بلاگ خبری سیسوگ

نمایشگر های زیست تخریب پذیر برای مقابله با تولید زباله های الکترونیکی

نمایشگر های زیست تخریب پذیر برای مقابله با تولید زباله های الکترونیکی

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون از وسایل دیجیتال، زباله‌های الکترونیکی نیز بیشتر و بیشتر می‌شوند.
تولید زباله و قراضه‌های الکترونیکی، مشکلی در حال رشد است که باید برای آن چاره‌ای پیدا کرد. محققان موسسه فناوری کارلسروهه (KIT) در کشور آلمان، صفحه نمایش زیست تخریب پذیر (قابل تجزیه) ایجاد کردند که گام بزرگی در جهت حفظ محیط زیست می‌باشد.
این اولین بار است که نمایشگرهای زیست تخریب پذیر با موفقیت تولید می‌شوند. این محصول جدید، به دلیل خاصیت بازیافت و استفاده مجدد، در پایان چرخه عمر خود هیچ قراضه الکترونیکی به جا نمی‌گذارد و خطری برای محیط زیست محسوب نمی‌گردد.

 

روش ساخت نمایشگر زیست تخریب پذیر

به لطف انعطاف پذیری و چسبندگی، این نمایشگر زیست تخریب پذیر را می توان مستقیماً روی دست پوشید. منبع: Manuel Pietsch، KIT

این نمایشگر زیست تخریب پذیر با استفاده از اثر الکتروکرومیک مواد آلی کار می‌کند. وقتی ولتاژ به آن اعمال می‌شود، جذب نور توسط آن ماده تغییر کرده و باعث تغییر رنگ آن می‌شود. نمایشگرهای الکتروشیمیایی دارای مصرف انرژی کم و معماری بسیار ساده هستند.

این نمایشگر با استفاده از چاپگرهای جوهر افشان و به روش خاصی تولید می‌شود که بسیار ارزان و کارآمد بوده و مواد اولیه بسیار کمی برای تولید نیاز دارد. چاپ دیجیتال این امکان را نیز به نمایشگرها می‌دهد تا بدون افزایش قیمت، با اشکال مختلف تولید شود.
این ویژگی، بهترین گزینه برای تولید انبوه آن می‌باشد.

اجزای این نمایشگر طبیعی و سازگار با زیست هستند. آب بندی آن با ژلاتین انجام می‌شود، که باعث می‌شود صفحه نمایش انعطاف پذیر و چسبنده شود و بتوان آن را مستقیماً روی پوست پوشید.

 

کاربرد ها

از نمایشگر زیست تخریب پذیر می‌توان برای بررسی چرخه عمر، در بخش‌های مختلف استفاده کرد. برای مثال، در صنعت پزشکی می‌توان از آن برای تشخیص پزشکی استفاده کرد و ضایعات الکترونیکی آن را از بین برد. در مناطقی که استفاده مجدد از سنسورها مجاز نیست، می‌توان از حسگرها استفاده کرد. برای مثال، می‌توان برای نظارت بر کیفیت غذا استفاده کرد.
مقاله‌ای در مورد این فناوری در ژورنال شیمی مواد منتشر شده است که در ادامه می‌توانید آن را دانلود کنید.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *