مبانی الکترونیک

تغییردهنده فرکانس چیست؟ | الکترونیک مقدماتی

تغییردهنده فرکانس Frequency-Changer

امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با قسمت جدید الکترونیک مقدماتی از سری آموزش الکترونیک با ما همراه باشید.

هزاران ایستگاه رادیویی در جهان وجود دارد که روی هزاران فرکانس مختلف انتقال پیدا می‌کنند و پخش می‌شوند. امواج رادیویی از این ایستگاه‌ها به رادیوی هوایی شما برخورد کرده و ولتاژهایی را به وسیله القا تولید می‌کنند.

این کار مدار TUNING (تنظیم) رادیو شماست که یکی از ایستگاه‌های مورد علاقه شما را انتخاب کرده و بقیه را رد می‌کند. مدار تنظیم (تیونینگ) معمولاً یک سیم پیچ و یک خازن متغیر است. مقدار خازن طوری تنظیم می‌شود که مدار تنظیم (TUNING) هم فرکانس با ایستگاه مورد نظر باشد.

تغییردهنده فرکانس

وظیفه تغییردهنده فرکانس است که فرکانس ایستگاه انتخابی را به یک فرکانس جدید، پایین‌تر و ثابت تغییر دهد. این فرکانس جدید فرکانس INTERMEDIATE Frequency (یا به اختصار .I.F) نامیده می‌شود. فرقی نمی‌کند که فرکانس ایستگاه انتخاب شده چه باشد، این فرکانس به I.F تغییر می یابد. این برای رادیوهای AM حدود 455 کیلوهرتز (kHz) و برای رادیوهای FM 10.7 مگاهرتز (MHz) است.

این تغییر فرکانس از طریق ترکیب فرکانس رادیویی با فرکانس تولید شده توسط یک نوسان‌ساز (اسیلاتور – oscillator) محلی (لوکال) انجام می‌شود. فرکانس اسیلاتور محلی نیز توسط یک سیم پیچ و خازن متغیر کنترل می‌شود.

خروجی میکسر، حاصل تفاوت بین دو فرکانس ورودی است. به عنوان مثال، اگر ایستگاه رادیویی در 110.7 مگاهرتز باشد و نوسان ساز محلی در 100 مگاهرتز باشد، 10.7 مگاهرتز است. (I.F. —-> 110.7-100 = 10.7 MHZ.)

از آنجایی که هر بار که شما ایستگاه‌ها را تغییر می‌دهید، مدار تنظیم (تیونینگ) هم باید تغییر فرکانس دهد، پس فرکانس نوسان ساز محلی هم باید تغییر کند تا اختلاف را در 10.7 مگاهرتز حفظ کند. بنابراین دو خازن متغیر با هم دسته شده‌اند: این بدان معناست که هر دو روی یک محور مشترک سوار شده‌اند و وقتی یکی تنظیم می‌شود، دیگری نیز به طور مشابه تغییر می‌کند. این مورد با خط متقاطع در نمودار بالا نشان داده شده است.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *