مبانی الکترونیک

مدولاسیون فرکانس (FM) | الکترونیک مقدماتی

مدلاسیون فرکانس

امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با قسمت جدید الکترونیک مقدماتی از سری آموزش الکترونیک با ما همراه باشید.

در AM (مدولاسیون دامنه) فرکانس موج حامل ثابت است و سیگنال تعدیل‌کننده، دامنه یا همان amplitude حامل را کنترل می‌کند. اما در FM (مدولاسیون فرکانس یا یا تعدیل‌کننده فرکانس) دامنه حامل ثابت نگه داشته می‌شود و فرکانس آن توسط سیگنال تعدیل‌کننده (modulating signal) تغییر می‌کند. این تغییر در فرکانس حامل را DEVIATION (انحراف) می‌نامند.

مقداری که موج حامل در فرکانس انحراف دارد، متناسب با بلندی سیگنال تعدیل‌کننده صوتی است. مثلاً اگر در میکروفون فریاد بزنید، بیشتر منحرف می‌شود تا وقتی که در آن زمزمه کنید.

میزان انحراف بر حسب kHz per Volt (کیلوهرتز در هر ولت) بیان می‌شود. BBC از 15 کیلو هرتز/ولت استفاده می‌کند. حداکثر انحراف مجاز توسط BBC مثبت و منفی 75 کیلوهرتز (75-+) از فرکانس حامل است.

اینکه هر چند وقت یکبار موج حامل منحرف شود توسط فرکانس صدای تعدیل‌کننده (frequency of the modulating audio) تعیین می‌شود. اگر در میکروفون سوت بزنید بیشتر از زمزمه کردن منحرف می‌شود. از آنجا که سیگنال‌های FM پهنای باند وسیعی را اشغال می‌کنند، دیگر برای آنها در LW (موج بلند) یا MW (موج متوسط) جایی وجود ندارد.

از باند FM 88-108 مگاهرتز در جایی که فضای باند زیادی وجود داشته باشد استفاده می‌شود. از مزایای FM کیفیت بالاتر و نویز کمتر است.

FM

نمودار بالا نشان می‌دهد که با تغییر سیگنال تعدیل‌کننده دامنه، فرکانس حامل چگونه تغییر می‌کند.

 

منبع

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *