بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده

چالش طراحی با معماری RISC-V

چالش طراحی با معماری RISC-V
بازهم چالش و مسابقه اما این بار نه از طرف سیسوگ بلکه از طرف شرکت LCSC، یک شرکت بزرگ تأمین قطعات در چین. قضیه از این قراره که به دلیل محبوبیت روزافزون معماری RISC-V برای اینکه برنامه‌نویس‌ها درک بیشتر و بهتری ازش داشته باشند و باهاش کار عملی انجام دهند مجموعه‌های RISC-V MCU ,WCH ,RT-Thread ,LCSC و EasyEDA با همکاری هم یک چالش طراحی با معماری RISC-V رو به‌صورت بین المللی اجرا می‌کنند که در ادامه جزییاتش رو باهم بررسی می‌کنیم.

 

جایزه ها

بزارید تا اول از قسمت شیرین ماجرا شروع کنیم و جوایز رو بررسی کنیم، برای نفر اول 1000 دلار جایزه نقدی به همراه گواهی داده میشه که خداییش جایزه نفیسی هست و در جدول زیر، بقیه جوایز مشخص شدند:

رتبه اول1 شرکت کننده1000 دلار + گواهی
رتبه دوم2 شرکت کننده500 دلار + گواهی
رتبه سوم3 شرکت کننده200 دلار + گواهی
رتبه چهارم5 شرکت کننده100 دلار + گواهی

 

چگونگی شرکت در مسابقه

برای شرکت در مسابقه RISC-V باید این فرم رو تا قبل از 30 آوریل (10 اردیبهشت) تکمیل کنید.

 

جزییات مسابقه RISC-V

در این مسابقه شما باید یک پروژه طراحی کنید که حتماً با سیستم‌عامل اوپن سورس RT-Thread نوشته و روی سخت‌افزاری بر پایه میکروکنترلر CH32V307 اجرا شود، حالا یا خود میکروکنترلر به‌تنهایی استفاده بشه یا از برد توسعش استفاده بشه، کدها و داکیومنت های مربوط به پروژتون باید به صورت عمومی و اوپن سورس منتشر بشه. برای همه افرادی هم که پروژشون قبول میشه برد یا میکروکنترلر رایگان هم ارسال میشه، همچنین اگر که از EasyEDA برای طراحی شماتیک و pcb پروژتون استفاده کنید خود EasyEDA به‌صورت رایگان براتون برد رو چاپ و اسمبل هم میکنه.

 

معماری RISC-V چیست؟

قبلا در مقاله‌ی RISC-V چیست و چرا باید راجع به آن بدانیم؟ به صورت کامل درباره این معماری توضیح داده شد.

RISC-V در اصل یک ISA هست (به معنای مجموعه دستورالعمل های معماری) که دو ویژگی اصلی داره، اولین و مهم ترین اون open source بودنش هست که باعث میشه بتونید خودتون هم یه پردازنده یا میکروکنترلر باهاش طراحی کنید، بیاید یکم عملی تر به این موضوع نگاه کنیم، اول که در حال حاضر نمی‌تونیم یه میکروکنترلر بسازیم منظورم این هست که بتونیم روی یک ویفر سیلیکون پیادش بکنیم و سیم بهش لحیم کنیم? اما میتونیم روی FPGA پیادش بکنیم که میتونه به‌عنوان یک تمرین سنگین محسوب بشه و درک ما رو از سخت‌افزار دیجیتال به میزان خیلی بالایی افزابش بده (البته اگه بعدش کدهایی که صرفاً کپی کردیم رو یه بررسی هم بکنیم!) برای مثال میتونید این پروژه توی گیت هاب رو یه بررسی کنید که اومده و بلوک‌های معماری RISC-V رو توی نرم‌افزار vivado پیاده کرده و بعد روی اون یک لینوکس اجرا کرده. ویژگی دوم اون هم این هست که نسبت به معماری‌های عمومی دیگه قابلیت پیاده‌سازی بهتری داره (یعنی ارزش داره که شرکتی بیاد و اون رو برای محصولاتش استفاده کنه) به همین دلیل شرکت‌هایی اومدند و این هسته رو توسعه دادند و توی محصولاتشون هم استفاده کردند که لیست اونها رو میتونید اینجا بررسی کنید.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش FPGA

 

سیستم عامل اوپن سورس RT-Thread چیست؟

RT-thread یک سیستم‌عامل real time برای پردازنده‌های مختلف با کاربرد امبدد هست که در اون اکثر پیاده‌سازی های سخت‌افزاری و کتابخونه های نرم‌افزاری برای پشتیبانی از اینترنت اشیا (IOT) پیاده‌سازی شده. از سال 2006 که RT-Thread شروع به‌کارکرده تا امروز 1 میلیارد دستگاه از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند که کاربردهاشون در گجت های پوشیدنی، خانه هوشمند، الکترونیک پزشکی و صنایع دیگه هست.

 

بررسی میکروکنترلر CH32V307

CH32V307 یک میکروکنترلر بر پایه هسته RISC-V 32-bit هست که سرعت وقفه‌ها در اون به نسبت نسخه استاندارد RISC-V بهبود زیادی پیدا کرده.

ویژگی های کلیدی این میکروکنترلر USB2.0 پرسرعت (480Mbps) و یک اترنت 10 مگ هست.

این هم تصویری از برد توسعه این چیپ:

 

 

لینک اصلی خبر این چالش : https://www.lcsc.com/faqs?id=85

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *