توصیه شده, مقاله های سیسوگ

سیستم پرسش و پاسخ (Q&A) در حوزه الکترونیک

سیستم Q&A

تو تلگرام دور که میزنی کلی گروه پرسش و پاسخ تو حوزه الکترونیک میبنی که افراد زیادی دارن در اون فعالیت می‌کنند و در حال تبادل اطلاعات هستند.

تو اینستاگرام یه گشت میزنی کلی پیج  الکترونیک میبنی که دارند تولید محتوا میکنند با کلی دنبال کننده که سعی میکنند پاسخ سوالات شما را به نحوی بدند. یه عده‌ای هم که کم نیستند جهت دریافت پاسخ سوالاتشون خیلی از گروه‌های تلگرامی را از این گروه به یک گروه طی می‌کنند و سؤالشون را Forward می‌کنند به امید اینکه یه خیرخواهی پیدا بشه و جواب اونها را بده و البته گاها هم جواب میگیرن.

ولی همین‌الان اگر شما قصد داشته باشید یه سؤال جدی و کمی سطح بالا بپرسید اولین کاری که می‌کنید چیه؟

اینه که از گوگل یا موتور جستجو استفاده می‌کنید و سعی می‌کنید در وب فارسی یا انگلیسی دنبال محتوا و پاسخ بگردید یا اینکه میرید سراغ همان شبکه‌های اجتماعی که کلی هم عضو دارند و متأسفانه اصلاً سرچ مناسبی ندارند!

ما این سوال را در تلگرام پرسیدیم و خوب جوابش هم مشخص بود!

متأسفانه شبکه‌های اجتماعی جهت انتشار محتواهای آموزشی یه باگ بزرگ دارند و اون اینه که تعداد زیادی سؤال مطرح و جواب داده میشه که هیچ کدوم قابل دسته‌بندی و مهم‌تر از اون سرچ هوشمند نیستند، به عبارتی پیدا کردن مطلبی که دو روز پیش تو گروه ثبت‌شده باشه یه مصیبت وحشتناکه.

و این یعنی انرژی زیادی که گذاشته میشه و هدر می‌رود. قبلاً البته در مورد این قضیه تو پست تلگرام معبد گنج‌های مدفون یه سری صحبت‌ها کرده بودیم.

سال‌ها پیش که خیلی از ماها با مودم‌های Dial up وارد دنیای اینترنت می‌شدیم و پیام‌رسان‌ها موجودیت این شکلی نداشتند  محیط‌هایی به نام فروم ها خدایی می‌کردند.

فروم ها, اصطلاحی بود که برای نوعی از سایت‌ها به‌کار برده می‌شدند که محیط خاصی برای پرسش و پاسخ و تبادل‌نظر در حوزه‌های مختلف بودن، شما بعد از عضو شدن سؤال یا مطلب خودتون را مطرح می‌کردید و افراد پایین اون جواب یا نظر خودشون را قرار می‌دادند,  معروف‌ترین آن‌ها در حوزه الکترونیک، فروم ECA و کویرالکترونیک بود که هنوز هم زنده هستند ولی تقریباً سوت‌وکورند.

این فروم‌ها روزی مهم‌ترین مکان جهت تبادل اطلاعات مهندسین الکترونیک در ایران بود و محتوای زیادی هم اون روزها ایجاد و تبادل می‌شد و جالبه که هنوز هم برخی از آن‌ها در سرچ گوگل پیشنهاد داده میشه و یه جورایی برای خیلی از ماها خاطره‌هایی را هم رقم میزنه!

به عبارتی هنوز پرسش و پاسخ ایجاد شده 15 سال قبل قابل دسترس تر است از مطلبی که دو روز پیش در یک گروه تلگرامی مطرح شده, و این یعنی فاجعه!

 

سوالی که مطرح میشه اینه که چرا فروم‌ها منقرض شدند؟

یکی از مهم‌ترین دلایلش میشه وجود بسترهای جدید ارتباطی را نام برد و البته عوض شدن سلیقه افراد هم بی‌تأثیر نبوده!

سلیقه‌ای که نیاز رسیدن به سریع‌ترین جواب در کمترین زمان ممکن مهمترین اولویت اون به شمار میره.

غالباً وقتی یه جواب و سوالی را در یک فرومی مشاهده میکردید برای اینکه به لینک های اون پاسخ دسترسی پیدا کنید باید وقت می‌گذاشتید و عضو می‌شدید و بعد از اون صفحات زیادی را مرور می‌کردید تا شاید به یه جواب برسید.

شاید بشه گفت فروم‌ها منقرض نشدند  بلکه تکامل پیدا کردند و نوع جدیدی از آن‌ها ایجاد شد به نام سیستم‌ Q&A یا اصطلاحاً سیستم‌های پرسش و پاسخ!

مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها سایت https://stackoverflow.com/ هست که حتماً اسم اون را هم شنیدید. این سایت که جز 50 سایت برتر جهان هست مکان پرسش و پاسخ کاربران زیادی در جهان بخصوص در حوزه نرم‌افزار  هست.

مهم‌ترین تفاوتی که سیستم Q&A با سیستم‌های قدیمی‌تر داره اینه که بر موضوع حل مشکل متمرکز شده‌اند، و شما قراره با یک نگاه بتونید جواب صحیح را متوجه بشید و از آن استفاده کنید.و صد البته قابل سرچ هوشمند نیز هست.

ما در سیسوگ فکر می‌کنیم جای سیستم Q&A در وب فارسی بسیار خالیه و شاید ایجاد یه چنین سایتی بتونه به ارتقا علمی و انتقال اطلاعات در وب فارسی هم کمک کنه، و اگر درصد کمی از انرژی که در شبکه‌های مجازی برای پرسش و پاسخ  به هدر می‌ره به سمت این سایت یا سایت‌های مشابه بره  هم کاربردی‌تر خواهد بود و همه افراد میتونن از اون با گستردگی بیشتر استفاده کنند. ما قصد داریم اگر همراهی دوستان وجود داشته باشه این کار را در وب فارسی انجام بدیم که البته بعد از اون میشه کلی ایده دیگه را هم پیاده سازی کرد که یکی از اونها ارتباطات بین متخصصین با همدیگه یا متخصصین با کارفرماها میتونه باشه.

یکی از پیش‌نیازهای ایجاد چنین وب سایت‌هایی وجود یک تیم اولیه جهت پاسخ‌دهی وزنده نگه‌داشتن فضای پرسش و پاسخ در چنین وب‌سایتی است و ما فکر می‌کنیم در شرایطی به سر می‌بریم که همراهان سیسوگ و آن‌هایی که علاقه به تبادل و پاسخ‌دهی به سؤالات افراد دارند میتونن در این کار سهیم باشند.

هدفمون از انتشار چنین مطلبی در فاز اول گرفتن فیدبک دوستان سیسوگی هست که آیا شما هم مثل ما فکر می‌کنید و وجود چنین سیستمی را مفید میدونید یا نه؟

و اینکه از دوستانی که تمایل دارند در ابتدای کار به شروع این سایت کمک کنند به ما پیغام بدند.

بعدازاین و گرفتن فیدبک ما تصمیم خواهیم گرفت که آیا چنین وب‌سایت که سیستم Q&A را پیاده سازی می‌کند را ایجاد کنیم یا خیر؟

بنده در خصوصی تلگرام و همچنین در زیر همین مطلب منتظر فیدبک های دوستان و همچنین اعلام آمادگی دوستانی که تمایل به مشارکت در شروع این سیستم پرسش و پاسخ دارند هستم.

https://t.me/SisoogOs

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

15 دیدگاه در “سیستم پرسش و پاسخ (Q&A) در حوزه الکترونیک

  1. Avatar for ناصر عباسی ناصر عباسی گفت:

    سلام بنده یه پروگرمر سوپر پرو۳۰۰۰ دارم ولی طرز کار با فیوز بیتها رو باهش بلد نیستم و اینکه یه ایسی رو پروگرم میکنم لکن این ادیت بافر
    چه لزومی داره اگه از مهندسان عزیز منو راهنمایی کنه بسیار دعا گو میشم ترجیحا ویدیو باشه عالی میشه متشکرم

    1. Avatar for Shadow Shadow گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره که سوالاتتون رو داخل فروم سیسوگ مطرح کنید.
      https://ask.sisoog.com/

  2. Avatar for ناصر ناصر گفت:

    سلام لطفا اگه کسی میتونه به من کمک کنه من مدار معادل ic به شماره l4959 که یک رگولاتور جامع هست رو لازم دارم ممنون

    1. Avatar for Shadow Shadow گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره که سوالاتتون رو داخل فروم سیسوگ مطرح کنید.
      https://ask.sisoog.com/

  3. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام و خدا قوت
    یکی از دلایل سکوت در فروم های ایرانی تعصبات مدیران فروم روی فروشگاه های خودشون بود و اگر اسمی از فروشگاه های دیگه میومد سریعا فی ل ت ر میشد، یا اگر نقصی ازشون گفته میشد باز برخورد میشد، یا مشکلاتی بود که بعد از خرید برای خریدار بوجود میومد اما فروشگاه مرتبط با اون فروم برخورد مناسبی نمیکرد و باعث دلگیری فرد میشد.
    مثلا فروشگاه eca میکرویی با حدود 700 هزار تومن بعد خرید دست دوم واسم فرستاد و در عین حال بعضی اجناس اصلا ارسال نکرده بودن و بعد از کلی تماس آخرش قبول نکردن. با اینکه توی اون انجمن فعال بودم و مطالبم گاهی توی صفحه رسمی گذاشته میشد سر این قضیه کلا بیخیال فعالیت شدم.
    مشکل دیگه این مدل فروم ها خارج شدن بحث ها از مسیر سوال کننده بود و باعث سردرگمی خواننده ها میشد.

    با ایجاد یک وب سایت با سیستم Q&A که فارسی باشه موافقم
    با اینکه سرچ انگلیسی بسیار مطالب ناب تری میاره اما برای افرادی که تازه شروع به یادگیری کردن یا افرادی که اماتوری فعالیت میکنن وجود همچین وب سایتی عالیه.
    اما مزیت جالبتر اینه که میتونه باعث آشنایی افراد مختلف و حتی تشکیل گروه هایی بشه که در آینده به الکترونیک ایران خیلی کمک کنن در حالی که سرچ کردن یا فعالیت در سایت های خارجی این مزیت رو نداره.
    اتفاقی که باعث معروفیت و آشنایی افرادی مثل آقایون طراح، زرکوب، نجفی، سپاسیار شد و هم برای این افراد مفید بود و هم برای خیلی از مهندسان ایرانی و البته شرکت ولوو!!! (چند هفته پیش جناب سپاسیار از طرف شرکت ولوو دعوت به کار شدن و ایشون از ایران رفتن)

    اگر همچین وب سایتی راه اندازی بشه خوشحال میشم در حد توانم کمکی کنم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام ممنون بابت نظر کامل شما
      امیدوارم بتونیم این موضوع را مناسب اجرایی کنیم و مشکلاتی که عنوان کردید را اینجا به حداقل برسونیم
      از لطف شما برای کمک هم ممنون هستم اگر بتونید با ادمین تلکرام سیسوگ مرتبط بشید که بتونیم اونجا از کمک شما هم استفاده کنیم ممنون میشم

  4. Avatar for علی توکلی علی توکلی گفت:

    خوب من خودم ۷ سال در حوضه الکترونیک کار میکنم. تمام اطلاعات و سوالاتم هم از سایت های خارجی به دست میارم. یه مدتی هم توی یک کانال تلگرام به سوال دوستان جواب میدادم که ادمینش بلاکم کرد (چون به جای اینکه تبلیغ محصول اون اقا رو بکنم، یک چیز دیگه معرفی کردم). توی eca هم به ندرت یه سری میزنم و کمک میکنم. به نظر من دلیل اصلی کم بازده و کم کار شدن فروم ها:
    ۱. محدود بودن اون ها به زبان فارسی بود. دیگه تعارف نداریم که توی ایران متخصص الکترونیک با دانش روز کم داریم. از اون کم ها هم خیلی هاشون به نظرم من اشتیاقی در این موارد ( کمک رسانی و آموزش) ندارند. واگر نه شما با یه بار ثبت نام در یک فروم و ذخیره کردن در مرورگر دیگه هیچ دردسری نداری.
    ۲. دسترسی راحت تر به شبکه های اجتماعی مثل همین تلگرام هست. شما همینطور که داری توی یه کانال جوک میخونی سریع سوییچ میکنی کانال بغلی. اگه که برای سیستم Q&A یه اپ درست کنید.
    ۳. بعد هم دیگه نسل ۶۰ و ۷۰ ها مثل من که خیلی با زبون انگلیسی مایوس نبودیم داره منقرض میشه. دیگه فکر نکنم این مسعله سایت زبون خارجی و ایرانی برای نسل های جدیدتر که به مهم بودن زبون انگلیسی واقف هستند، مشکلی باشه.

    به هرحال اگه از دست من کمکی بر میاد هستم.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز و ممنون بابت اعلام کمکتون
      این موضوع انگلیسی و اینکه محتواها اون سمت نابتر هستند شکی نیست ولی خوب دلیل کافی نیست و ما کلی موضوع علمی و . داریم که در منابع فارسی داره محتوا تولید میشه و افراد پیگیر هستند نمونه اش کلیت خود سایت سیسوگ
      ساختار Q&A و فرومهای قدیمی خیلی تفاوت دارند از جوابی که در لحطه به عنوان جواب درست نشون میدند تا عدم نمایش کلی اطلاعات اضافه , شرط میبندم الان تو دو تا پست سایت ECA دنبال جواب برید کلافتون میکنه
      مواردی که در بالا عرض کردم صرفا نظر بنده هست و مطلقا کلیت جملات شما را نمیتونه نقض کنه

      اگر بتونید ارتباط خودتون در تلگرام را هم اینجا به بنده بدید که من با شما مرتبط بشم ممنون خواهم شد

  5. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    حتما این بخش و این باگ بزرگی که اشاره فرمودید هم میتونه بسیار مفید و هم پر کاربر و جامع باشه.
    اما از نظر من کوچکترین خیلی مهمه که رابط کاربری با دسترسی بسیار اسان داشته باشه.
    همون‌طور که فرمودید محدودیتهایی که مدیران فروم‌ها ایجاد کرده بودند باعث بی جان شدن اون روال (بدون محدودیتها هم محیط کاربر پسند و راحتی نداشتند واقعا) شد .
    خیلی خوشحالم بابت این تصمیم اگر اجرایی بشه

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله مطمئنا محیط کاربری یک موضوع مهم هست و حتی قبل از اینکه این ایده را مطرح کنیم میتونم بگم بهترین گزینه اپن سورس موجود در دنیا را بررسی کردیم و به نظر اکی هست
      و خوشحال میشیم ما را هم همراهی کنید تو این قضیه

    2. Avatar for BC945 BC945 گفت:

      محدودیتهای مدیرهای فروم توی پرانتز (بعضا مدیرهای بی‌تجربه و دانش‌آموز!) تازه از مریخ اومده با اون اخلاقای گل و بلبل!
      و فرومهای خوشگل با فونت Tahoma چش درار!

  6. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    اسم از eca بردی و خاطره ها رو زنده کردی.
    واقعیتش دلیل کم شدن فعالیت فروم های الکترونیک شاید بالا رفتن مشغله ی بچه ها بود و بعدشم کم کار شدن نسل بعدی که اومدند و یک سری مسائل دیگه که مربوط به مدیریت فورم ها بود.
    ولی اینکه یه سیستمQA اجرا بشه به نظرم چندین سال طول میکشه که بیاد بالا و کارایی خودش رو داشته باشه ، مثل همین وبسایت سیسوگ (چندسال از اولین پستش میگذره؟)در همین بین اون مشغله ی زیاد افرادی که قراره قسمت A این موضوع رو هم تامین گنه در نظر بگیر.
    یادمه کویر یه سری برای ایجاد انگیزه یه قسمت donate اضافه کرده بود برای کاربرها ولی خوب به نظرم اصلا موفق نبود.حتی تو eca هم یادم هست کاربر برتر انتخاب میشد (یادش بخیر یه زمانی خودم مسئول انتخوابش بودم :)) ).
    حالا سوال من ایجاد انگیزه راه حلی در نظر گرفته شده؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام و ممنون بابت ارائه نظرتون
      بله مطمئنا کار سختی هست و باید خیلی دوستان تو این قضیه کمک کنند
      در مورد بحث انگیزه یه سری ایده ها مطرح هستند ولی نیاز در اینده بهش فکر کرد و اجرایی کرد بخصوص ایده های مادی که از بستر ما بگذره چون کافیه چنین چیزی درست مدیریت نشه که کل سیستم دچار مشکل بشه
      اگر بتونید مسیر ارتباط خودتون را به بنده هم بدید خیلی خوشحال میشم در این مورد با شما صحبتی داشته باشم

  7. Avatar for مهدی پاپیر مهدی پاپیر گفت:

    بله واقعا همچین سیستمی توی حوضه الکترونیک بسیار نیازه. ما هم اماده ایم به قدر توان و سواد تو این کار شرکت کنیم.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      ممنون از شما
      ممنون میشم داخل تلگرام به ادمین سیسوگ پیعام بدید که درصورت شروع این سیستم بتونیم هماهنگی بهتری داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *