بلاگ خبری سیسوگ, رزبری پای, مینی کامپیوتر ها

پشتیبانی سیستم عامل RT-THREAD از میکروکنترلر RP2040 رزبری پای

رزبری پای

RT-Thread یک سیستم عامل متن باز از نوع real-time operating system (RTOS) می‌باشد که برای کاربردهای اینترنت اشیا طراحی شده است. هم اکنون RT-Thread برای RP2040 پورت شده است. این سیستم عامل، جدیدترین پلت فرمی است که از میکروکنترلر جدید رزبری پای، یعنی RP2040 و بردهای توسعه آن پشتیبانی می‌کند.

 

 

میکروکنترلر RP2040

RP2040 اولین میکروکنترلری است که توسط بنیاد رزبری پای ساخته شده و بر روی برد رزبری پای قرار می‌گیرد. تا قبل از این میکروکنترلر، از SoC به عنوان تراشه اصلی بر روی بردهای رزبری پای استفاده می‌شد. این میکروکنترلر توسط خود بنیاد رزبری پای به جهت هزینه کم و بازدهی بالا طراحی شده است. شما با استفاده از زبان C/C++، SDK های آن و میکروپایتون می‌توانید برای آن برنامه بنویسید. همچنین با استفاده از CirquitPython، آردوینو و بسیاری از پلت فرم‌های دیگر نیز قادر به برنامه نویسی هستید.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100 از مقدماتی تا پیشرفته

 

سیستم عامل RT-Thread

سیستم عامل RT-Thread نیز که یک یک سیستم عامل بلادرنگ (RTOS) می‌باشد، توسعه آن اولین بار در سال 2006 آغاز شد و از بسیاری از معماری‌ها، از X86 و ARM گرفته تا RISC-V و Xtensa پشتیبانی می‌کند. هم اکنون سیستم عامل RT-Thread برای میکروکنترلر RP2040 رزبری پای پیکو (Pico) پورت شده است و با استفاده از افزونه، می‌توان RT-Thred برای دیگر بردهای مبتنی بر RP2040 نیز استفاده کرد.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100 از مقدماتی تا پیشرفته

 

محیط برنامه نویسی یکپارچه RT-Thread برای RP2040

سیستم عامل RT-Thred یک محیط برنامه نویسی یکپارچه (IDE) مخصوص خود با نام RT-Thread Studio IDE دارد و شما در آخرین نسخه آن می‌توانید میکروکنترلر RP2040 را به عنوان هدف انتخاب کرده و RT-Thred را برای آن توسعه دهید. بر روی رزبری پای پیکو، هدرهایی برای دیباگ سیمی سریال (serial-wire debug – SWD) وجود دارد. به کمک این IDE می‌توانید از طریق رابط SWD نیز برنامه‌های خود را دیباگ کنید.
آخرین نسخه RT-Thread Studio IDE را می‌توانید از وب سایت رسمی آن دانلود کنید.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “پشتیبانی سیستم عامل RT-THREAD از میکروکنترلر RP2040 رزبری پای

  1. Avatar for صاحبی صاحبی گفت:

    ممنون و سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *