رادیو سیسوگ

اپیزود#1: دستگاه Pacemaker

دستگاه دفیبلاتور

موضوع: دستگاه Pacemaker

متن و تنظیم: امیر آدینه

با صدای: دایدالوس

مقاله‌های مرتبط: داستان بررسی دستگاه دفیبلاتور با تکنولوژی ساخت خیلی بالا

در این پادکست پیرو مقاله دایدالوس به نام “داستان بررسی دستگاه دفیبلاتور با تکنولوژی ساخت خیلی بالا”، با توجه به استقبال گسترده مخاطبان، تیم سیسوگ تصمیم گرفت تا دقیق تر و با جزئیات بیشتر به این موضوع بپردازد و پادکستی با عنوان pacemaker یا دستگاه ضربان قلب، معرفی تراشه nb1584 و دیتاشیت این قطعه را برای شما دوستان سیسوگی ایجاد کردیم.

دستگاه pacemaker

دستگاه pacemaker برای درمان آریتمی، برادی کاردی، تاکی کاردی، فیبیراسیون قلبی و ایست قلبی استفاده می شود. این دستگاه در بیمارستان و توسط پزشک (با تخصص ep) و زیر دستگاه فلوروسکپی انجام می شود. بیمارستان‌های محمدودی در ایران وجود دارند که بخش تخصصی catlab را داشته باشند.

انواع pacemaker

این دستگاه به دو صورت دائم و موقت موجود است و pacemaker موقت را معمولا با عمل جراحی بسته در بدن بیمار قرار می دهند. در مقابل pacemaker موقت، pacemaker دائم داریم که به صورت کاشتنی و با عمل جراحی باز در بدن بیمار قرار داده می شود که طول عمری بین 5 تا 10 سال دارد و به دوصورت تک حفره‌ای، دو حفره‌ای و سه حفره‌ای دارد که بسته به درصد کم کاری قلب بیمار از این pacemaker ها استفاده می‌شود.

نوع دیگر pacemaker ها ICD ها هستند، ICD ها دیفبلاتور کاشتنی هستند و وظیفه شان این است اگر ریتم قلب به هم خورد یا امپدانس قلب تغییر کرد، شک به قلب وارد می‌کند. در کل ICD ها علاوه بر اینکه کار pacemaker را انجام می‌دهند از ایست قلبی بیمار جلوگیری میکنند.

برای جزئیات بیشتر می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید:

CRTICD

MP1584_r1.0

Woodcock.Pacemakers and ICDs PV

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *