بلاگ خبری سیسوگ, میکروکنترلر ESP32

بررسی حالت Deep sleep ماژول ePulse Feather مدل ESP32

ماژول Thing pulse e-Pulse Feather

ماژول ePulse Feather از بردهای توسعه‌ی مدل ESP32 است که از نظر ظاهری به ماژول Adafruit’s Feather شبیه است، با این تفاوت که این ماژول به صورت کم‌توان طراحی شده است و در حالت Deep Sleep از 12 تا 27 میکروآمپر جریان می‌کشد.

این برد بر اساس برد ESP32-WROVER طراحی شده است. این برد حافظه‌ی فلش 8 مگابایتی و حافظه‌ی SPRAM هشت مگابایتی دارد. این برد یک پورت USB-C برای شارژ باتری دارد که با همین پورت USB، تراشه‌ی UART CH9102F را نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد. همچنین این برد به هدرهای ورودی-خروجی (I/O) مربوط به مدل Feather مجهز است. به طور مشخص، از برد Thingpulse ePulse Feather می‌توان به عنوان دستگاه کنترل از راه دور برای اتوماسیون خانگی، یا در دیگر کاربردهای مشابه استفاده کرد که در آن دستگاه بیشتر وقت‌ها در حالت Deep sleep است تا اینکه کاربر دکمه‌ای از دستگاه را بفشارد.

شاید این مقاله برایتان مفید باشد: کدام سری های ESP32 برای پروژه من مناسب است؟

مشخصات ماژول Thing pulse e-Pulse Feather

Wireless module – Espressif Systems ESP32-WROVER-E-N8R8 module with ESP32-D0WD-V3 or ESP32-D0WDR2-V3 dual-core microcontroller @ 240 MHz with 8MB QSPI flash, 8MB QSPI PSRAM

  • USB – 1x USB Type-C port for power/charging and programming via CH9102F UART to TTL chip.
  • Expansions – 12-pin + 16-pin headers with up to 20x GPIOs (Adafruit Feather compatible)
  • Power management
    • Supply Voltage
      • 5V via USB-C port
      • 3V3 to 6V via Vin pin
    • LiPo battery  support via 2-pin JST connector
    • Torex XC6220B33 6V to 3.3V LDO
    • Texas Instruments TP4056 battery charger
  • Power Consumption – Deep Sleep: ~12uA (at 3.3V) – See chart below
  • Dimensions – PCB: 50.8 x 24.4mm; with ESP32 and USB-C connector: 58.3 x 24.4mm
  • Weight – 12 grams

ThingPulse-ePulse-Feather-pinout-diagram-

شرکت ThingPulse ادعا می‌کند مدار این برد به گونه‌ای طراحی شده است که تراشه‌ی مربوط به پورت سریال USB تنها زمانی برق‌دار است که پورت USB-C در حال استفاده باشد. با این کار از اتلاف توان جلوگیری شده است. نمودار زیر نشان می‌دهد وقتی ولتاژ باتری بالای 3.25V است، مصرف توان دستگاه به طور معناداری کاهش یافته است. به عبارت دیگر، هنگامی که باتری به خوبی شارژ شده باشد، مصرف توان کمتر است.

ESP32-ePulse-Feather-board-power-consumption

شرکت ThingPulse می‌گوید بیشتر بردهای ESP32  و ESP8266 در حالت Deep sleep در حدود 100 تا 130 میکروآمپر جریان می‌کشند. شاید این گفته به طور کلی درست باشد اما در بین بردهای سری ESP32 مدل‌های با مصرف توان پایین نیز وجود دارد که ما به معرفی آن‌ها پرداخته ایم. این مدل‌های با کم‌توان از نظر ظاهری شبیه به مدل‌های سری Feather شرکت Adafruit است و مثال‌هایی از آن‌ها عبارت است از: 1) مدل‌های سری ESP32 Feather V2 از شرکت Adafruit که جریان مصرفی آن در حالت Deep sleep 70 میکروآمپر است، 2) مدل Maker Feather AIoT S3 از شرکت Cytron، 3) مدل FeatherS3 از شرکت Unexpected Maker با شعار تبلیغاتی «مصرف جریان حالت Deep sleep بسیار پایین»

شاید این مقاله برایتان مفید باشد: پیشتازی ESP در بازار با ESP32-P4

هرچند که در برخی از بردها جریان حالت Deep sleep کم نشده است، اما اکثر این نوع از بردها که مبتنی بر تراشه‌های ESP32-S2 یا ESP32-S3 است نیز واقعاً توان کمی مصرفی می‌کند. گفته شده است این تراشه‌ها اگر با بردهایی مانند Bee S3 یا ESP32-S2-DevKit-LiPo-USB شرکت Olimex به کار رود، جریان مصرفی‌شان زیر 20 میکروآمپر است. بنابراین، ادعای شرکت ThingPulse در رسیدن به مصرف توان مشابه با بردهای ESP32 تأمل‌برانگیز است. چنانچه مصرف جریان 12 میکروآمپر برای کاربری شما بالا است، شاید نیاز باشد ماژول یا تراشه‌ی خود را عوض کنید و از بردهای مبتنی بر ماژول سری DA16200 شرکت  Dialog Semiconductor، یا از بردهای مبتنی بر ماژول Talaria TWO شرکت Innophase استفاده کنید.

در حال حاضر شرکت ThingPulse بردهای ePulse Feather خود را با 15 درصد تخفیف نسبت به قیمت پایه‌ی 14.95 دلار، به مبلغ 12.5 دلار پیش‌فروش کرده است. پیش‌بینی می‌شود فرآیند تحویل بردها به مشتری از اواسط ماه مارس آغاز شود.

 

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *