متفرقه

شرایط و مقررات نویسندگی در سیسوگ

قوانین نویسندگی
همان‌طور که می‌دانید سیسوگ بستری را فراهم کرده است تا تمامی افراد علاقه‌مند به علم الکترونیک و برنامه‌نویسی بتوانند علم خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. از این میان، روزانه افراد زیادی با ما مرتبط می‌شوند که درخواست نویسندگی در سیسوگ را دارند.
ما معمولاً در ابتدای کار درخواست یک مقاله در باب موضوعی که مدنظر خودشان است را داریم و پس از بررسی‌های لازم، هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ نگارشی، مقاله موردنظر یا برای منتشر شدن در سایت سیسوگ به تأیید تیم سیسوگ خواهد رسید و یا بنا به دلایل مختلفی رد می‌شود.
در این بین، دسته‌ای از مقالات وجود دارند که از لحاظ علمی یا فنی در سطح مناسبی قرار دارند، اما از لحاظ نگارشی این مقالات به نحوی نوشته شده‌اند که خواننده با خواندن اولین پاراگراف مقاله، از خواندن ادامه‌ی آن منصرف می‌شود و به طور کلی دلسرد می‌شود. در این مواقع با توصیه‌هایی از سمت افراد با تجربه تر در امر نویسندگی، در نهایت مقاله به حد قابل قبولی خواهد رسید.

هدف از نوشتن این مقاله این است که به صورت جامع توضیحات مربوط به مقاله‌نویسی برای نویسندگان جدید سایت بیان شود و نویسندگان عزیز در ابتدا به مطالعه‌ی این مقاله‌ی کوتاه بپردازند و سپس جهت نوشتن مقاله اقدام کنند.

نویسندگی در سیسوگ

در ادبیات مقاله باید به چه نکاتی توجه کرد؟

دوستان عزیز، کسی از ما انتظار ندارد وقتی در حیطه‌ی مباحث فنی مقاله‌ای می‌نویسیم از سطح ادبیات بالایی برخوردار باشیم، اما خواننده حداقل انتظاراتی نیز دارد که باید رعایت گردد، پس با دقت به نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد توجه فرمائید و از این به بعد در نوشته‌های خود این را نکات را در حد امکان رعایت کنید.

  • هر مقاله‌ای باید با یک مقدمه آغاز شود و همچنین با یک نتیجه‌گیری به پایان برسد.
  • اگر در مقاله‌ی خود موضوعی را بیان می‌کنید که زیرمجموعه یا بخشی از یک موضوع کلی می‌باشد، حتما با استفاده از فونت‌های متفاوت تیتر، این موضوع را متمایز کنید.
  • سعی کنید منظورتان را خیلی ساده و روان بیان کنید و از گفتن جملات پیچیده و نامفهوم که در نهایت منجر به سردرگمی و کج فهمی خواننده می‌شود پرهیز کنید.
  • اصطلاحاتی که معادل فارسی ندارند را به هیچ‌وجه به صورت واژه به واژه به فارسی تبدیل نکنید، چون نه تنها مفهوم اصلی را نمی‌رساند، بلکه باعث طنز و مضحکه هم خواهد شد. به عنوان مثال سعی نکنید واژه‌هایی مثل “Pipeline” را به “خط‌ لوله”، “Master” را به “ارباب” و “Slave” به “برده” ترجمه کنید.
  • اکیداً توصیه می‌شود که ارزش کلمات را حفظ کنید، اگر موضوعی را بیان می‌کنید که حداقل به نظر خودتان در سطح آن‌چنان بالایی قرار ندارد، سعی نکنید با جملات پر طمطراق موضوع را خلاف واقعیتی که هست جلوه دهید. البته شما آزاد و مختار هستید که با انتخاب تیتر مناسب و جذاب، خواننده را مجذوب مقاله خود کنید.
  • شما مختار هستید که از زبان گفتار یا نوشتار در مقاله خود استفاده کنید، اما فراموش نکنید که زبان گفتار به معنای استفاده از ادبیات کوچه و بازار نیست.
  • اگر مقاله شما شامل کد خاصی می‌باشد، حتما قبل از انتشار آن کد را با تمامی جزئیات بررسی کنید تا هیچ عیب و ایرادی در کد وجود نداشته باشد یا به اصطلاح برنامه‌نویسان هیچ‌گونه باگی در آن کد نباشد.
  • کپی کردن از مطالب دیگران نه تنها در سیسوگ بلکه در هر جایی اخلاقاً مجاز نمی‌باشد. بهتر است بدانید که کپی کردن یا حتی استفاده از ایده‌ی دیگران، رفته‌رفته شما را به آدم منفعلی تبدیل می‌کند که استقلال فکری ندارد و از عهده هیچ کار حرفه‌ای بر نمی‌آید.
  • سعی کنید وقتی کلمه‌ای را با پیشوند/پسوند به کار می‌برید، از نیم فاصله (Ctrl + shift + 2) بین پیشوند/پسوند و کلمه‌ی موردنظر استفاده کنید. بعضی از پیشوند‌ها/پسوندها عبارت‌اند از: “می”، “ها”، “ام”، “اند”، “ی”. به عنوان مثال نگارش دو کلمه‌ی “می رفتم” و “میرفتم” صحیح نمی‌باشد، سعی کنید این کلمه را به شکل “می‌رفتم” بنویسید. این موضوع در مورد کلمات مرکب نیز صادق است، به عنوان مثال نگارش کلمه‌ی “نرم افزار” صحیح نمی‌باشد، سعی کنید این کلمه را به شکل “نرم‌افزار” بنویسید.
  • اگر در مقاله متن های بزرگی دارید بهتر است آن را به پاراگراف های کوتاهتری تبدیل کنید و برای هر کدام یک عنوان در نظر بگیرید به طوری که طول پاراگراف بیشتر از ده خط نشود.
  • مرتب نوشتن و استفاده از علائم نگارشی مناسب باعث خوانایی بیشتر مطلب خواهد شد، پس سعی کنید با استفاده از علائم نگارشی مناسب باعث انتقال هرچه بهتر مطلب به خواننده شوید. همچنین در نظر داشته باشید که تمامی علائم نگارشی به کلمه‌ی قبلی خود می‌چسبند و با کلمه‌ی بعدی خود به اندازه‌ی یک واحد فاصله دارند.
  • نکات مهم مقاله تان را درون باکس رنگی قرار دهید.
  • برای رعایت فاصله‌ها و رعایت نکات املایی بهتر است از ابزار ویراست‌لایو استفاده کنید. اگر از ویراست‌لایو استفاده می‌کنید، استایل های رو با کپی کردن به نت پد از بین ببرید. وقتی که می‌خواهید متن رو از سایت به ویراست‌لایو ببرید، و هم زمانی که می‌خواهید از ویراست‌لایو به سایت منتقل کنید، با کپی پیست کردن درون نت پد ساده ویندوز، همه استایل ها از بین می‌روند و بعد دوباره لینک‌ها، استایل ها (به ولد و…) رو اضافه می‌کنم.

ما سعی کردیم به صورت خیلی مختصر نکاتی در باب علائم نگارشی را بیان کنیم که قطعا این موارد کامل نیستند، شما می‌توانید این موارد را به صورت کامل‌تر در سایت ویکی‌پدیا و یا سایت‎‌های دیگر پیدا کنید.

اگر همه‌ی نکاتی که در بالا ذکر کردیم را رعایت کنید تنها خواننده است که از خواندن مطلب شما لذت می‌برد، اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که گوگل چگونه باید از مطلب شما لذت ببرد تا آن را در صفحه‌ی اول خود قرار بدهد؟

گوگل بر اساس الگوریتم‌هایی که دارد متوجه کیفیت مطلب شما خواهد شد و نهایتا با توجه به همان الگوریتم‌ها تصمیم می‌گیرد که مطلب شما را در چه صفحه‌ای قرار بدهد.

به هیچ وجه قرار نیست که شما از ساختار این الگوریتم‌ها آگاه باشید تا بتوانید مطلب‌تان را در صدر همه‌ی مطالب در آن زمینه قرار بدهید. اما با رعایت کردن نکاتی می‌توانید گوگل را قانع کنید که مطلب شما کیفیت لازم را دارا می‌باشد.

 

چگونه مقاله‌مان رتبه مناسبی از گوگل دریافت کند؟

الگوریتم‌های گوگل را تابعی در نظر بگیرید که شما از درون آن تابع هیچ خبری ندارید ولی می‌دانید که چه ورودی‌هایی باید به این تابع بدهید تا خروجی مطلوب حاصل شود. ما در ادامه به چندتا از این ورودی‌ها اشاره خواهیم کرد، شما هم سعی کنید این موارد را رعایت کنید تا مطالب‌تان در صفحه‌ی اول گوگل قرار بگیرند.

  • خودتان را به جای خواننده بگذارید و فرض کنید می‌خواهید یک موضوع را در گوگل سرچ کنید، همان کلیدواژه‌ای که به نظرتان توسط افراد در گوگل سرچ می‌شود را در متن عنوان قرار دهید.
  • سعی کنید عنوان خود راکوتاه و مختصر انتخاب کنید.
  • تصاویر نیز تاثیر مهمی در رتبه‌ی مقاله‌ی شما از دید گوگل دارند، پس سعی کنید برای تصاویری که در مقاله قرار می‌دهید از عنوان مناسب مربوط به مقاله استفاده کنید و از اسامی نامربوط یا شماره‌گذاری تصاویر به شدت پرهیز کنید.

در انتهای فایل ارسالی یک جمله برای ما بنویسید که این مقاله در چه زمینه ای بود و به آموزش یا معرفی چه چیزی پرداخته اید.

اگر به موارد بالا توجه کرده باشید، پارامترهایی که ما در نظر گرفتیم، دقیقا متناسب با عباراتی هستند که افراد در گوگل سرچ می‌کنند تا به مطلب موردنظرشان برسند، پس به طور کلی می‌توان گفت هرچه شما این پارامترها را بهتر و دقیق‌تر انتخاب کنید، افراد بیشتری از مقاله‌ی شما دیدن خواهند کرد و در نتیجه الگوریتم‌های گوگل برای مقاله‌ی شما، رتبه‌ی بهتری را در نظر خواهند گرفت.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *