توصیه شده, معرفی

eSOM335x – کامپیوتر ماژول خاص منظوره برای اینترنت اشیا

eSOM335x - کامپیوتر ماژول خاص منظوره برای اینترنت اشیا

وجود یک پلتفرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جامع، جهت ساخت تجهیزات توکار با عملکرد Real-Time همواره یکی از دغدغه‌های سازندگان تجهیزات و مجریان پروژه‌ها است. یک برد سخت‌افزاری که توان پردازشی مناسبی داشته باشد و امکانات و ارتباطات جامعی برای جمع‌آوری داده‌های سنسورها، ورودی-خروجی های دیجیتال، انواع پروتکل‌های ارتباطی صنعتی و … را ارائه کند، از خروجی‌های تصویری رنگی پشتیبانی نماید و بتوان به‌راحتی برای آن نمایشگر دلخواه را استفاده کرد، ضمن اینکه توسعه نرم‌افزاری راحتی داشته باشد و بتوان به‌سادگی برای آن برنامه کاربردی را توسعه داد، به‌طوری‌که دیگر نیاز به یادگیری زبان برنامه‌نویسی جدیدی نباشد و به‌راحتی بتوان در محیط کاربرپسند ویندوز و با نرم‌افزارهای محبوبی مانند ویژوال استودیو و LabVIEW، نرم افزار محصول را پیاده‌سازی کرد، همواره به‌عنوان یک نیاز اساسی در حوزه‌های مختلف اینترنت اشیا، تجهیزات پزشکی، اتوماسیون صنعتی، تجهیزات خودرویی و … مطرح بوده است. محصول eSOM335x با ارائه یک پلتفرم سخت افزاری و نرم‌افزاری جامع، راه‌حلی برای تمام این نیازمندی‌ها است.

eSOM335x specifications

از ویژگی ­های اصلی برد eSOM335x می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  Texas Instrument AM3358BZCZA100 ARM Cortex-A8 Up to 1GHz Processor
  •  Replaceable and optional modular memories
  •  Support HDMI, TFT and LVDS as Video Output
  •  Rich interface through DDR3-SODIMM 204 pin connector
  • On-board Gigabit Ethernet PHY, customizable Up to 2 Ethernet port
  • Support 4G Module
  •  Support Camera
  •  Industrial temperature range environment from -20℃ to +80℃ due to coreboard BOM
  • Ready to Run WIN CE7 with quick launching
  •  Easy configuration OS parameters and driver settings

برد eSOM335x، برد خاص منظوره‌ای است که یک پلتفرم توسعه سریع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ساخت تجهیزات امبدد هوشمند ارائه می‌کند. برد از پردازنده AM3358 ساخت شرکت Texas Instruments با معماری کرتکس A8، با توانایی عملکرد در محیط صنعتی بهره می‌برد، پردازنده که تا فرکانس 1 گیگاهرتزی قابلیت کارکرد دارد علاوه بر هسته ARM، واحد شتاب دهنده گرافیکی و ارتباطات Real-Time را مجتمع نموده است.

شاید برای شما مفید باشد: پروتکل Matter

حافظه RAM این کربرد به‌صورت ماژولار طراحی شده و به آسانی قابلیت نصب و تعویض با ظرفیت‌های مختلف 128، 256، 512 و 1024 مگابایتی را دارد که به صورت پیش فرض ماژول رم با ظرفیت 512 مگابایت روی آن نصب است. کربرد از ماژول‌های eMMC به‌عنوان حافظه دائمی استفاده می‌کند که در ظرفیت‌های 2، 4، 8، 16 و 32 گیگابایتی برای این کربرد موجود است و به‌صورت پیش‌فرض حافظه eMMC با ظرفیت 8 گیگابایت روی آن نصب شده است.

 

برد eSOM335x با قابلیت نصب و تعویض ماژولهای حافظه

برد eSOM335x با قابلیت نصب و تعویض ماژولهای حافظه

از طرفی خود کربرد هم در طرح شکل حافظه‌های RAM طراحی و ساخته شده است و به آسانی به برد توسعه قابل اتصال و جداسازی است. به این ترتیب برد در حقیقت یک کامپیوتر ماژول است که درست مانند یک کامپیوتر، حافظه موقت و دائم قابل تعویضی دارد. قابلیت جدا شدن کربرد و حافظه‌های این برد، باعث می‌شود پروسه‌های تعمیر، نگهداری و به‌روزرسانی تجهیزات مبتنی بر این محصول راحت و سریع باشد.

بلوک دیاگرام

بلوک دیاگرام کربرد eSOM335x

کربرد از طریق اسلات های 204 پینی به برد توسعه قابل اتصال است. برد توسعه eDVK335x به‌صورت Open-Source برای راه‌اندازی سریع برد در دسترس است، هر چند، کاربران می‌توانند متناسب با نیاز خود برد توسعه را طراحی کنند.

edvk335x_pcb

مدارچاپی متن باز برد توسعه eDVK335x

امکاناتی نظیر اترنت گیگابیتی، CAN، یو اس بی، GPIO و … از طریق این برد در دسترس کاربران می‌باشد.

ارتباطات برد توسعه eDVK335x – نمای بالا

این برد قابلیت اجرای سیستم‌عامل Win CE 7 را دارد. سیستم‌عامل Windows CE (ویندوز سی‌ای) سیستم‌عاملی است که شرکت مایکروسافت برای سامانه‌های توکار توسعه می‌دهد. مایکروسافت این ویندوز را طوری طراحی کرده که انرژی کمی مصرف کند، با حافظه‌های فلش سازگار باشد و بدون نیاز به حافظه‌ی رم زیاد هم کار خود را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های این سیستم عامل این است که می‌توان توسط ویژوال استودیو برای آن برنامه‌های کاربردی نوشت و ازاین‌جهت می‌تواند گزینه مطلوب مهندسان نرم‌افزار و برنامه نویسان سی شارپ (C#) باشد.

نمونه کد GPIO در نرم افزار ویژوال استودیو

نمونه کد GPIO در نرم افزار ویژوال استودیو

همچنین امکان توسعه نرم افزار با LabVIEW برای این برد میسر است و کاربران این نرم افزار به راحتی می‌توانند از این محصول استفاده کنند. از طرفی کدهای نمونه فراوانی در کنار راهنمای سخت افزاری و نرم افزاری برد به صورت متن باز در اختیار کاربران قرار داده شده است تا پروسه توسعه محصول آسان و سریع گردد.

اجرای برنامه های LabVIEW روی برد eSOM335x

اجرای برنامه های LabVIEW روی برد eSOM335x

 

آموزش اجرای برنامه های LabVIEW روی برد eSOM335x

 

ویژگی‌های برد eSOM335x

از ویژگی‌های قابل‌توجه این برد سیستم عامل قابل تنظیم آن است که بدون درگیر شدن با مراحل پیچیده شخصی سازی سیستم عامل، امکان تغییراتی نظیر تغییر نمایشگر، بوت لوگو و … به کاربر می‌دهد. با این وجود کاربران می‌توانند محصولی داشته باشند که به محض روشن شدن لوگوی خودشان را مشاهده کنند و سپس نرم افزار کاربردی خودشان به صورت اتوران اجرا گردد. همچنین امکان شخصی سازی سیستم عامل بدون نیاز به کدنویسی برای این برد از طریق Platform Builder مایکروسافت فراهم شده است.

eSOM33x_platform_Builder

شخصی سازی سیستم عامل در Platform Builder

این محصول از پروتکل‌های تصویری HDMI و TFT پشتیانی می‌کند و دست کاربران برای انتخاب نمایشگر را باز گذاشته است، به‌گونه‌ای که کاربران به‌راحتی می‌توانند نمایشگرهای مختلفی را برای آن تنظیم کنند. برای این کار یک فایل متنی تنظیمات در نظر گرفته شده است که کاربران می‌توانند نمایشگر متناسب را برای محصول خود از طریق این فایل انتخاب نمایند.

eSOM335x_config_file.jpg

 

آموزش تنظیمات السیدی برای برد eSOM335x

برد از اترنت گیگابیتی پشتیبانی می‌کند، از طرفی امکان اتصال ماژول 4G برای این برد نیز وجود دارد. اسلات mPCIe و سوکت سیم‌کارت جهت اتصال ماژول 4G برای این برد در قسمت پشت برد توسعه eDVK335x مهیا شده است.

eDVK335x interfaceدرایورهای نرم‌افزاری برای اتصال به ماژول 4G در سیستم‌عامل Windows CE ارائه‌شده برای برد پیاده شده است، به‌طوری‌که کاربر به‌راحتی می‌تواند ماژول را نصب کند و به اینترنت متصل شود و به‌این‌ترتیب یکی از چالش‌های اساسی کاربران اینترنت اشیا را رفع کرده است.

آموزش نصب4G   و اتصال به اینترنت برد eSOM335x

محصول eSOM335x و تجهیزات جانبی مربوط به آن مانند السیدی های مختلف در سایت ایسیس موجود است و می‌توان به‌صورت آنلاین از این سایت خریداری نمود و به‌طور کامل توسط این مجموعه پشتیبانی می‌شود. این فروشگاه که در زمینه امبدد سیستم فعالیت می‌کند امکان تولید مدار چاپی و تأمین قطعات اورجینال را برای توسعه محصولات مختلف نیز ارائه می‌کند.

https://esys.ir/Product_Detail.aspx?Type=187&Id=2136

 

خرید eSOM335x از ایسیس

با این قابلیت‌ها این برد مناسب کاربری‌هایی نظیر اینترنت اشیا، نمایشگرهای صنعتی، تجهیزات خودرویی و … در رنج دمای 20- تا 80+ سانتی‌گراد را دارد. از طرفی با توجه به کمبود قطعات میکروکنترلری مانند سری‌های STM32، می‌تواند به عنوان یک راه حل جایگزین سریع جهت پروژه‌های مبتنی بر میکروکنترلر مطرح گردد.

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *