامله شده است، سخنگوی دولت و سیاستمداران مختلفی نیز در این رابطه اظهار نظر کرده اند.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “Nvidia حق امتیاز کل مجموعه ARM را 40 میلیارد دلار خرید!

  1. Avatar for محمد محمد گفت:

    ممنون بابت مقالات خوب
    همیشه arm رو دوست داشتم
    همینطور سیسوگ رو 🙂

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      :-))
      ممنون از شما دوست عزیز

  2. Avatar for سجاد گلچین پور سجاد گلچین پور گفت:

    بیشتر از همه چیز باید نگران سرنوشت شرکت های تابعه ARM که در حال حاضر دارن از این تکنولوژی استفاده میکنن مثل بنیاد رزبری پای و ST و Arduino و سایر بود. شخصا نسبت به کلیت این قضیه و خط مشی کمپانی Nvidia حس خوبی ندارم چون Nvidia در خیلی موارد ثابت کرده که با منابع اوپن سورس رابطه خوبی نداره هر چند این رفتارش رو به بهبودی داره میره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *