اینترنت اشیاء, بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده

ورود هوآوی با سیستم عامل HarmonyOS به بازار IoT

HarmonyOS

هوآوی در رویداد Developer Day 2020 اعلام کرد با بیش از 40 شرکت به توافق رسیده تا سیستم عامل هارمونی (HarmonyOS) در سال 2021 روی 300 میلیون دستگاه نصب شود و به نظر می‌آید این شرکت قصد دارد کم کم به انحصار اندروید پایان دهد.

این سیستم عامل دو برتری ویژه داره

اول اینکه که سیستم عامل مولتی کرنل multi-kernel  خواهد بود و قابلیت ارائه بر روی دیوایس های سبک بخصوص  دستگاههای IOT را هم دارا هست, بیس آن برای دیوایسهای سبک یک RTOS هست با عنوان LiteOS,  و برای گوشی ها و تبلت ها از نسخه متن باز اندرویید استفاده شده که میتوان برنامه های اندرویید با پسوند APK را هم بر اون نصب کرد.

HarmonyOS (با نام چینی Hongmeng) یک سیستم عامل متن باز و اختصاصی هوآوی است و برای اولین بار در تاریخ 9 اوت 2019 منتشر شد. پس از قرار گرفتن نام این شرکت در لیست سیاه دولت ایالات متحده این شرکت تنها قادر به استفاده از نسخه متن باز اندروید بود. این موضوع باعث شد هوآوی به فکر ایجاد و استفاده از سیستم عامل اختصاصی خودش یعنی هارمونی او اس بیفتد البته گفته می‌شود که ایده توسعه یک سیستم عامل اولین بار در سال 2012 توسط وانگ که آن زمان در انستیتوی نرم افزار هوآوی کار می‌کرد، مطرح شد و هوآوی کار روی سیستم عامل اختصاصی خود را از سال 2016 آغاز کرده است و دو سال بعد، پس از تحریم شدن توسط ایالات متحده روند توسعه‌ی این سیستم عامل با سرعت بیشتری در دستور کار هوآوی قرار گرفته است.

HarmonyOS

هارمونی سیستم‌عاملی قدرتمند است و نکته مهم درباره این سیستم عامل اینست که گوشی‌های هوشمند هدف اصلی هارمونی هستند اما این سیستم‌عامل علاوه بر گوشی‌های هوشمند روی انواع دستگاه‌های هوشمند نظیر ساعت، خودرو، تبلت، لپتاپ و تلویزیون کار خواهد کرد.

سیستم عامل هارمونی آینده‌ی اکوسیستم هوآوی را تشکیل می‌دهد و شرکت چینی هوآوی موفق شده است نظر 20 شرکت تولیدکننده‌ی سخت‌افزار و 280 شرکت توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار را جلب کند تا مشغول کار روی دستگاه‌های هارمونی او اس شوند.

نسخه‌ی بتای هارمونی 2 (HarmonyOS 2.0) روز 16 دسامبر 2020 (26 آذر 1399)‌ در دسترس قرار گرفت.

هوآوی می‌گوید در ابتدا شباهت‌های بین هارمونی 2 و EMUI 11 باعث جلب توجه کاربران شده است، اما سیستم‌عامل اختصاصی هواوی توانست عملکرد بهتری از خود نشان دهد و این سیستم عامل در مقایسه با اندروید تجربه‌ی بهتری ارائه می‌دهد.

به احتمال زیاد رابط کاربری EMUI 11 آخرین به‌روزرسانی EMUI خواهد بود و قصد دارد کاربران هوآوی را برای مهاجرت به سیستم عامل جدید آماده کند.

 

چه دستگاه‌هایی از HarmonyOS پشتیبانی می‌کنند؟

اولین سری گوشی‌هایی که سیستم‌عامل هارمونی را دریافت می‌کنند به تراشه Kirin 9000 مجهز شده‌اند. در ادامه گوشی‌هایی که دارای تراشه Kirin 990 5G ، Kirin 990 4G، Kirin 980 هستند این سیستم‌عامل را دریافت می‌کنند و سپس نوبت به گوشی‌هایی با تراشه Kirin 810 می‌رسد.

لیست زیر قسمتی از گوشی‌های هواوی است که با رابط کاربری EMUI 11 منتشر شده‌اند و در آینده قابلیت دریافت سیستم عامل HarmonyOS 2.0 را خواهند داشت.

 

Huawei Mate 40

Huawei Mate 40 Pro

Huawei Mate 40 PRO+

Huawei Mate 40 RS Porsche Design

Huawei Mate 40E

Huawei Mate X2

Huawei P40

Huawei P40 4G

Huawei P40 Pro

Huawei P40 Pro Plus

Huawei Mate 30 Pro 4G

Huawei Mate 30 Pro 5G

Huawei Mate 30E Pro 5G

Huawei Mate 30 RS Porsche Design

Huawei Mate 30 4G

Huawei Mate 30 5G

Huawei MatePad Pro WiFi

Huawei MatePad Pro 5G

Huawei Mate Xs

Huawei Mate 20

Huawei Mate 20 Pro

Huawei Mate 20 RS Porsche Design

Huawei Nova 7 SE 5G

Huawei Nova 7 SE 5G Lohas Edition

Huawei Nova 7 SE 5G Vitality Edition

Huawei Nova 8

Huawei Nova 8 Pro

Huawei Nova 8 Pro 4G

لیست کامل گوشی های هوآوی که قابلیت دریافت سیستم عامل HarmonyOS 2.0 را خواهند داشت.

منابع : GSMArena ، xinhuanet Wikipedia

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *