اینترنت اشیاء, توصیه شده, معرفی

تکنولوژی 5G چه تدبیری برای IOT دارد ؟ آشنایی با (RedCap) NR-Light

تکنولوژی 5G چه تدبیری برای IOT دارد ؟ آشنایی با (RedCap) NR-Light

سال 2019 بود که تکنولوژی 5G به صورت عملی وارد بازار شد و اولین گوشی ها با قابلیت پشتیبانی از 5G معرفی شدند. از اون زمان تا به حال کشور های زیادی از این تکنولوژی در شهر هاشون استفاده میکنند که متاسفانه در ایران همچین اتفاقی نیفتاده و صرفا چندین منطقه به صورت محدود پوشش داده شدند.

اما تکنولوژی منتظر کسی نخواهد ماند و همچنان در حال پیشرفت هست، اهمیت IOT بر کسی پوشیده نیست و در نسل پنجم فناوری شبکه های سلولی اهمیت ویژه ای به این موضوع داده شده، در حقیقت رشد تعداد تلفن های هوشمند محدود به جمعیت انسان هاست اما دستگاه های اینترنت اشیا مثل گذشته رشد خیلی بالاتری نسبت به تلفن های همراه دارند و این نیازمند توجه و پیش بینی زیر ساخت های لازم هست، این یکی از وظایف RedCap هست که در ادامه اون رو بررسی میکنیم.

 

5G چیست ؟

سال 1980 بود که اولین تلفن های همراه پا به عرصه ظهور گذاشتند، اونها برای ارتباط از نسل اول شبکه های سلولی استفاده میکردند، از اون سال هر 10 سال یکبار یک نسل جدید از فناوری های شبکه سلولی معرفی میشه که با توجه به نیاز های اون دوران طراحی شده و می‌شوند، 5G هم جدیدترین نسل هست که در سال 2019 شروع به اجرا کرد، در تصویر میتونید اطلاعات بیشتری از هر نسل رو بررسی کنید.

نسل های شبکه های سلولی

نسل های شبکه های سلولی

یکی از نکات جالب این هست که در نسل اول ارتباطات کاملا به صورت آنالوگ بوده و به کل منسوخ شده، برای همین تقریبا اسمی ازش نمی‌شنویم، اما از نسل دوم به بعد همچنان در حال استفاده هستند.

نکته بعدی این هست که هر نسل از تکنولوژی های مختلفی برای ارتباط استفاده میکنه که بعضی از اونها در طول همون دوره توسعه داده شدند، اگر دقیق تر بخوام بگم مثلا نسل چهارم (4G) در ابتدا از تکنولوژی LTE استفاده میکرده که در طول همون دوره LTE-A (Lte Advanced) و LTE-Pro هم به اون اضافه شده و در مورد نسل های قبل هم همینطور بوده است.

 

5G NR چیست؟

همونطور که در بالا توضیح داده شد، هر نسل از یک یا چند تکنولوژی برای ارتباط استفاده میکنه، در 5G هم همینطور هست و New Radio (NR) نام تکنولوژی مورد استفاده در آن است.

 

نقش eMBB، mMTC و uRLLC در شبکه های 5G چیست؟

در شبکه های 5G بر خلاف نسل های قبل توجه صرفا به افزایش سرعت نبوده و کلاس هایی شامل eMBB (Enhanced Mobile Broadband), mMTC (massive Machine Type Communication) و uRLLC (Ultra-Reliable Low Latency Communication) تعریف شده اند تا هر کدام نیاز مندی های خاصی رو پوشش بدند، مثلا یک کلاس برای دستگاه هایی که به سرعت بالا بیشتر از هر چیز نیاز دارند، کلاس دیگری برای دستگاه هایی که باید مصرف پایینی داشته باشند و دیگری برای تاخیر پایین در ادامه میتونید این کلاس ها رو با کاربرد ها و توضیحات بیشتر مشاهده کنید.

کلاس های مختلف 5G

کلاس های مختلف 5G

 

RedCap چیست؟

در بالا 3 کلاس مهم در 5G آشنا شدیم، همونطور که گفتیم در طول هر نسل هم توسعه متوقف نشده و ادامه داره به همین صورت بر حسب نیاز کلاس جدیدی با نام RedCap در نسخه های جدید تعریف شده که چیزی بین سه کلاس قبلی هست

مشخصات Redcap

همونطور که در نمودار بالا مشاهده می‌‎کنید RedCap دارای تاخیر متوسطم، مصرف متوسط و سرعت متوسط هست که باعث میشه بیشتر با کاربرد دستگاه های IOT همخوانی داشته باشه ، همچنین داشتن ویژگی های متوسط باعث میشه تا هزینه و پیچیدگی پیاده سازی اونها هم کاهش پیدا کنه. در تصویر پایین می‌‎‎تونید نمونه ای از دستگاه های هدف RedCap رو مشاهده کنید

دستگاه های هدف Redcap
همچنین اگر که با دسته بندی های 4g آشنا باشید تصویر زیر میتونه دید بهتری بهتون بده در مورد مقایسه سرعت ارتباطات در RedCap. شاید بشه گفت با این حساب سرعت افزایش پیدا نکرده پس 5G به چه درد می‌خوره، اما نکته همینجاست که اولا کلاس بندی های مختلفی برای سرعت در 5G هست که هر دستگاهی بنا به نیازش از اون کلاس پشتیبانی می‎کنه و هم اینکه دستگاه های IOT واقعا نیازی به سرعت بالا ندارند و همین که مصرف و تاخیرشون کاهش پیدا بکنه کافی هست.

مقایسه سرعت کلاس های مختلف 5G و 4G

 

 

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *