بلاگ خبری سیسوگ, معرفی

PCIe 6.0 رسما معرفی شد

PCIe 6.0 رسما معرفی شد

SIG-PCL به تازگی مشخصات PCIe 6.0 را منتشر کرد که نسبت به هم‌رده قبلی خود یعنی PCIe 5.0 تغییرات زیادی را شامل شده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی PCIe 6.0 سرعت انتقال آن است که در این نسل سرعت انتقال داده به 64GT/s یا 256GB/s رسیده است که شاهد دو برابر شدن سرعت نسبت به PCIe 5.0 هستیم و هدف افزایش سرعت؛ برنامه‌های Big data در data center، هوش مصنوعی/یادگیری ماشین، HPC، صنعت خودرو، IOT و بخش‌های نظامی و هوافضا است.

PCIe 6.0 از PCIe 5.0 که در سال 2019 معرفی شد پیروی می‌کند و می‌تواند به‌سرعت انتقال داده 256GB/s در پیکربندی 16 خطی دست یابد.

اما پیاده‌سازی و استفاده از PCIe 6.0 ممکن است زمان‌بر باشد زیرا PCIe 5.0 هنوز خیلی موردتوجه قرار نگرفته است، به همین دلیل این موضوع را بررسی کردیم:

از PCIe 5.0 تنها در Alder Lake-S Desktop IoT که به‌تازگی معرفی شده‌اند مشاهده شد!

و البته که Alder Lake Mobile IoT processors هنوز از PCIe 4.0 استفاده می‌کنند!

این یعنی ما انتظار نخواهیم داشت که تا پایان سال 2022، یا حتی 2023 هیچ محصولی را با این استاندارد در بازار و در دسترس عموم ببینیم.

 

 

 

ویژگی‌های مهم PCIe 6.0  

  • سرعت داده خام 64GT/s و حداکثر 256GB/s از طریق پیکربندی x16 این رابط از تلفیق دامنهٔ پالس با 4 سطح (PAM4) سیگنال‌دهی پشتیبانی می‌کند و در حال حاضر در صنعت موجود است. 
  • استفاده از رمزگذاری مبتنی بر Flit که از PMA4 پشتیبانی می‌کند و در ارتباط با FEC و CRC کار می کند تا پهنای باند را تا دوبرابر افزایش دهد.
  • طرح‌بندی و قالب بندی با استفاده از حالت Flit به‌روزرسانی شده که این کار برای ارائه عملکرد اضافی و ساده‌سازی پردازش بسیار مؤثر است.
  • تأخیر کم و کاهش overhead پهنای باند.
  • سازگاری با تمامی نسل‌های قبل خود.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *