اینترنت اشیاء, بلاگ خبری سیسوگ, کتابخانه, معرفی, میکروکنترلر ESP32

کتابخانه zigpy-zboss

کتابخانه zigpy-zboss

کتابخانه zigpy-zboss امکان یکپارچه سازی دانگل‌های Nordic Semi nRF52840 Zigbee را با دستیار های خانگی فراهم می‌کند. در ادامه این مقاله از سیسوگ با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی کتابخانه zigpy-zboss بپردازیم.

ویژگی‌های کتابخانه zigpy-zboss و امکاناتی که برای ماژول nRF52840 فراهم می کند

zigpy-zboss یک کتابخانه پایتون است که امکان پشتیبانی از پروژه پایتون Zigbee را برای ماژول‌های Nordic Semiconductor nRF52840 همانند رادیوهای دیگر با شبکه Co-Processor که فریمور آن‌ها مبتنی بر ZBOSS Open Initiative (ZOI) است را اضافه می کند. این قابلیت امکان یکپارچه سازی با برنامه های سازگار با گیت های Zigbee، مانند دستیار خانگی ZHA را فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد دستگاه‌های زیگبی را مستقیماً از طریق محصولات برند های مختلف از جمله IKEA ،Philips Hue ،SmartSung SmartThings، ITEAD SONOFF، Xiaomi Aqara و … کنترل کنند.

دستیار خانگی ZHA قبلاً با دانگل‌های Zigbee مبتنی بر میکروکنترلرهای Silicon Labs Mighty Gecko EFR32MG21 یا Texas Instruments CC2652P کار می‌کرد، اما اکنون می‌توان به کمک کتابخانه zigpy-zboss از دانگل‌های nRF52840 به‌عنوان کوردیناتور Zigbee استفاده کرد.

شما می‌توانید کتابخانه رادیویی ziqpy-zboss ZBOSS، کد منبع و منابع زیگبی آن را در گیت‌هاب پیدا کنید، اما توجه داشته باشید که این کتابخانه هنوز یک پورت غیررسمی و آزمایشی است؛ بنابراین در حال حاضر، تیم تست در دستیار خانگی باید آن را به‌صورت دستی به ZHA اضافه کنند. همچنین، در حال حاضر یک ایراد جهت اضافه‌کردن پشتیبانی برای پروژه اصلی نیز در زیگبی وجود دارد.

 

قیمت و شرایط عرضه دانگل nRF52840

دانگل رسمی Nordic Semi nRF52840 USB Dongle (nRF52840-DONGLE) با قیمت 10 دلار فروخته می‌شود، البته این دانگل با این قیمت، بدون قاب محافظ عرضه می‌شود؛ بنابراین دانگل USB در Aliexpress می‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد؛ چرا که قیمت یکسانی دارد و همچنین، به همراه یک قاب محافظ و یک رابط USB تایپ A عرضه می‌شود. به‌علاوه، Nordic Semi nRF52840 USB Dongle در صورت داشتن یک کیت کامل nRF52840-DK، می‌تواند روی دستگاه nRF52840-DK نیز کار کند. به‌طورکلی، شما فقط باید یک تصویر فریمور ساخته شده با استفاده از هاست the ZBOSS NCP از Nordic Semi را بارگذاری کنید که این هاست توسط پروژه ziqpy-zboss ارائه شده است.

همچنین، این پروژه ممکن است در نهایت با تراشه nRF5340 کار کند. همچنین، کتابخانه zigpy-zboss می‌تواند تا زمانی که Espressif کتابخانه‌های ESP ZBOSS 3.0 و Zigbee را ارائه می‌کند و امکان پشتیبانی تراشه‌های ESP32-C6 و ESP32-H2 از قابلیت Zigbee/Thread در ESP-IDF SDK ورژن 5.1 در برنامه های این کمپانی است، موردعلاقه توسعه‌دهندگان ESPHome و Tasmota باشد؛ زیرا این موضوع به این معنی است که در آینده می‌توانیم به دانگل‌های ESP32-H2 Zigbee که با استفاده از پروژه zigpy-zboss که توسط ZHA Home Assistant پشتیبانی می‌شود، دسترسی داشته باشیم.

 

منبع: CNX SOFTWARE

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *