بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده

بازار ماژول‌ های iot در دست سه شرکت

بازار ماژول‌ های iot در دست سه شرکت

طبق آمار به‌دست‌آمده، فروش ماژول‌ های تحت شبکه سلولی IoT، در سراسر جهان افزایش داشته است. به‌طوری‌که میزان فروش این ماژول‌ها در سه ماه اول سال 2022 نسبت به سال قبل حدود 35% رشد کرده است. طبق این آمار، بازار کشور هند با رشد 59 درصد نسبت به سال پیش، بالاترین میزان رشد را شاهد بوده است. پس از هند نیز به ترتیب، بازارهای بخش مرکز شرقی قاره آفریقا، ژاپن، آمریکای شمالی، چین، اروپای شرقی و کره، رشد دو رقمی داشته‌اند. بااین‌وجود، در بازار بزرگ‌تر ماژول‌ های iot، یعنی چین، میزان تقاضا در سه ماه اخیر در مقایسه به سه ماه گذشته، حدود 11% کاهش داشته است. دلیل این کاهش نیز موج جدید شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌های مربوط به آن بوده است.

آقای Soumen Mandal، محقق و تحلیلگر ارشد در Counterpoint، وضعیت بازار را بررسی کرده است که نتایج این تحقیق در ادامه آورده شده است: اگرچه بازار ماژول‌های تحت شبکه سلولی IoT همچنان پررقابت است، اما به‌طور روزافزونی در حال متمرکز شدن است. به‌گونه‌ای که به‌عنوان‌مثال طبق آمار ثبت‌شده، برای اولین بار شرکت‌های Quectel، ‌Fibocom و Sunsea بیش از نیمی از بازار جهانی ماژول‌های تحت شبکه سلولی IoT را در دست گرفته‌اند و به نوعی قبضه شدن بازار ماژول‌ های iot توسط این سه شرکت اتفاق افتاده است. این مورد نشان‌دهنده افزایش نفوذ، تخصص و مقیاس تولید این شرکت‌های چینی در بازار رو به رشد جهانی است.

در ادامه وضعیت هر کدام از این غول‌های تولید کننده بررسی شده است:

ماژول iot Quectel

شرکت Quectel در سه ماه اول سال 2022 به فروش خیره‌کننده‌ای دست پیداکرده است. به‌طوری‌که 38% نیاز بازار کل جهان را به‌تنهایی تأمین نموده و طبق همین آمار، میزان فروش این شرکت نسبت به سال قبل‌اش حدود 77% افزایش داشته است. برای اینکه بیشتر به چشمگیر بودن این آمار پی ببریم باید توجه داشته باشیم که طبق این ارقام ثبت‌شده، فروش شرکت Quectel از مجموع فروش 10 شرکت تولیدکننده بعدی، بیشتر بوده است. رشد Quectel و افزایش سلطه جغرافیایی آن در بازار جهانی همچنان ادامه دارد. به‌طوری‌که با رشد اخیر خود از 10 بازار کلیدی جهان، 7 بازار را قبضه کرده است. در حال حاضر این شرکت درزمینه ماژول‌های 4G و NB-IoT حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حتی در حال گسترش طراحی‌های 5G خودش است. Quectel قصد دارد که زمان فراگیر شدن تکنولوژی 5G، در این بازار نیز پرقدرت ظاهر شود. (خرید ماژول iot کویکتل)

 ماژول‌های iot شرکت فیبوکام

فروش شرکت Fibocom نسبت به سال گذشته، حدود 24% رشد داشته است که دلیل آن را می‌توان به جهش تقاضای ماژول‌های 4G Cat 1 bis دانست که اخیراً رشد قابل توجه ای داشته است و بازار آن نیز در سلطه Fibocom قرار دارد. بازار هدف تکنولوژی 4G Cat 1 bis، علاوه بر مواردی مثل  POS و telematics، کاربردهایی است که بر اساس تکنولوژی‌های 2G یا 3G طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند. همچنین قابل‌ذکر است که شرکت Fibocom اخیراً به‌شدت روی ماژول‌ های هوشمند 5G AIoT تمرکز کرده است و قصد دارد که در بازارهای مربوط به آن پیشتاز باشد.

 ماژول‌های iotشرکت سان سیا

شرکت Sunsea AIoT که خود شامل برندهای SIMcom و Logsung می‌شود، توانسته است که جای پای خود را در میان سه تولیدکننده برتر محکم کند. تمرکز اصلی این شرکت روی ماژول‌ های 4G Cat-1 و NB-IoT است. شرکت Sunsea برخلاف رقبای خود، همچنان بازار کلیدی مورد هدفش فراتر از مرزهای چین گسترش نداده است که البته برای ماندن در رقابت، چاره‌ای به‌جز تغییر این روند نخواهد داشت.

 ماژول‌های iot

Telit در این میان، تنها شرکت غیر چینی است که در میان 5 تولیدکننده بزرگ دیده می‌شود. این شرکت سهمی در حدود 4.6% از بازار جهانی را در اختیار خود گرفته است. اکثریت تقاضا برای ماژول‌های این شرکت، در مناطق آمریکای شمالی و آمریکای لاتین است. اخیراً سهم تولید ماژول‌ های مختلف این شرکت، به دلیل درخواست بالا برای ماژول‌ های قدیمی‌تر، یعنی 2G, و 3G، تغییر کرده است و محدودیت‌های اخیر درزمینه‌های چیپ نیز مزید بر علت شده است تا حجم تولید ماژول‌ های 4G این شرکت کاهش یابد. بااین‌وجود شرکت Telit، در بازار آمریکای لاتین پیشتاز است و در آمریکای شمالی در میان سه تأمین‌کننده اصلی، قرار دارد.

سه ماه اول سال 2022 برای شرکت‌های China Mobile، ‌Sierra Wireless و u-blox نیز، ازنظر رشد در بازار، موفقیت‌آمیز بوده است. همچنین شرکت Foxconn به دلیل افزایش تقاضا برای CPE ها و دیگر محصولات تولیدی این شرکت، توانسته است سهم خود از بازار را افزایش دهد و حتی انتظار می‌رود که با افزایش تمرکز بر روی تکنولوژی 5G، در طولانی‌مدت شاهد رشد بیشتر Foxconn باشیم.

بازار ماژول‌های iot در دست سه شرکت

آمار مرکز تحقیقاتی Counterpoint از توزیع شرکت‌های فعال در زمینه ماژول‌های تحت شبکه سلولی IoT، در سه ماه اول سال 2022.

یک تحلیلگر دیگر زمینه تکنولوژی IoT، یعنی آقای Ethan Qi، تحولات تکنولوژی ماژول‌ های تحت شبکه سلولی IoT را بررسی کرده، در ادامه تحلیل‌های او را مرور می‌کنیم؛

تقاضا، بهره‌وری و نحوه رشد فناوری‌های مختلف مرتبط با cellular IoT (یا همان IoT تحت شبکه سلولی)، از LPWA ‌(یعنی NB-IoT و LTE-M) گرفته تا 4G ‌(Cat1 و Cat 1 bis) و حتی 4G Cat +3، ‌5G و (در آینده) 5G Redcap دست‌خوش تغییر و تحولات زیادی است. این تحولات، علاوه بر عواملی مثل طیف وسیع کاربردها و نیازمندی‌ها، به مواردی مثل شرایط منطقه‌ای و سازوکار اپراتورها نیز وابسته‌اند. به‌عنوان‌مثال، NB-IoT، درزمینه کاربردهای low power IoT، یک تکنولوژی کلیدی و رو به رشد محسوب می‌شود و به‌طور گسترده در چین و نواحی دیگر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که در کشورهایی مثل ژاپن، استرالیا، آمریکای شمالی و بخش‌های از اروپا، تکنولوژی LTE-M ترجیح داده می‌شود. همچنین برای بسیاری از اپراتورها و در مناطق زیادی، تکنولوژی‌های 4G Cat1 و 4G Cat1 bis در کاربردهای IoT جدید و حتی قدیمی، محبوب هستند. بنابراین، باوجود اینکه هرکدام از این تکنولوژی‌ها ضعف‌ها و یا مزایای خودش را دارد، اپراتورها ناچار هستند که برای سرمایه‌گذاری در این زمینه، بسته به عوامل مختلف، یک مورد را انتخاب و به بقیه ترجیح دهند.

در مورد تکنولوژی 5G نیز می‌توان گفت که فراگیر شدن و معرفی هر چه بیشتر محصولات مرتبط با آن، بسیاری از زمینه‌های کاربرد پیشرفته IoT، ازجمله صنعت اتومبیل، Router CPE و PC ها، از فناوری‌های پیشرفته 4G به 5G کوچ خواهند کرد. علاوه بر این، عرضه تکنولوژی 5G Redcap، موجب جایگزین شدن برخی از تکنولوژی‌های قدیمی‌تر مثل 3G/4G، در بعضی کاربردهای IoT، خواهد شد.

بنابراین با توجه به گسترده بودن انتخاب‌ها درزمینه cellular IoT، این امکان وجود دارد که با توجه به مواردی مثل نوع کاربردهای مدنظر، داده موردنیاز، محدودیت‌های بودجه و سازوکار اپراتورها در یک بازار خاص، تکنولوژی مناسب را انتخاب کرد. همچنین تنوع تکنولوژی و وضعیت هرکدام، بر میانگین قیمت فروش (ASP) کلی ماژول‌های Cellular IoT تأثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان نمونه، در زمان موردبحث، یعنی 3 ماه اول سال 2022، این میانگین حدود 3% نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است. دلیل این کاهش قیمت افزایش انواع ماژول‌های کم‌قیمت 4G Cat1 و 4G Cat bis بوده است. نکته دیگر این است محدودیت‌های پیش‌آمده در صنعت چیپ و نیمه‌هادی، بر عرضه ماژول‌های  4G Cat +4 گذار بوده است. البته پیش‌بینی می‌شود که محدودیت‌های عرضه ماژول‌های 4G در ادامه سال کاهش یابد. بااین‌حال کاهش میانگین قیمت فروش ماژول‌های 5G موجب می‌شود که شرکت‌های تولیدکننده دستگاه که متقاضی این ماژول‌ها هستند، بین ماژول‌های 4G و یا 5G قدرت انتخاب بهتری داشته باشند.

ماژول‌ های iot

نمودار مربوط به آمار ماژول‌های Cellular IoT توزیع شده در سه ماه اول 2022، براساس کاربرد

در آخر معاون مرکز تحقیقات Counterpoint، یعنی آقای Neil Shah، محبوب‌ترین کاربردهای IOT را بررسی کرده که در ادامه به تحلیل و صحبت‌های وی پرداخته می‌شود.

ماژول‌ های Cellular IoT علاوه بر اینکه درزمینه‌های بسیار زیادی کاربرد دارند، موجب شده‌اند که تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت به‌صورت روزافزون، افزایش یابد. پرکاربردترین زمینه‌های مصرف این ماژول‌ها در سه ماه اول 2022، ثبت‌کننده‌های هوشمند (Smart meters)، دستگاه‌های POS و همچنین موارد صنعتی هستند. این سه کاربرد گفته‌شده درمجموع حدود 40% کل مصرف جهانی ماژول‌های Cellular IoT را به خود اختصاص داده‌اند.

پروژه‌های مربوط به ثبت‌کننده‌های هوشمند، بعد از دوره کرونا دوباره از گرفته‌شده است و در بسیاری از فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. پروژه‌های موردبحث، در حال حاضر شاهد رشد بسیار زیادی هستند که یک دلیل مهم آن نیز دو برابر شدن توزیع ماژول‌ها نسبت به سال گذشته است. در همین حین، کاهش محدودیت‌های چیپ و نیمه‌هادی و افزایش تقاضا برای FWA CPE ها (برای پست‌ها و مشاغل دورکاری)، موجب افزایش روزافزون تقاضا در بخش router/CPE شده است. همچنین به دلیل افزایش استفاده روترهای سطح enterprise در فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها، ادارات و … پروژه‌های ارتقای 4G/5G نیز رو به رشد هستند.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *