ARM, STM32, آموزش, آموزش STM32 با توابع LL, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

راه‌اندازی ماژول شتاب سنج با STM32 | قسمت سی‌ام آموزش STM32 با توابع LL

راه‌اندازی ماژول شتاب سنج

در قسمت قبلی راه‌اندازی تایمر نگهبان پنجره‌ای (WWDG) را آموختیم و در این قسمت می‌خواهیم راه‌اندازی ماژول شتاب سنج و ژیروسکوپ LSM6DS3 را بررسی کنیم. ماژول LSM6DS3 یک ماژول چندکاره است که درگوشی‌های هوشمند نیز به‌کار می‌رود و امکان Tilt یا چرخش صفحه و دیگر قابلیت‌های مرتبط با حرکت و چرخش (ازجمله شمارش قدم) را به دستگاه می‌دهد. LSM6DS3 امکان مدیریت 6 سنسور و ذخیره اطلاعات آن‌ها را فراهم می‌کند. این ماژول دارای 8 Kbyte حافظه FIFO، رابط I2C و SPI، یک ژیروسکوپ، یک شتاب سنج و یک دماسنج داخلی است.

ما در این بخش قصد داریم ژیروسکوپ و شتاب سنج این ماژول را به‌وسیله ارتباط SPI راه‌اندازی کنیم. با سیسوگ همراه باشید.

 

ایجاد پروژه

همان‌طور که گفته شد ما در اینجا برای ارتباط با ماژول شتاب سنج از رابط SPI استفاده می‌کنیم. پس در تنظیمات پروژه، پس از تنظیم دیباگ و کلاک، واحد SPI1 را فعال می‌کنیم و روی حالت Full-Duplex Master تنظیم می‌کنیم:

برای پایه فعال‌ساز چیپ نیز باید یک پین میکرو را در حالت خروجی تنظیم کنیم که ما برای منظور پین PC0 را انتخاب کردیم. در آخر برای نمایش اطلاعات دریافتی از ماژول روی ترمینال سریال، واحد USART1 را فعال می‌کنیم. بقیه‌ی تنظیمات را انجام می‌دهیم و پروژه را ایجاد می‌کنیم.

 

نوشتن کد پروژه

در این پروژه برای جلوگیری از سردرگمی و شلوغ شدن فایل اصلی برنامه، مثل بخش LCD فایل کتابخانه بانام‌های LSM6DS3.h و LSM6DS3.c می‌سازیم و مانند همان پروژه به فایل‌های برنامه اضافه می‌کنیم. کدهای مربوط به ریدایرکت را نیز کپی می‌کنیم و تنظیمات آن را انجام می‌دهیم. حالا باید کتابخانه‌های موردنیاز را در LSM6DS3.h اضافه کنیم، آدرس رجیسترهای مورداستفاده را در دیتاشیت پیداکرده و بنویسیم و همچنین توابعی که می‌خواهیم تعریف کنیم را در اینجا اعلان کنیم:

اکنون نوبت فایل LSM6DS3.c است. در این فایل متغیرهای مورد نیاز را تعریف می‌کنیم و رجیسترهای کنترل شتاب سنج و ژیروسکوپ را با توجه به دیتاشیت مقداردهی می‌کنیم. همچنین باید توابع موردنیاز برای خواندن و چاپ خروجی ماژول را بنویسیم:

تابع مربوط به ارسال و دریافت داده توسط SPI:

تابع نوشتن داده در رجیسترهای ماژول:

تابع خواندن داده 1 یا 2 بایتی از رجیسترهای ماژول:

تابع محاسبه مقدار کالیبره خروجی شتاب سنج:

توابع خواندن و کالیبره کردن پارامترهای x،y و z مربوط به‌شتاب سنج:

تابع محاسیه مقدار کالیبره خروجی ژیروسکوپ:

توابع خواندن و کالیبره کردن پارامترهای x،y و z مربوط به ژیروسکوپ:

تنظیم اولیه‌ی ماژول، رجیستر شناسایی ماژول در این تابع خوانده می‌شود و شتاب سنج و ژیروسکوپ فعال می‌شوند:

تابع چاپ مقادیر کالیبره شده‌ی شتاب سنج:

تابع چاپ مقادیر کالیبره شده‌ی ژیروسکوپ:

پس از تکمیل این فایل، به سراغ main.c رفته و LSM6DS3.h را به آن اضافه می‌کنیم. سپس واحد SPI را فعال می‌کنیم و ماژول را با تابع نوشته‌شده تنظیم می‌کنیم:

در آخر نیز در حلقه while(1) توابع مربوط به چاپ خروجی ماژول را صدا می‌زنیم:

اگر تمامی مراحل به‌درستی انجام‌شده باشد، و اتصالات پایه‌های VDD(3V3), GND, SCL, SDA, CS, SA0 به طرز صحیح به پایه‌های متناظر آن‌ها در میکرو یعنی 3V3, GND, SPI1_SCK, SPI1_MOSI, PC0, SPI1_MISO صورت گرفته باشد، می‌بینیم که مقادیر شتاب اندازه‌گیری شده و تغییرات زاویه روی ترمینال سریال نمایش داده می‌شود؛

 

لینک این پروژه در گیت‌هاب

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *