بلاگ خبری سیسوگ, مقاله های سیسوگ

کمبود چیپ‌های الکترونیکی تا سال 2024

کمبود چیپ‌های الکترونیکی تا سال 2024

در سال گذشته (2021) و ماه‌های اخیر، غول‌های تولیدکننده لوازم دیجیتال ازجمله Apple، ‌Sony و بسیار از شرکت‌های دیگر با مشکل کمبود چیپ‌های الکترونیکی مواجه شدند که علت آن کمبود جهانی و عدم تکمیل سفارش‌های این شرکت‌ها توسط تولیدکننده‌های عمده چیپ و قطعات مثل شرکت Foxconn (تأمین‌کننده چیپ‌های شرکت Apple) بوده است. درنتیجه این کمبودها بسیاری از شرکت‌های تولیدات خود را کاهش داده‌اند و یا تکمیل سفارشات را به تعویق انداخته‌اند. بااینکه تا پیش‌ازاین پیش‌بینی می‌شد که این وضعیت در نیمه دوم سال 2022 بهبود یابد اما با چشم‌اندازهای اخیر، گفته می‌شود که مشکل کمبود جهانی قطعه به این زودی‌ها حل نخواهد شد. تا جایی که مدیر اجرایی شرکت Intel پیش‌بینی می‌کند که کمبود چیپ حتی تا سال 2024 ادامه خواهد داشت! علاوه بر این تولیدکننده‌های کنسول‌های بازی‌های ویدیویی مثل Sony و Nintendo به دلیل همین کمبود در بازار جهانی، میزان فروش مورد هدفشان را به حد چشم‌گیری کاهش داده‌اند.

برای جزییات بیشتر در این مورد با سیسوگ همراه شوید.

 

Global-Electronic-Component-Shortage

مدیر اجرایی (CEO) شرکت اینتل آقای Pat Gelsinger

 

کمبود چیپ‌های الکترونیکی و پیش‌بینی شرکت Intel

مدیر اجرایی (CEO) شرکت اینتل، یعنی آقای Pat Gelsinger، به‌تازگی در مصاحبه‌ای در مورد کمبود چیپ‌های الکترونیکی ابراز عقیده کرده است و پیش‌بینی می‌کند که این کمبود به سال 2024 نیز کشیده خواهد شد. وی دلیل این پیش‌بینی خود را محدودیت تجهیزات تولیدکننده قطعات الکترونیکی معرفی می‌کند. کمی قبل‌تر شرکت‌هایی مثل Applied Materials، ‌ASML Holdings و Lam Research که ابزارهای ساخت قطعات میکروالکترونیکی را تولید می‌کنند، به مشتریان خود اعلام کرده بودند که زمان تحویل ابزارها تا حدود 18 ماه خواهد بود.

Pat Gelsinger می‌گوید به دلیل همین زمان طولانی و تأخیر در رساندن تجهیزات، تولیدکننده‌های چیپ قادر نخواهند بود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ظرفیت تولید خود را افزایش دهند. بر همین اساس، برخی از تحلیل گران صنعت نیمه‌هادی، در تابستان سال 2021 پیش‌بینی کردند که کمبود جهانی قطعه تا سال 2023 برطرف خواهند شد و باوجود تمام صحبت‌های انجام‌شده تا به این لحظه چشم‌انداز ارائه‌شده توسط شرکت Intel (یعنی ادامه داشتن وضعیت عرضه چیپ‌ها تا سال 2024) توسط شرکت و تولیدکننده دیگری منعکس نشده است.

موسسه تحلیلگر اخبار IC ها، یعنی IC Insights، پیش‌بینی کرده است که ظرفیت تولید جهانی ویفرهای سیلیکون تا پایان امسال 8.7 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به گفته این موسسه در سال جاری تا 10 مرکز تولید ویفر جدید تأسیس خواهد شد که درنتیجه آن، ظرفیت تولید ویفر به بیشترین حد خود در 6 سال اخیر، خواهد رسید.

از سوی دیگر شرکت TSMC، که بزرگ‌ترین شرکت تولید و توزیع در صنعت نیمه‌هادی محسوب می‌شود، اعلام کرده بود عدم دریافت به‌موقع تجهیزات تولید چیپ، بر برنامه‌هایی که برای گسترش ظرفیت تولید تا سال 2023 داشتند، تأثیر گذار خواهد بود. اگرچه برنامه‌های مربوط به سال جاری آن‌ها بدون مشکل و تغییر خاصی ادامه پیدا خواهد کرد. شرکت TSMC، برای شرکت‌های زیادی ازجمله Apple، ‌AMD، ‌Qualcomm، ‌Nvidia، ‌MediaTek، ‌Broadcom، ‌Marvell و چندین برند معروف جهانی دیگر، چیپ و قطعات الکترونیکی تولید می‌کند. بنابراین اگر چنین تولیدکننده بزرگی با مشکل تأمین تجهیزات تولید مواجه شده باشد، منطقی است که پیش‌بینی Intel را تا حد زیادی معتبر فرض کنیم. به‌خصوص هنگامی‌که تغییر برنامه و کاهش تولید کنسول بازی‌های ویدیوی توسط دو شرکت بزرگ Sony و Nintendo را نیز در نظر بگیریم.

 

کاهش تولید کنسول‌های بازی توسط Sony و Nintendo

باوجود تقاضای بسیار بالایی که برای کنسول‌های بازی‌های ویدیویی دو شرکت Sony و Nintendo وجود دارد، این دو شرکت اخیراً میزان تولید مورد هدف خود را برای کنسول‌های PlayStation 5 و Switch، کاهش داده‌اند. هر دو شرکت Sony و Nintendo در عرضه این محصولات، در سال میلادی جاری، بیش از 10 درصد نسبت به میزان مورد انتظارشان کمبود داشته‌اند.

مخصوصاً در مورد کنسول PlayStaton5 شرکت Sony، کمبود چیپ‌های موردنیاز، دلیل اصلی نرسیدن تولید به تقاضا است. این کنسول که از یک CPU و پردازنده‌های گرافیکی شخصی‌سازی‌شده (که توسط شرکت AMD طراحی‌شده‌اند) بهره می‌گیرد. سخت‌افزار گفته‌شده موجب شده که این کنسول در بازار جهانی بسیار محبوب و درعین‌حال کمیاب باشد.

شرایط گفته‌شده در مورد کمبود چیپ‌های الکترونیکی باعث شده‌اند که این شرکت پیش‌بینی کند که وضعیت عرضه در سال جاری بهبودی نداشته باشد. از آنجایی که وضعیت تولید برای شرکت‌های بزرگ در این زمینه دشوار شده و برنامه‌های تولید آن‌ها دچار مشکل شده است، قطعاً وضعیت شرکت‌های کوچک‌تر تولیدکننده وسایل الکترونیکی، بسیار وخیم‌تر خواهد بود. درنتیجه صحبت‌های انجام‌شده، اگرچه برنامه‌های زیادی درزمینه ارتقای ظرفیت تولید چیپ‌ها و قطعات درحال‌توسعه هستند، در سال 2022 کمبودهای گفته‌شده به‌شدت محسوس خواهد بود.

 

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *