آی‌سی(ISee), توصیه شده, معرفی

موتور جستجوی آی‌سی(ISee) و قابلیت های جدید

موتور جستجوی آی‌سی، از رؤیا تا واقعیت

بعد از معرفی موتور جستجوی isee این اولین مقاله در خصوص معرفی قابلیت های جدید آن است هر چند که در مقاله موتور جستجوی آی‌سی سریعتر از همیشه از تغییرات بنیادی که در ساختار جمع‌آوری اطلاعات اعمال کرده بودیم با هم حرف زدیم، هرچند چالش‌های پیش‌رو کم که نشده زیادتر هم شده ولی خوب ما همچنان به تلاشمون برای برطرف کردن موانع ادامه میدم و امیداوریم که در این مسیر موفق باشیم. در این مقاله قصد دارم در مورد قابلیت‌های جدیدی که اخیرا به موتور جستجوی آی‌سی اضافه شده بپردازم.

اما قبل از این که قابلیت‌های جدید را معرفی کنم لازمه اضافه کنم که کامل شدن یک سیستم تنها با مشارکت استفاده‌کننده‌ها میسر خواهد بود، ما خوشحال می‌شویم نقدهای شما را در خصوص قابلیت‌های جدید بشنویم یا اگر فکر می‌کنید لازمه قابلیت جدیدی به موتور جستجوی isee اضافه بشه با ما مطرح کنید تا در مورد آن قابلیت فکر کنیم و در صورت امکان پیاده‌سازی کنیم، تمام قابلیت‌های جدیدی که به آی‌سی اضافه شدن بر اساس نیازی بوده که خودمون در استفاده از این سیستم لازم داشتیم، پس خوشحال می‌شویم که نیازهاتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

 

از کدام شهر و فروشگاه خرید کنم؟

بگذارید با داستانی که پشت این نیاز بوده شروع کنیم. در حال تکمیل طرحی بودم که نیاز به قطعه‌ای پیدا کردم و زمان زیادی هم نداشتم، باید پروژه رو پس فردا تحویل می‌دادم و نمی‌توانستم برای خرید اینترنتی صبر کنم، چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستم قطعه مورد نظر را در شهر خودم پیدا کنم آیا فروشگاه‌های شهر من این قطعه را دارند؟

اولین قدم این بود که قطعه موصوف را در موتور جستجوی آی‌سی سرچ کردم و لیستی از فروشگاه‌ها این قطعه را داشتند ولی این لیست اینقدر طولانی بود که اولا به سادگی نمی‌شد فروشگاه‌های شهر مد نظرم را پیدا کنم و حتی گاهی در مورد این که فلان فروشگاه برای کدام شهر است شک داشتم، چاره‌ای نبود باید دستی و بر اساس حدس گمان پیش می‌رفتم، بالاخره به هر قیمتی بود توانستم قطعه مورد نظر را پیدا کنم ولی چیزی که به جا ماند ایده این قابلیت بود که بتوانیم فروشگاه‌ها را بر اساس شهر فیلتر کنیم. مثلا اگر نیاز داشتم قطعه‌ای را در مشهد یا اصفهان یا تهران جستجو کنم دیگر نیاز نباشد این جستجو را دستی و بر اساس حدس و گمانی که از فروشگاه‌ها دارم پیش ببرم.

برای این کار اول لازم بود که موقعیت مکانی هر فروشگاه مشخص شود که با استفاده از آدرس هر فروشگاه این دیتا رو کامل کردیم و هم اکنون در صفحه لیست فروشگاه ها قابل مشاهده است:

اضافه شدن شهر به لیست فروشگاه ها

گام بعدی اضافه کردن فیلتر شهر به فیلترهای موتور جستجوی isee بود، اما چالشی که وجود داشت نحوه‌ی اضافه کردن فیلتر بود، که به چه صورت کاردبردی‌تر است، در حال حاظر به این شکل پیاده‌سازی شده که وقتی مثلا شهر اصفهان رو تیک می‌زنید به شکل خودکار فروشگاه‌هایی که در شهر اصفهان هستند را انتخاب می‌کند و فیلتر را انجام می‌دهد با این کار قادر هستند تعداد نتایج دیگر فروشگاه‌ها را در لیست فروشگاه‌ها مشاهده کنید.

فیلترشهر در موتور جستجوی آی‌سی

روش کار ساده است بعد از جستجوی مثلا “هویه” بر روی شهر از لیست فیلترها کلیک کنید و شهر یا شهرهای مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید و بر روی کلید فیلتر شهر کلیک کنید به همین سادگی.

این قابلیت برای خود من خیلی کاربردی است مخصوصا وقتی که لازم دارم قطعه ای را در شهر خودم پیدا کنم، یا وقتی برای خرید به تهران می‌روم و می‌خواهم بهترین قیمت رو در لیست فروشگاه‌های تهران پیدا کنم.

 

وزن‌دهی به نتایج و فیلتر بی‌ربط‌ها!

در ادامه پروژه‌ای که داشتم انجام می‌دادم نیاز به یک مدل باتری خاص داشتم، ولی جستجوی باتری زیاد در موتور جستجوی آی‌سی نتایج زیاد جالی در بر نداشت، من دنبال باتری می‌گشتم ولی نتایج عجیبی نمایش داده می‌شد چیز هایی مثل «جاباتری» یا «سرباتری»! پیدا کردن چیزی که می‌خواستم واقعا زمان‌گیر بود با این نتایج!

جستجوی هوشمند تر

یا وقتی دنبال sma می‌گشتم و دقیقا منظورم کانکتور sma بود نتایج وحشت ناکی شامل تمام عبارتی که شامل «smart» و «small» رو دریافت می‌کردم که خوب می‌دانید، گاهی کلافه کننده می‌شد، و این شد جرقه ای برای قابلیت جستجوی هوشمندتر و البته وزن‌دهی به نتایج به این شکل که تمام عبارت مشابه مثل smart و small هم نمایش داده بشه ولی بعد از نتایج منطبق‌تر. و در نتیجه، نتایج دقیق‌تر به منظور کاربر را اول نمایش می‌دهیم و بعد سراغ عبارت‌های غیر مرتبط می‌ریم مثل «جاباتری» یا «سرباتری»

البته پیاده‌سازی الگوریتم مناسب نیازمند صرف زمان و جستجو‌های فراوان داشت که بالاخره پیاده‌سازی شد و البته ممکنه گاهی هم اشتباه کنه ولی خوب هر روز به ارتقاء الگوریتم فکر می‌کنیم و خوشحال می‌شویم که بازخورد خودتون را از عملکردش با ما هم به اشتراک بگذارید.

در نتیجه با جستجوی باتری نتایج زیر حاصل می‌شود 🙂

نتایج جستجو با الگوریتم هوشمند

لازمه ذکر کنم که این الگوریتم را از طریق دکمه‌های بالای نتایج جستجو می‌توان غیرفعال کرد و نتایج را بر اساس گران‌ترین و ارزان‌ترین نیز انتخاب کرد. در حالت پیش فرض ما از این الگوریتم استفاده می‌کنیم.

 

امکان جستجوی دقیق‌تر در موتور جستجوی isee

فرض کنید دنبال یک آی‌سی دیجیتال از سری 74 می‌گردید مثلا آی‌سی 74595 که یک شیفت رجیستر ۸ بیتی است! اما جستجوی این عبارت در موتور جستجوی آی‌سی نتایج خیلی کمی به نمایش در میآد و دقیقا به این دلیل است که پارت نامبر با توجه به پکیج، ولتاژ، سرعت و شرکت سازنده می‌تواند شکل‌های مختلفی را داشته باشد:

  • M74hc595
  • mc74vhc595
  • sn74ls595
  • sn74vhc595

و خیلی شکل‌های دیگری که در اسم‌گذاری قطعات مرسوم است، شاید شرکت سازنده برای شما اهمیتی نداشته باشه، یا شاید ولتاژ کاری زیاد برای شما اهمیت نداشته باشد یا حتی پکیج آن مهم نباشد (صرفا پیدا کردن آی‌سی مهم باشه) خوب آن هنگام مجبور خواهید بود تمام حالت‌های ممکن را جستجو کنید تازه در صورتی که تمام حالت‌های موجود را بدانید!

من هم دقیقا در استفاده از آی‌سی همین مشکل را داشتم! اما چاره چیست؟ بله ساده است استفاده از «*» در جستجو ها!

 

از این پس می‌توانید با استفاده از ستاره در میان عبارات جستجوهای دقیق‌تری را انجام دهید مثلا در مورد همین آیسی شیفت رجیستر 74595 می‌توانید با جستجوی «595*74» تمام آی‌سی‌های این خانواده را مشاهد کنید.

جستجوی دقیق تر در موتور جستجوی isee

یا به عنوان یک مثال دیگه دنبال یک خانواده از آی‌سی های stm32 می‌گردید که ۶۴ پایه باشه و ۶۴ کیلو بایت رم داشته باشه و ۵۱۲ کیلو بایت هم فلش داشته باشه، نسلش چندان برامون مهم نیست (این که از خانواده f1xx باشه یا f2xx یا f4xx …) به سادگی می‌تونیم عبارت «stm32f*ret6» را جستجو کنیم 🙂

جستجوی ستاره دار در موتور جستجوی isee

با این قابلیت که خودم خیلی از اون استفاده می‌کنم می‌توانید جستجوهای دقیق‌تری رو انجام بدید و در زمان کوتاه‌تری به نتیجه دلخواهتون برسید.

در انتها باید بگم که ما قابلیت های زیادی را برای موتور جستجوی isee در نظر گرفته ایم و امیدوارم که به زودی بتوانیم از آن‌ها نیز رونمایی کنیم. در ضمن خوشحال می‌شم که اگر نقد یا پیشنهادی دارید در کامنت‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید، و مطمئن باشید تک تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

9 دیدگاه در “موتور جستجوی آی‌سی(ISee) و قابلیت های جدید

  1. Avatar for مهدی مفتاحی مهدی مفتاحی گفت:

    خیلی هم عالی

  2. Avatar for محمدعلی محمدعلی گفت:

    مثلا برای یافتن ای سی TDA8140 راهنمایی فرمائید ممنون.

  3. Avatar for حسن حسن گفت:

    سلام
    خسته نباشید.
    درباره جستجو بر اساس شهر، پیشنهاد میکنم سایت بتونه به موقعیت مکانی دسترسی داشته باشه و نتایج رو براساس فاصله با کاربر مرتب کنه و نمایش بده. یکم سخته ولی خیلی بکار میاد
    ممنون

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      انتخاب شهر در مورد قطعات الکترونیک یه موضوع فرعی حساب میشه و ما تمایل نداشتیم این دسترسی را از سیستم یا گوشی بگیریم
      ولی شما براحتی در فیلترهای کناری میتونید از انتخاب شهر استفاده کنید

  4. Avatar for حسام حسام گفت:

    چند قابلیت هست که اگر بتوانید اضافه کنید خیلی خوبه .
    1- مثلا من خیلی از فروشگاه پایا خرید میکنم و جالبه که در اون فروشگاه توانستم به یک سری قطعات برسم که خود فروشنده میگفت اینها را از کجا پید کردی.
    علت این امر هم قابلیت خیلی ساده جستجویی هست که در سایتش قرار دادند بدین صورت که میخواهیم مقاومت 1.5K SMD 0603 بخریم. کافی هست که همین کلمات را در کنار هم و با یک فاصله بنویسیم تا به عنوان AND برای جستجو در نظر گرفته بشوند.یا مثلا میخواستم هرچه آپ امپ با پکیج SOT23-5 هست را پیدا کنم و کافی بود بنویسم : SMD SOT23-5
    2- همزمان با جستجوی قطعات با نام آنها که حتی میتواند دقیق هم نباشد ، جستجویی هم در سایتهایی ماننده DIGIKEY انجام دهید تا معادل قطعه ی در حال جستجو را به کاربر نمایش داده و اینگونه کاربر میتواند دید بهتری از کاربرد و مشخصات دقیق قطعه و ابعاد آن بدست بیاورد.
    3- زمانی که لیست قطعات بر حسب موجود بودن فیلتر میشوند ، نام فروشگاه ها و تعداد یافت شده در آنها تغییر نمیکند و باعث میشود که نتوانیم از ترکیب فیلتر موجود بودن و نام فروشگاه استفاده کنیم. چون من در ابتدا بر روی موجود بودن تاکید دارم و بعد از آن بر روی نام فروشگاه ها فیلتر میگذارم اما میبینم که اون فروشگاه موجودی ندارد.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله ما نیاز داریم که قسمتی از مشخصات فنی محصول را هم داخل سرچ بیاریم
      با توجه به اینکه خیلی از فروشگاهها اون را ندارند ما تصمیم داریم که البته وارد فاز اجرا هم شده مشخصات فنی کلیه محصولات دیجی کی را در سیستم خودمون داشته باشیم و بحث دسته بندی خیلی از محصولات را هم به نحوی انجام بدیم تا بتونیم ساختاری که مد نظر شما هست را بزودر در آی سی هم داشته باشیم

      در مورد گزینه سوم متوجه منظورتون نشدم
      این گزینه کار میکنه مییشه بیشتر توضیح بدید مشکل چی هست یا به اکانت ادمین تلگرام سیسوگ تصویرش را بفرستید
      @sisoogos

  5. Avatar for امیر امیر گفت:

    سلام خسته نباشید . دست مریزاد . کاری کردین کارستان . واقعا یکی از بزرگترین مشکلات در خریدهای اینترنتی همین ها بود که گفتین و باعث اتلاف وقت و سردرگمی فراوانی برای ما میشد . خیلی ممنون که این امکانات که مشخصا هزینه فراوانی برای شما داشت و به صورت رایگان در اختیار دیگران میزارید ، البته فعلا . به امید موفقیتهای بیشتر برای شما .

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
      متشکرم – نظر لطف شماست 🙂
      باید بگم تا جایی که در توان داشته باشیم هیچ فعلا ای وجود نداره، و خدمات سیسوگ رایگان خواهد بود البته آینده رو هیچ کسی ندیده، در حال حاظر نزدیک به ۴ ساله داریم فعالیت میکنیم و به لطف دوستان تا به حال حتی یک تبلیغ هم توی سایت نداشتیم
      انشالله برای آیسی هم همینطور خواهد بود، به هر حال ما تلاش خودمون رو برای رایگان ماندن خدمات انجام میدیم و باید دید چقدر موفق خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *