بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده

معرفی BeanCounter شمارنده قطعه

BeanCounter

همان‌طور که می‌دانید یکی از معضلات ما الکترونیکی‌ها شمارش قطعات SMD است حال فردی یک دستگاه را طراحی نموده و آن را به‌صورت Open Source در اختیار همگان قرار داده است، در این مقاله قصد داریم ویژگی‌ها و کاربرد‌های دستگاه را بررسی کنیم، با سیسوگ همراه باشید.

این شمارنده که برای شمارش قطعات SMT/SMD (در رول‌های 8 میلی‌متری و یا یک نوار از قطعات) کاربرد دارد و با نام BeanCounter (یا لوبیا شمار!) شناخته می‌شود. باتری این دستگاه از نوع سلول‌های سکه‌ای CR2032 است.

این دستگاه از دو IR photointerrupter برای شمارش قطعات استفاده می‌کند. سرعت شمارش قطعات نیز توسط خود شما تعیین می‌شود، یعنی با هر سرعتی که قطعات را از درگاه دستگاه بکشید، شمارش می‌شوند. قطعات قابل‌شمارش توسط این دستگاه باید در نوارهای نگه‌دارنده غیر شفاف با عرض 8 میلی‌متر و ارتفاع حداکثر 2 میلی‌متر قرارگرفته باشند، که شامل اکثر LED ها و یا قطعات پسیو 0805 یا کوچک‌تر و همچنین ترانزیستورهای SOT23 می‌شوند.

طرز استفاده از BeanCounter بسیار ساده است، تنها کافی است آن را روشن کرده و نوار قطعات را از میان دستگاه بکشیم، بلافاصله دستگاه شروع به شمارش قطعات می‌کند.

BeanCounter دو حالت کاری برای شمارش دارد که عبارت‌اند از:

  • حالت انبار (Inventory Mode): در این حالت تنها از یکی از سنسورها استفاده می‌شود و BeanCounter در سریع‌ترین نرخ شمارش خودکار می‌کند. این حالت مناسب شمارش سریع نوارهای قطعات طولانی یا رول‌های ناقص است.
  • حالت توزیع (Dispense Mode): در این حالت هر دو سنسور فعال هستند و دستگاه قابلیت تشخیص جهت حرکت و کشیده شدن نوار قطعات را دارد. این ویژگی امکان شمارش افزایشی در یک جهت و کاهشی در جهت دیگر را به ما می‌دهد. کاربرد این حالت درجایی است که می‌خواهیم از یک رول کامل قطعات، بسته‌هایی با تعداد مشخص (مثلاً برای ساخت کیت) جدا کنیم.

به‌منظور اطمینان از شمارش دقیق قطعه‌ها، می‌توان BeanCounter را برای pitch‌ های مختلف قطعه‌ها تنظیم کرد (البته به‌شرطی که ازنظر فیزیکی امکان رد شدن قطعه از درگاه شمارنده وجود داشته باشد).

   تعریف Part Pitch یا پیچِ قطعه: Part Pitch مقداری است که مشخص می‌کند فاصله میان، مرکز تا مرکز پدها یا پایه‌های یک قطعه الکترونیک چقدر است.

با نگاه دقیق‌تر به عملکرد BeanCounter متوجه می‌شویم کاری که انجام می‌دهد درواقع شمارش سوراخ‌های feed روی نوار قطعات و تقسیم عدد شمارش‌شده به pitch قطعه است. ازآنجاکه امکان تشخیص جاهای خالی قطعه برای دستگاه وجود ندارد، باید شمارش از جایی آغاز شود که آخرین جای خالی از درگاه کشیده شده است و همچنین قبل از آنکه به انتهای نوار برسید خاتمه یابد. برای ایجاد سهولت در این مورد، یک کلید “توقف” تعبیه‌شده است که امکان نگه‌داشتن شمارش در زمان کشیدن جاهای خالی قطعه را به ما می‌دهد.

از مقیاس کشوی قطعات تا یک انبار پر از قطعه!

شمارش قطعات به‌صورت دستی، اندازه‌گیری طول نوار، انجام محاسبات تقسیم و..، فرآیندی بسیار خسته‌کننده و زمان‌بر است. گذشته ازآن‌که همیشه احتمال خطا وجود دارد. پس در هر مقیاس یا  هر بیزنسی، چنین زمانی و انرژی‌ای می‌تواند به شکل خیلی مفیدتری استفاده شود.

خصوصاً در انبار کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، که هدف اصلی شمارش قطعات هست، لزوم وجود چنین دستگاهی بسیار بدیهی به نظر می‌رسد. دستگاه‌های قدیمی شمارش قطعات، علاوه بر آنکه گران‌قیمت و پیچیده هستند، تنها برای شمارش رول‌ها کاربرد دارند، درحالی‌که BeanCounter باقابلیت شمارش نوارهای قطعات، امکان انبارداری دقیق‌تری را فراهم می‌کند.

بنابراین دستگاه BeanCounter درجاهای مختلف و زیادی می‌تواند کاربرد داشته باشد. چه در انبارهای قطعات، یا برای کسانی که کیت درست می‌کنند و نیاز به جداسازی تعداد مشخصی قطعه دارند، چه برای خریداران و واسطه‌های فروش قطعه که ممکن است با نوارها یا رول‌های ناقص قطعه سروکار داشته باشند.

 

ویژگی‌ها و مشخصات BeanCounter

  • شمارش هر نوع قطعه‌ای که در نوار غیر شفاف 8 میلی‌متر قرارگرفته باشد (تا ارتفاع حداکثر 2 میلی‌متر)
  • Pitch Part قابل تنظیم
  • دو حالت شمارش: Inventory Mode و Disepense Mode
  • دکمه “توقف” برای نگه‌داشتن یا ادامه دادن به شمارش
  • عدم وجود قطعات متحرک، که سبب عمر طولانی‌تر دستگاه می‌شود
  • استفاده از باتری سکه‌ای CR2032 (یا منبع 3 ولتی خارجی)
  • نمایشگر LED segment که در شرایط نوری مختلف قابل‌رؤیت است
  • دارای یک سوراخ برای آویزان کردن از مچ‌بند و یا نگه‌دارنده‌های مشابه
  • وزن کمتر از 50 گرم

برای دسترسی به منابع open source و اسناد این پروژه می‌توانید به repository پروژه در Github بروید. فایل‌های مربوط به سخت‌افزار (یعنی فایل‌های EDA و 3D CAD) تحت لایسنس CC BY-SA 4.0 و فریمور نیز با لایسنس MIT ثبت‌شده‌اند.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

1 دیدگاه در “معرفی BeanCounter شمارنده قطعه

  1. Avatar for علیرضا علیزاده علیرضا علیزاده گفت:

    سلام
    از کجا میشه تهیه کرد؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *