توصیه شده, مقاله های سیسوگ, هوش مصنوعی

آیا باید از هوش مصنوعی بترسیم؟

آیا باید از هوش مصنوعی بترسیم؟

اخیراً اشخاص مهم صنعت فناوری درباره این موضوع صحبت می‌کنند که چرا هوش مصنوعی می‌تواند چیزی باشد که ما باید نگران آن باشیم. استدلال آن‌ها از دو منظر متفاوت است. از یک سو، آن‌ها هوش مصنوعی را یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های دگرگون‌کننده در تاریخ بشریت می‌دانند و از سوی دیگر، می‌گویند این قدرت تحول‌آفرین چیزی است که باید از آن ترسید و مراقب آن بود؛ چرا که هوش مصنوعی متحول‌کننده است و در نتیجه، این قدرت را دارد که هم در جهت خوب و هم بد، تحول‌آفرین باشد.

بااین‌حال، ترس از ناشناخته‌ها همیشه در مورد فناوری وجود داشته است؛ بنابراین، سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا هوش مصنوعی چیزی است که باید از آن بترسیم؟ به نظر می‌رسد ترس از هوش مصنوعی به‌خاطر چند دلیل رایج است که این دلایل شامل این موارد هستند: نگرانی در مورد هوش ماشینی، ترس از بیکاری انبوه، نگرانی در مورد هوش فوق‌العاده بالا، سپردن قدرت هوش مصنوعی به دست افراد اشتباه و نگرانی عمومی ناشی از عرضه یک تکنولوژی جدید.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش الکترونیک از 0 تا 100

ترس عموم در مورد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا AI

یکی از رایج‌ترین ترس‌ها در مورد هوش مصنوعی، در خصوص توانایی‌های بالای آن است. به‌طورکلی یکی از موضوعات تکرارشونده در فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی، سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که در این فیلم‌ها و داستان‌ها اغلب نشان داده می‌شود که سیستم‌های هوش مصنوعی و فناوری، سرکش هستند؛ به‌عنوان‌مثال، می‌توان به سری فیلم‌های ترمیناتور اشاره کرد. همچنین، به‌طورکلی مردم ماشین‌هایی را که بیش از حد هوشمند هستند را دوست ندارند، زیرا می‌ترسند که نتوانند آن‌ها را کنترل کنند.

همان‌طور که نمونه‌هایی از HAL و Terminator را داریم، نمونه‌هایی مانند C3PO و رایانه‌های Star Trek را نیز داریم. اینها سیستم‌های هوشمندی هستند که به‌خوبی تحت کنترل انسان هستند. اگر چنین دیدگاهی در مورد امکانات ماشین‌های هوشمند نیز داشتیم، آینده آن‌ها نیز می‌توانست عالی و خوشایند به نظر برسد؛ مانند Star Trek.

در نهایت، یک روش خوب برای مقابله با ترس از هوش مصنوعی، این است که بدانیم هر زمان که جامعه بشری به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک با تغییر عمده‌ای مواجه شده است، انسان‌ها نیز در کنار آن توسعه‌یافته و سازگار شده‌اند.

ترس‌های ناشی از هوش مصنوعی

  • هوش مصنوعی باعث ازبین‌رفتن شغل‌ها می‌شود

یکی از ترس‌های اصلی درباره هوش مصنوعی، بیکار شدن تعداد زیادی از نیروهای انسانی است که علت آن، جایگزینی سیستم‌های هوش مصنوعی به‌جای نیروهای انسانی است. در این راستا، با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، نیاز به نیروی انسانی آموزش‌دیده در بسیاری از زمینه‌های شغلی از بین می‌رود.

همچنین، هوش مصنوعی بر شغل بسیاری از کارگران مانند راننده‌تاکسی‌ها و بسیاری از افراد مشغول به کار در بخش زنجیره تأمین، تدارکات و تولید تأثیر می‌گذارد. واقعیت این است که از طریق هوش مصنوعی می‌توان 80٪ هر شغل را توسط ماشین‌های هوشمند انجام داد.

دراین‌خصوص، استدلالی دیگر این است که برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی به‌اندازه‌ای قابل‌اعتماد نیستند که بتوانند جایگزین بسیاری از مشاغل انسانی شوند. همچنین، آن‌ها نمی‌توانند در حالت کاملاً مستقل کار کنند. در واقع، بیش‌تر کاربردهای هوش مصنوعی به‌گونه‌ای است که در آن‌ها سیستم هوش مصنوعی از انسان برای انجام کارها به بهترین شکل ممکن، پشتیبانی می‌کند و به طور کامل جایگزین آن‌ها نمی‌شود.

در حال حاضر، بسیاری از صنایع با پیشرفت فناوری دچار تغییرات زیادی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها هیچ ارتباطی با هوش مصنوعی ندارند؛ بلکه اتوماسیون و ساده‌سازی فرایندها باعث می‌شود که کارها آسان‌تر و سریع‌تر انجام شوند. همچنین، موجب می‌شود برای انجام کارها نیاز به‌ واسطه (سازمان‌های دیگر) نداشته باشیم.

ازبین‌رفتن شغل‌ها بواسطه هوش مصنوعی

  • سو استفاده افراد بد و اشتباه از هوش مصنوعی

ترس رایج دیگر از هوش مصنوعی این است که افراد بد و ناشایسته می‌توانند کارهای بدی از طریق هوش مصنوعی انجام دهند. رهبران روسیه اعلام کرده‌اند که هر کسی که هوش مصنوعی را رهبری کند، یکی از بزرگ‌ترین حاکمان جهان خواهد بود؛ بنابراین جای تعجب نیست که کشورها سرمایه‌گذاری و تحقیقات قابل‌توجهی برای توسعه هوش مصنوعی انجام می‌دهند.

درحالی‌که انتظار می‌رود که دولت‌ها و کشورها برای تسلط بر هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت کنند، این دولت‌ها نیستند که باید از آن‌ها بترسیم؛ چرا که قوانین و مقرراتی برای نظارت بر رفتار دولت وجود دارد. در نتیجه، ما باید از افراد بد، جنایت‌کار و شرور که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و آن  را به سمت اهداف نادرست خود سوق می‌دهند، بترسیم.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از مقدماتی تا پیشرفته

  • هوش فوق‌العاده بالا

احتمالاً بزرگ‌ترین ترس از هوش مصنوعی هوش فوق‌العاده بالای آن است که باعث ایجاد بازتاب‌های رسانه‌ای بسیاری شده است. در آینده فناوری به جایی خواهد رسید که بتواند خودش را آموزش دهد و خودش پیشرفت و اختراع کند و بشریت به‌جای تبدیل‌شدن به نیرویی برای پیشرفت خود، خدمتگزار فناوری شود. به‌طورکلی این ترس وجود دارد که از یک جایی به بعد مغز ما دیگر نتواند با فناوری و هوش مصنوعی همراه شود؛ زیرا همه چیز خیلی سریع در حال تغییر و پیشرفت است.

هوش مصنوعی

سیستم‌های محاسباتی به‌راحتی می‌توانند به جایی برسند که از سازندگان خود پیشی بگیرند و وقتی به آن نقطه برسیم، این برای بشریت چه معنایی خواهد داشت؟ به‌طورکلی این مسئله ما را به این سؤال وامی‌دارد که هوش دقیقاً چیست و چگونه هوش را به‌عنوان مفهومی برای انسان و رایانه تعریف کنیم. اما همه اینها با این فرض است که سیستم‌ها می‌توانند به هدف هوش عمومی مصنوعی (AGI) دست یابند و انسان قادر نخواهد بود که راه‌حلی برای جلوگیری از رسیدن رایانه‌ها به این نقطه پیدا کند.

همه این ترس‌ها در این واقعیت خلاصه می‌شوند که ما نمی‌دانیم هوش مصنوعی به کجا می‌رود و چقدر زود به آنجا خواهد رسید. فناوری، تغییرات شگفت‌انگیز و غیرمعمولی ایجاد می‌کند، چیزهایی که ما اصلاً فکرش را نمی‌کنیم.

 

حال نظر شما چیست؟ آیا باید از هوش مصنوعی ترسید؟

منبع:  Forbes

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *