میکروکنترلر

STM32C0 پرچمدار MCU

STM32C0 پرچمدار MCU

کمپانی ST در ماه ژانویه پرچمدار جدید میکروکنترلر ها را برای کاربردهای عمومی با قیمتی مناسب به نام STM32C0 عرضه کرد. این میکروکنترلر باعث محبوبیت بیش‌تر خانواده STM32 شده است. STM32C0 MCU به کمک Cortex-M0+ که با فرکانس 48 مگاهرتز کار می‌کند، این میکرو نمره 114 را در CoreMask دریافت کرده است. این میکرو توان محاسباتی بسیار بالایی دارد. باتوجه‌به مشخصات این میکروکنترلر، سری STM32C0 تا 16 کیلوبایت فلش و 6 کیلوبایت رم تا 32 کیلوبایت فلش و 12 کیلوبایت رم را پوشش می‌دهد.

یک چالش قدیمی: ساخت نسخه اولیه برنامه ها

میکروکنترلرهای 8 بیتی همواره نقش مهمی در صنعت دارند و ST همواره به سری STM8 خود تأکید دارد. برخی از شرکت‌ها به دلیل اینکه به EEPROM موجود در MCUهای 8 بیتی نیاز دارند، آن را خریداری می‌کنند. بااین‌حال، در بسیاری از موارد، طراحان یک 8MCU  بیتی را تنها به دلیل قیمت آن انتخاب می‌کنند. برنامه ها به خوبی روی رجیستر های 8 بیتی کار می کند، این به این معنی است که تمرکز اصلی آنها کاهش هزینه ها می باشد و مشکل اصلی این است که انتخاب یک رجیستر 8 بیتی در دراز مدت ممکن است، از نظر هزینه ای مشکل ساز می شود.STM32C0

یکی از چالش‌هایی که هنگام کار بر روی نسخه اولیه یک برنامه وجود دارد، محدودیت های آن برای آپگرید است.در حالی که اولویت یک BoM ارزان قیمت می باشد، بسیاری از پروژه‌های موفق اغلب به حافظه، توان محاسباتی و پین‌های زیادی نیاز دارند. میکروکنترلرهای 8 بیتی به دلیل اینکه محدودیت‌های بیشتری دارند امکانات کمتری را برای بروزرسانی نیز فراهم می‌کنند. محدودیت‌های MCU ‌های 8 بیتی باعث می‌شوند که یک شرکت به‌جای داشتن یک میکروکنترلر که می‌تواند برای نیاز متعدد مناسب باشد، مجبور باشد از چندین میکروکنترلر استفاده کند. در نهایت، صنعت به‌ناچار به میکروکنترلرهای 32 بیتی روی می‌آورد و استفاده از یک میکروکنترلر 8 بیتی می‌تواند مانع استفاده از انواع زیاد نرم‌افزار یا کدهای موجود شود.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش STM32

یک راه‌حل جدید: یک دستگاه 32 بیتی به‌عنوان جایگزینی برای 8MCUبیتی

ST  چگونه به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا اپلیکیشن ها را به 32 بیتی تبدیل کنند؟

با وجود مزایای زیاد میکروکنترلرهای 32 بیتی، به دلیل محدودیت‌های مالی ممکن است برخی افراد مجبور به استفاده از یک جایگزین 8 بیتی شوند. به همین دلیل STM32C0 از نظر قیمت رقیب MCU ‌های 8 بیتی است. STM32C0 به دلیل توانایی تحمل گرما تا 125 درجه سانتیگراد و تجهیزات جانبی همراه با آن، به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین MCU امروزی شناخته می‌شود.

علاوه بر این، انتقال از سیستم‌های 8 بیتی به سیستم‌های 32 بیتی تاحدامکان کارآمد و ساده است. به‌عنوان‌مثال، یک دستورالعمل کاربردی برای انتقال از STM328L یا STM328S به STM32C0 عرضه شد که نشان می‌دهد انتقال به یک سیستم 32 بیتی به معنای افزایش اندازه کد فقط بین 6٪ تا 15٪ است.NUCLEO-C031C6

ST همچنین یک وبینار در این باره برگزار کرد که محیط توسعه STM32C0 MCU می‌تواند تا حد زیادی عملیات را بهینه کند. به‌خاطر داشته باشید که ابزارهایی مانند STM32CubeMX و STM32CubeIDE، نرم‌افزارهای رفع اشکال مانند STM32CubeProgrammer یا پکیج‌های توسعه STM32Cube روند کار را بهینه می‌کنند و حتی به استفاده مجدد از کد یا ماژول‌ها کمک می‌کنند.

STM32C0 MCU چگونه انتقال را تسهیل می‌کند؟

از اهداف طراحی میکروکنترلر STM32C0 MCU ، تشویق مهندسان به انتقال از سیستم‌های 8 بیتی به 32 بیتی و ایجاد برنامه‌های پایه کاربردی توانمندتر می‌باشد. در نتیجه، در طراحی آن بهبود تراکم و اندازه کوچک‌تر مدنظر است؛ بنابراین STM32C0 به کمک پکیج QFN 20 پین 3 میلی‌متر در 3 میلی‌متر، یکی از کوچک‌ترین پکیج‌ها را برای یک MCU همه‌منظوره ارائه می‌کند.STM32C0316-DK

ST همچنین یک نسخه 8 پین SO8N یا یک پکیج مخصوص نازک WLCSP12 ارائه می‌دهد. به طور مشابه، STM32C0 دارای مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به سایر دستگاه‌های 8 بیتی است که این ویژگی  باعث می‌شود که بتوان طرح‌های کارآمدتری ایجاد کرد.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش الکترونیک

چرا STM32C0 MCU مناسب برای سیستم‌های قدرتمندتر است؟

همانطور که تا الآن متوجه شده اید، STM32C0 جدید ویژگی‌های اصلی STM32G0 را دارد و از همان هسته Cortex استفاده می‌کند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌سرعت از میکروکنترلر STM32C0 به STM32G0 مهاجرت کنند.STM32C0116-DK

به‌عنوان‌مثال، MCU جدید دارای همان منبع تغذیه Vdd و Vss است که در مدل STM32G0 نیز وجود دارد و باعث طراحی ساده PCB و کاهش هزینه‌ها می‌شود. به‌علاوه،  STM32C0 دارای یک اسیلاتور داخلی با سرعت بالا RC در 48 مگاهرتز است. در نتیجه، نیازی به اضافه‌کردن یک اسیلاتور خارجی نیست. همچنین، STM32C0 و STM32G0 دارای ADC و تایمرهای مشابهی هستند.

مراحل اول

NUCLEO-C031C6  یک سیستم قدیمی Nucleo-64 با کانکتور Arduino Uno V3 است که امکان قراردادن برد های توسعه روی‌هم را برای کاربران فراهم می‌کند. برد STM32C0316-DK از دستگاه مشابه مدل STM32C031 استفاده می کند تنها با تفاوت که با باندلی که از ST-LinkV3 استفاده می کند، عرضه می شود. این برد دارای یک کانکتور DIP28 سازگار با میکروکنترلر 8 بیتی ATMEGA328 است. جالب اینجاست که این برد می‌تواند از دستگاه‌های STM32G0 نیز پشتیبانی کند؛ بنابراین به‌عنوان یک ابزار برای انتقال به برنامه‌های 32 بیتی بسیار مناسب است.

در نهایت، STM32C0116-DK یک پلتفرم کوچک است که از STM32C011 در یک ماژول DIL20 استفاده می‌کند تا کاربران بتوانند ماژول را از یک برد به برد دیگر به اشتراک بگذارند؛ بنابراین ST در این راستا یک رویکرد جدید برای نمونه‌سازی ارائه می‌دهد تا با ایجاد یک روش پرتابل و قابل تعویض، روند کار بهینه‌تر شود.

 

منبع : Blog.st.com

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *