بلاگ خبری سیسوگ, میکروکنترلر ESP32

عرضه MicroPython 1.20

عرضه MicroPython 1.20

MicroPython (میکرو پایتون) 1.20 با داشتن قابلیت پشتیبانی از برد Raspberry Pi Pico W، به همراه package manager جدید  mip و فوت پرینت سبک‌تر عرضه شد.

دیمین جورج اخیراً از عرضه‌شدن MicroPython 1.20 خبر داده است. MicroPython 1.20 از برد Raspberry Pi Pico W پشتیبانی می‌کند. همچنین، دارای یک package manager جدید سبک‌وزن به نام mip است. MicroPython 1.20 با استفاده از ساختارهای فشرده و تغییرات بسیار دیگری، دارای فوت پرینت سبک‌تری است.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش الکترونیک از 0 تا 100 کاملا رایگان

mip package manager

package manager جدید mip از یک پروتکل سفارشی بهینه‌سازی‌شده در سیستم‌های امبدد برای کوئری و نصب پکیج‌ها استفاده می‌کند. همچنین، این package manager قرار است که برای نصب پکیج‌های کتابخانه میکرو پایتون یا هر URL دیگری، upip را جایگزین شود.

تا زمانی که Mip اتصال شبکه داشته باشد، می‌توان آن را مستقیماً روی دستگاه اجرا کرد، یا می‌توان از mpremote یک رایانه میزبان استفاده کرد. دیمین جورج توضیح می‌دهد که تمام درایورهای pure-Python از یک مخزن میکرو پایتون به نام کتابخانه میکرو پایتون منتقل شده‌اند تا نصب پکیج‌های موردنیاز برای یک پروژه خاص آسان‌تر شود.

 

اندازه MicroPython (میکرو پایتون) کوچک‌تر می‌شود

اندازه باینری MicroPython برخلاف پوینترهای NULL حافظه برای اسلات‌های استفاده نشده، برای همه پورت‌ها به چندین کیلوبایت کاهش‌یافته است، زیرا همه انواع هسته/توکار (داخلی) تنها با گنجاندن در ساختار  C-level به تعداد اسلات برای پوینترهای تابع C که برای نوع خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد، فشرده شده‌اند.

تغییر اندازه کد نسبت به نسخه قبلی برای پورت‌های مختلف (برحسب بایت و درصد تغییر تکست سکشن) را می‌توان در زیر مشاهده کرد:

به دلیل داشتن ساختارهای فشرده، در bare-arm، minimal x86، stm32، cc3200 و esp8266 کاهش اندازه کد اتفاق می‌افتد؛ در حالی که در سایرین به دلیل داشتن ویژگی‌های اضافی، اندازه کد افزایش می‌یابد. این ویژگی‌های اضافی عبارت‌اند از:

  • یونیکس: سوییچینگ axtls برای mbedtls، ادغام گزینه‌ها و ویژگی‌های پیکربندی توسعه دهنده
  • esp32: درایورهای اترنت جدید برای LAN8710، KSZ8081 و برخی از فانکشن‌های ماژول ماشین اضافی
  • nrf: نوع فشرده struct و بهبود ماژول ماشین
  • rp2: ویژگی‌ها و رمزهای اضافی mbedtls
  • samd: شامل بسیاری از ویژگی‌های جدید و همچنین، کلاس‌ها و فانکشن‌های ماژول ماشین می‌باشد.

بردهای جدید: Raspberry Pi Pico W، WeAct RP2040، Olimex ESP32 PoE و …

یکی دیگر از تغییرات MicroPython 1.20 این است که در آن، پورت rp2 از درایور وای‌فای CYW43xx برد Raspberry Pi Pico W استفاده می‌کند. اما بردهای دیگر RP2040 به آخرین عرضه های MicroPython از جمله W5500-EVB-PICO, WeAct RP2040, and the nullbits Bit-C PRO اضافه شده‌اند.

شاید برای شما مفید باشد: پروژه های الکترونیک از ساده تا صنعتی و حرفه ای

همچنین، پورت ESP32 دارای چند برد دیگر مانند ESP32-S3 with octal SPIRAM، Olimex PoE و یک برد عمومی برای چیپ‌های یونیکور است. همچنین، MicroPython 12.0 از پردازنده متقاطع NXP i.MX RT1176 Cortex-M7 و برد MIMXRT1170_EVK پشتیبانی می‌کند.

لیستی طولانی از تغییرات را در یادداشت‌های GitHub مشاهده خواهید کرد. توییت مت ترنتینی که ما را از عرضه MicroPython 1.20 آگاه کرد، می‌گوید توسعه آن حدود 10 ماه طول کشید. همچنین، او اشاره کرد که این پروژه ده ماه طول کشید.

منبع: CNX SOFTWAR

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *