آنالوگ, مبانی الکترونیک

آمپلی‌فایر (تقویت کننده) چیست؟ | الکترونیک مقدماتی

آمپلی‌فایر (تقویت کننده) چیست؟ | الکترونیک مقدماتی

امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با قسمت جدید الکترونیک مقدماتی از سری آموزش الکترونیک با ما همراه باشید.

آمپلی‌فایر یا تقویت کننده به منظور افزایش ولتاژ (دامنه) و یا توان یک سیگنال بکار می‌رود. تقویت کننده‌ها، کاربردهای بسیار زیادی دارند. شکل زیر، تابع کلی تقویت کننده را نمایش می‌دهد.

تابع (فانکشن) آمپلی فایر

 

 

تقویت کننده صوتی

این نوع تقویت کننده‌ها، دامنه سیگنال‌هایی را که در محدوده 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز قرار دارند، افزایش می‌دهد. این محدوده، همان محدوده شنوایی انسان است. همچنین این تقویت کننده‌های می‌توانند به عنوان پیش تقویت کننده یا pre-amplifier قبل از تقویت کننده اصلی بکار روند. دلیل استفاده از پیش تقویت کننده قبل از تقویت کننده اصلی، این است که از تقویت نویز و سیگنال‌های ناخواسته جلوگیری شود.

 

تقویت کننده قدرت و توان صدا

این نوع از آمپلی‌فایر یا تقویت کننده‌ها، انرژی لازم برای بلندگوهای مختلف را تأمین می‌کنند. این تقویت کننده‌ها نیز معمولاً در همان محدوده فرکانس شنوایی انسان کار می‌کنند.

تقویت کننده

 

تقویت کنده های باند میانی

در گیرنده های رادیویی از تقویت کننده های باند میانی یا INTERMEDIATE FREQUENCY (i.f.) استفاده می شود. سیگنالهای رادیویی با فرکانس بالا توسط یک مدار تغییر فرکانس، به فرکانس های پایین تر و میانه تری تغییر می کنند. این تقویت کننده معمولا برای رادیو موج A.M در فرکانس حدود 455 کیلوهرتز و در رادیو موج F.M حدود 10.7 مگاهرتز می باشد.

شاید برای شما مفید باشد: الکترونیک چیست؟

 

تقویت کننده های امواج رادویی (RADIO FREQUENCY)

این تقویت کننده، یک باند یا محدوده انتخاب شده‌ای از فرکانس‌ها را تقویت می‌کنند. دامنه فرکانس‌های رادیویی از حدود 30 کیلو هرتز تا چند هزار مگاهرتز گسترش می‌یابد. باند فرکانس‌ها توسط یک فیلتر BAND PASS یا یک مدار TUNING انتخاب می‌شود.

 

تقویت کننده های باندگسترده (WIDE BAND)

برای تقویت یک محدوده فرکانسی (باند) بسیار گسترده از فرکانس‌ها طراحی شده‌اند، مثلاً از چند هرتز تا چند صد مگاهرتز.

 

تقویت کننده های ویدئویی

در دوربین‌های تلویزیونی، گیرنده‌ها، vcr و… استفاده می‌شود. پهنای باند این آمپلی‌فایر از سیگنال DC شروع و تا حدود 6 مگاهرتز نیز گسترش می‌یابد.

 

دستگاه VCR

کاربرد تقویت کننده ویدئویی در دستگاه VCR

 

تقویت کننده های اتصال مستقیم

فاقد هرگونه خازن کوپلینگ بین مراحل تقویت هستند، تا بتوانند سیگنال‌های DC را تقویت کنند.

 

تقویت کننده های دیفرانسیلی

دارای دو ورودی هستند و اختلاف بین دو ولتاژ ورودی را تقویت می‌کنند. بدیهی است که اگر هر دو ورودی یکسان باشند، یعنی اختلاف آن‌ها صفر است و در نتیجه تقویت کننده هیچ خروجی ندارد.
در تقویت کننده‌های تفاضلی، اگر سیگنال مزاحم و تداخلی مثل نویز وجود داشته باشد، توسط هر دو ورودی گرفته می‌شود و تقویت نمی‌شود. از آپ امپ ها معمولاً به عنوان تقویت کننده دیفرانسیلی استفاده می‌شود.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *