RTOS, بلاگ خبری سیسوگ

از Zero تا Hero سیستم عامل بلادرگ

از Zero تا Hero سیستم عامل بلادرگ

امروز پیامی دریافت کردم که باعث شد سوپرایز بشوم?

بگذارید متن پیام را دقیقا اینجا قرار بدهم:

سلام سیسوگ جان …سالار هستم توسعه دهنده پروژه
open teach project
این پروژه یک پروژه متن باز هست که هدفش ایجاد یک زیرساخت نرم افزاری برای برنامه نویسی امبدد هست . تو این پروژه قصد دارم یک پکیج کامل شامل سیستم عامل بلادرنگ، رابط فایل سیستم، پشته شبکه، امکانات رمزنگاری در لایه پنج OSI , لایه اپلیکیشن شبکه، دیتابیس امبدد و … هست. در فاز اول یک سیستم عامل بلادرنگ رو پیاده سازی کردم و آموزش صفر تا صد پیاده سازی سیستم عامل رو به زبان انگلیسی در یوتیوب گذاشتم . کدهای سیستم عامل هم به صورت اوپن سورس در یوتیوب موجود هستن .
حالا از شما خواهشمندم در صورت امکان معرفی این پروژه رو در وب سایت و شبکه های اجتماعی خودتون بگذارید . این کار شما باعث دلگرمی و انرژی بیشتر برای توسعه پروژه و جذب افراد مستعد به این پروژه خواهد شد
با تشکر بسیار … روز و شب بر شما خوش

 

سیسم عامل بلادرگ یا RTOS

سیستم‌عامل بلادرنگ یا RTOS حتماً اسمش رو شنیدید،‌ البته این‌طور که داره پیش میره احتمالاً بیشتر و بیشتر اسمش رو خواهید شنید. به‌جرئت می‌توان گفت آینده توسعه سیستم‌های Embedded به آینده این نوع سیستم‌عامل‌ها گره‌خورده است. با قدرتمند شدن میکروکنترلرها و افزایش میزان حافظه رم و رام مسلماً برای مدیریت قدرت پردازشی و حافظه‌ها نیاز به نرم‌افزاری است عهده‌دار این وظیفه مهم شود.
اما واقعاً چقدر وقت صرف یادگیری این سیستم‌عامل‌ها کرده‌اید؟ چقدر راجع به آنها مطالعه کرده‌اید؟ حدود یک سال پیش برنامه داشتم که این سیستم‌عامل را به شکل پایه‌ای آموزش دهم، برای این که در یادگیری این مفهوم، درک پایه‌ای از نحوه عملکرد آن بسیار مهم است. برای همین قصد داشتم که از صفر مطلق شروع به آموزش آن بکنیم و یک سیستم‌عامل بلادرنگ را پیاده‌سازی کنیم، اما متأسفانه وجود مشغله‌ها مختلف مانع از ادامه آن مسیر شد و تنها ۳ قسمت از آن را منتشر کردم.

 

پروژه open teach project

دوست عزیزی دقیقاً کاری که می‌خواستم انجام بدهم رو انجام داده بود! اول باور نکردم، گفتم شاید کپی باشه یا الگوبرداری باشه، ولی وقتی سورس کد رو بررسی کردم و چند قسمت از آموزش‌ها رو دیدم، متوجه شدم که پروژه با هدف آموزش دقیقاً از صفر تا صد پیاده‌سازی شده و زمان و هزینه زیادی برای ساخت و ایجادش صرف شده! این مجموعه بر اساس پردازنده‌های ARM cortex-m توسعه داده شده و با هر برد که بر اساس Cortex m باشه میتونید، این پروژه رو پیاده‌سازی کنید.

 

محتوای آموزش

در این آموزش که شامل بیش ۵۰ قسمت فیلم آموزشی است (به زبان انگلیسی) که نحوه کار و ایجاد یک سیستم‌عامل بلادرنگ را موبه‌مو و با جزئیات خوبی توضیح می‌دهد. سورس پروژه در گیت‌هاب پروژه موجود و قابل دانلود است.
اگر شما هم دوست دارید بدانید که یک سیستم‌عامل بلادرنگ چطور کار می‌کند، چطور نوشته می‌شود، چطور از آن می‌توان استفاده کرد توصیه می‌کنم این آموزش را ببینید، نگران نباشید!

? با توجه به کیفیت آموزش، ما در سیسوگ ما سعی خواهیم کرد که آموزش را به زبان فارسی باز نشر کنیم تا همه به سادگی بتوانند از ان استفاده کنند. اگر تمایل دارید در این مسیر به ما کمک کنید خوشحال می‌شویم پیشنهادهای شما را دریافت کنیم.

 

راه های ارتباطی

کاری که این دوستمون کردند صرف چندین ماه زمان و انرژی و البته با تمرکز در یک هدف برای ایجاد یک آموزش خوب بوده که واقعاً جای تشکر و تمجید داره!
+ اگر دوست دارید در این پروژه همکاری کنید می‌توانید از وب‌سایت پروژه مدیر پروژه در ارتباط باشید.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

3 دیدگاه در “از Zero تا Hero سیستم عامل بلادرگ

  1. Avatar for حسین حسین گفت:

    rt-thread یک پروژه متن باز هست که چینیها انجامش دادن .
    ما هم باید یک همچین کاری بکنیم . چیزی که بر اساس دغدغه ها و سلیقه خودمون نوشته شده باشه .

  2. Avatar for حسین حسین گفت:

    درود .
    این کار بسیار جالبی هست .ولی همانطور که خودت گفتی بسیار انرژی بر هست .
    ولی مزیت ساختن چیزی از صفر اینه که شخص مفاهیمش رو عمیقا درک میکنه !!!
    و هیچوقت استفاده ازش برای آدم عادی نمیشه و همیشه لذت بخشه .
    در کل ساختن rtos کار سنگینی هست و دقت نظر بالایی لازم داره تا چیر خوبی از توش در بیاد.
    حالا اگه هدف صرفا آمورشی نباشه و قابل استفاده بودن در صنعت هم جزو اهدافش قرار بگیره یه تحول توی برنامه نویسی ایران هست و برنامه نویسی ایران رو از حالت انفعال و مصرف کننده خارج خواهد کرد.
    سپاس از شما که این مطلب رو اطلاع رسانی کردید.

  3. Avatar for احمد احمد گفت:

    بسیار عالی، لطفا لینک این صفحه را مجدد داخل کانال تلگرام و یا اینستاگرام تون هم بزارید، که بقیه دوستان هم استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *