توصیه شده, مقاله های سیسوگ

الکتروبوم و تولید محتوا در حوزه برق

الکتروبوم

شاید برای شما باورکردنی نباشه، ولی به نظر بزرگ‌ترین یوتیبور (youtubers) ایرانی یک مهندس برقه!!

این مهندس برق که ساکن کاناداست چند سالیِ است که کسب‌وکارش فقط ایجاد ویدئو هست (سایت یوتیوب به ازای بازدید به کانالها مبالغی پرداخت می‌کند) ویدئوهایی که به‌صورت طنز سعی دارد برخی از مفاهیم برق در حوزه‌های مختلف را ارائه بدهد.

آقا مهدی را شاید به اسم نشناسید و یا حتی کانالش را ندیده باشید ولی حتما کلیپ هایش را دیده‌اید ما هم قبلا یکی از کلیپ های این مهندس ایرانی را در کانال قرار داده بودیم.

اعضای کانال یوتیوب ایشون, الان که صحبت میکنیم حدود 4 میلیون نفر هست.

چند وقت پیش پادکست دال یک مصاحبه‌ای با مهدی داشته که به نظرم خیلی جذاب و آموزنده است، لینک را پایین قراردادم حتماً گوش کنید و البته اگر نرم‌افزارهای پادکست ندارید پیشنهاد می‌کنم یکی از آنها مثل کست باکس Castbox را نصب کنید و رادیو دال را سرچ بزنید و آنجا گوش بدهید که تجربه خیلی بهتری از گوش دادن به پادکست را به شما می‌دهد.

مهدی از الکتروبوم

در این پادکست به موضوعات خیلی جالبی اشاره میکنه از اینکه چی شد سر از کانادا درآورد چطور شد ایده چنین کلیپ‌هایی به ذهنش رسید و چطور در منزل به‌صورت تمام‌وقت در حال ایجاد کلیپ‌های طنز و البته آموزشی در حوزه برق به سر میبرد.

خیلی دوست داشتیم می‌توانستیم با ایشان یک مصاحبه کوچک داشته باشیم که البته ایمیل هم زدیم خدمتشان ولی به نظر میزان ورودی‌ها به قدری زیاد است که آقای مهدی فرصت جواب دادن نداشتند البته در پادکست بالا فکر کنم اکثر سؤالاتی که برای ما پیش آمده پرسیده شده و جواب هم داده‌شده.

موضوع خیلی جالبی اینجاست که آقا مهدی ازنظر رفتاری یک شخص درونگرا است مثل خیلی از مهندسین عزیز و اینکه توانسته چنین ارتباطی برقرار کند خودش موضوع جالبیِ است که ارزش گوش دادن پادکست را برای خیلی از ماها بیشتر می‌کند.

 

 

چند سال پیش قسمت‌هایی از یک مجموعه آموزشی را می‌دیدم به نام کارخانه اطلاعات سازی در این مجموعه آموزش نشان می‌داد که چطور شما میتونید از تولید محتوا کسب درامد کنید (البته نه کاری که ما در سیسوگ داریم انجام میدیم:-)) که روشها  و متد آن را هم به نظرم خیلی خوب توضیح می‌داد.

یک نکته مهم در این آموزش‌ها این بود که اول از همه مسیر را مشخص می‌کرد که شما چطور بتوانید به یک جایگاه مناسب در حوزه خودتان برسید و مورد دیگر برخی استدلال‌هایی را در این ساختار می‌گفت که شاید در نوع خودش جالب بود مثلاً اینکه نیاز نیست شما تولید علم کنید و این وظیفه شما نیست و تازه بعد از اون وارد تولید محتوا بشید بلکه هنر شما این است که بتونید آن را با یک سبک و ارائه مناسب به مخاطب خودتان ارائه بدهید، که البته نمونه‌های موفق و ناموفق زیادی میشه پیدا کرد و مثال زد. (البته نمونه‌های کلاه‌برداری در این حوزه هم کم نیستند که ذاتاً در طولانی‌مدت حذف می‌شوند)

 

این روزها کانال‌ها و سایت‌های زیادی ایجاد می‌شوند و یا در حال فعالیت در حوزه برق و الکترونیک هم هستند که سعی در تولید محتوا و کسب درامد مستقیم از آن رادارند که خود این قضیه خیلی خوب و عالی باشد, دوستانی که صرفاً یک وب‌سایت دارند و محتوا به‌صورت متنی ارائه می‌دهند تا دوستانی که حتی وارد تولید محتوای تصویری و ویدئویی هم شدند که البته طبق رویه سیسوگ حتماً سعی می‌کنیم بهترین‌ها  را هم معرفی کنیم. در زیر سعی می‌کنم چند نکته را ذکر کنم شاید برای برخی از دوستانی که تازه‌وارد این حوزه می‌شوند کارآمد باشد.

 

لزومی ندارد شما حتماً مطالب عمیق و خیلی خاص الکترونیکی را ارائه بدهید برعکس اگر دنبال مخاطب بیشتری می‌گردید هر چه مطالب کمتر حرفه‌ای و تخصصی‌تر باشند دایره مخاطبین شما نیز افزایش پیدا می‌کند، این موضوع البته نه خوب هست و نه بد و جزء ذات سیستم هست بگذارید یک مثال بزنم، فرض کنید ما در اینستاگرام سیسوگ چندین مطلب علمی و تخصصی قرار بدهیم و برعکس چند مطلب سطحی و عام و حتی کلیپ طنز قرار بدهیم میزان بازخورد لایک و بازنشر حالت دوم چندین برابر حالت اول خواهد بود. (البته این موضوع بستگی به این داره که هدف شما از تولید محتوا دقیقاً چی هست) در حالت عادی این نوع نگاه میتواند خیلی سریع‌تر و راحت‌تر شمارا به ارتقاء اعضای کانال و در آخر به دیده شدن برساند.

 ارائه محتوا و البته دسته‌بندی داده‌هایی که قراره ارائه شود باید عالی باشند نه تخصصی بودن آن، مثلاً چند روز پیش آموزشی را دیدم که البته به نظر خیلی هم خوب ساخته‌شده بود با عنوان آموزش کار با مولتی متر شاید به نظر خیلی‌ها آموزش بلااستفاده‌ای باشد ولی اتفاقاً برعکس میتواند مخاطبین خیلی زیادی داشته و فوق‌العاده کاربردی باشد.

خیلی زود دلسرد نشید! و انتظار هورا کشیدن بقیه به ازای هر محتوایی که ایجاد می‌کنید را نداشته باشید تجربه نشان داده که اکثراً نسبت به آنچه که تولید محتوا می‌کنید کلاً بی‌اعتنا هستند حتی اگر از آن استفاده مالی هم بکنند.

سعی کنید حتماً زبان انگلیسی‌تان را عالی کنید انتقال محتواهای تولیدشده  زبان انگلیسی به زبان فارسی خودش میتواند متد خوب و راحتی برای ارائه و تولید محتوا در این حوزه باشد.

چیزی که باعث میشه شما دیده شوید صرفاً تخصص نیست درصد بالایی از آن هنر است! هنر طراحی ارائه و ایجاد آن محتوای آموزشی، اگر بخواهم بهتر بگویم کیفیت میتواند خیلی تأثیرگذارتر از کمیت باشه، برای نمونه کانال بوم الکترونیک آقا مهدی در حدود 8 سال کار تنها 150 عدد کلیپ ایجاد کرده و توانسته این‌چنین موفقیت‌آمیز باشد.

صفحات و شبکه‌های مجازی بخصوص در ایران نمی‌تواند به‌تنهایی مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری و جذب مخاطب باشد فیلتر و محدودیت‌های زیادی بخصوص در حوزه سرچ از بستر گوگل می‌تواند مخاطبین شمارا محدود کنه حتماً توصیه می‌کنم در کنار آن وب‌سایت خودتان را به‌عنوان بستر اصلی داشته باشید.

وقتی در مورد مباحث سفت‌وسخت از جنش آموزش آن هم حوزه‌هایی مثل برق صحبت می‌کنیم دادن جنبه طنز به موضوع می‌تواند باعث انتقال بهتر مفاهیم و جذب مخاطب بیشتری شود.

تولید محتوا و رسیدن به یک مقصد خاصی, انرژی و ممارست خیلی زیادی می‌خواهد و به‌هیچ‌عنوان کار راحتی نیست و اگر آن کار باکیفیت و انرژی مناسبی انجام نشود رسیدن به هدف می‌تواند منطق دیجیتال داشته با شه صفر یا یکه به عبارتی اگر عالی و طولانی‌مدت فعالیت نکنید باید با تمام زحمتی که کشیدید خداحافظی کنید. (البته اگر قصدتان از تولید محتوا ارائه آموزش به مخاطبین این حوزه هست و قصدی بر درآمدزایی مستقیم از محتوای خود ندارید بستر سیسوگ می‌تواند مکان مناسبی برای ارائه مطلب شما باشد اینم تبلیغ میان برنامه:-)).

و البته اگر خانم باشید مسیر شما در موفقیت و جذب مخاطب خیلی هموارتر خواهد بود. که البته این موضوع نه خوبه نه بد و جزء ذات سیستم ما آدم‌ها بخصوص با درصد بالاتری در ایران میتواند باشد. (کاملا جدی)

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

9 دیدگاه در “الکتروبوم و تولید محتوا در حوزه برق

  1. Avatar for محمد محمد گفت:

    از ابرو های پاچه بزیش حدس میزدم ایرانی باشه ?

    1. Avatar for Zeus Zeus گفت:

      بله دقیقا 🙂

  2. Avatar for محمدرضا محمدرضا گفت:

    سلام متن خیلی خوبی بود البته عکس اش ناجور هست آخه این همه عکس این آخه! راجب تولید محتوا باید بگم واقعا تولید محتوا اونم توی حوزه مثل الکترونیک واقعا سخته با اینکه کار تولید محتوا خیلی علاقه دارم و توی چندین فیلد از جمله نرم افزار،برنامه نویسی،مطالب عمومی و غیره فعالیت کردم اما الکترونیک واقعا سخت تر بود خوب دلیل اش هم مشخصه چون شما فقط با اینترنت و کامپیوتر نمی‌تونید کار کنید و نیازه سخت افزار بلد باشید اگه واقعا کسی علاقه داره فعالیت کنه خیلی مهم که سطح کاریش بالا ببره و متاسفانه از همون اول هم نمیشه به درآمد رسید و خوب نیازه رایگان کار کنید

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه حق با شماست و البته به نظر میاد روحیات دوستان حوزه الکترونیک هم کمی متفاوت با بقیه رشته ها هست

  3. Avatar for علی علی گفت:

    سلام . اگه امکانش هست عکس مقاله رو عوض کنید . (ناجوره) . ممنون از سایت خوبتون و وقتی که میزارید.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام اخه چرا به نظر این قدر ناجور هم نیستا :-))

  4. Avatar for حسین حسین گفت:

    سلام

    سایت شما این کار رو داره خوب انجام میده البته میتونه بهتر هم باشه و براتون آرزوی موفقیت دارم

    منم همین دیدگاه رو دارم و خیلی دوست دارم با افرادی که علاقه مند هستن در این مسیر همکاری کنم البته مقداری در زمینه های دیگه مشغولم و وقت زیادی ندارم

    تولید محتوا بهترین راه برای دیده شدن هست و بنظرم با توجه به اینکه خانمها نسبتا وقت بیشتری دارن و میتونن در منزل این کار رو پیش ببرن و اگه به این سمت بیان میتونن موفقیت خوبی رو بدست بیارن

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام ممنون از شما دوست عزیز
      البته اگر تولید محتوا را واقعا تو لیست تفریحات خودتون دسته بندی کنید اون موقع حتما روزانه وقت خواهید داشت 🙂
      بله برخی خانم ها واقعا زمان بیشتری دارند برای اقایون و حتی خانمها هم پیگیری اونها به دلایل مختلفی جذابیت بیشتری دارند و درصد موفقیتشون بالاتره

  5. Avatar for reza reza گفت:

    مقاله جالبی بود.
    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *