آردوینو, بلاگ خبری سیسوگ, معرفی, میکروکنترلر, میکروکنترلر ESP32

معرفی و بررسی بردهای آردوینو UNO R4

برد arduino-R4

آردوینو بردهای UNO R4 خود را با ویژگی‌های شگفت‌انگیزی از جمله نمایشگر LED ماتریسی عرضه کرده است. در ادامه این خبر از سایت سیسوگ به بررسی ویژگی‌های این برد خواهیم پرداخت. پس تا پایان همراه ما باشید.

Arduino UNO R4 چیست؟

UNO R4 که به‌تازگی عرضه شده است، قابلیت های جدیدی دارد و دارای پردازنده‌ای جدید، نمایشگر داخلی و اتصال STEMMA QT/Qwiic می‌باشد.

آردوینو به صورت رسمی Arduino UNO R4 Minima و Arduino UNO R4 WiFi را عرضه کرده است و تغییرات مهم این برد توسعه محبوب را در زمان عرضه اولیه آن به نمایش می‌گذارد. به‌طورکلی این برد دارای پردازنده قدرتمند ۳۲ بیتی، اتصال STEMMA QT/Qwiic جدید و نمایشگر LED ماتریسی است.

Arduino's UNO R4 Minima and Wi-Fi (pictured) are now ready to buy, making the family's biggest upgrade ever. (📷: SparkFun)

شاید برای شما مفید باشد: آموزش برنامه نویسی میکروکنترلر AVR از 0 تا 100

مشخصات کلی برد UNO R4

آردوینو برد UNO R4 را در ماه مارس سال جاری معرفی کرد که مشابه با مدل محبوب UNO است؛ اما در بخش سخت‌افزاری کاملاً از نو طراحی شده است. برد R4 هدرهای پین‌های قبلی خود را با unevenly-spaced در محدوده UNO حفظ می‌کند. همچنین، اولین مدلی است که دارای پردازنده 32 بیتی است. پردازنده به کار رفته در این برد، Arm Cortex-M4 با فرکانس 48 مگاهرتز است.

به‌علاوه، این برد دارای رم نوع SRAM با حافظه 32 کیلوبایت و فلش با حافظه 256 کیلوبایت است که این مقادیر نسبت به برد UNO R3 به ترتیب 2 کیلوبایت و 256 کیلوبایت افزایش داشته‌اند.

از پیشرفت‌های دیگر این برد، می‌توان به کانکتور USB تایپ سی جدید‌تر برای انتقال دیتا و تامین برق اشاره کرد. همچنین، این برد می‌تواند به جک ورودی برق DC اجازه دهد تا منابع تغذیه 24 ولتی را مدیریت کند. علاوه بر این موارد، برد UNO R4 دارای یک مبدل آنالوگ به دیجیتال  12 بیتی (ADC)، یک (گذرگاه) CAN باس برای پروژه‌هایی که نیاز به چندین افزونه شیلد دارند، می‌باشد.

علی‌رغم همه این‌ها، سخت‌افزار این برد می‌تواند logic 5 ولت و پین‌آوت را مانند نسخه‌های قبلی خود حفظ ‌کند، به این معنی که اکثر پروژه‌ها و شیلدها باید تا زمانی که نرم‌افزار به‌روزرسانی می‌شود، مستقیماً به آن متصل شوند.

Both versions of the board use the same layout, which is pin-compatible with the UNO R3 and earlier. (📷: Alex Glow)

برد آردوینو UNO R4 یک برد تکی نیست، بلکه یک جفت برد است که Arduino UNO R4 WiFi گران‌تر از این دو مدل است و با استفاده از Renesas RA4M1 SoC و Espressif ESP32-S3 اتصال وای‌فای و بلوتوث را فراهم می‌کند. این برد برای کسانی که نیازی به رادیو ندارند یا یک رادیو یا مودم سلولار خارجی  LoRa به پروژه‌های خود اضافه می‌کنند، مناسب است؛ زیرا Arduino UNO R4 Minima ESP32-S3  را جهت کاهش هزینه مواد اولیه حذف می‌کند.

ویژگی جالب UNO R4

ویژگی جالبی که آردوینو قبل از عرضه رسمی برد R4، رونمایی نکرده بود: نمایشگر LED ماتریسی با ابعاد 12×8 است که در بالای دستگاه درست زیر SoC، به‌عنوان یک صفحه‌نمایش داخلی قرار دارد. به‌طورکلی این قابلیت برای کسی که از افزونه‌های شیلد بالای برد استفاده می‌کند، فایده چندانی ندارد، اما برای پروژه‌های مستقل و کاربرانی که تازه شروع به کار می‌کنند مفید است؛ چرا که این امکان را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به انجام کاری و بدون خرید هر سخت‌افزار اضافی، LED چشمک بزند.

SparkFun is making full use of the board's new Qwiic connector with a quick-start parts bundle. (📷: SparkFun)

همچنین، برد R4 شامل یک کانکتور سازگار با STEMMA QT/Qwiic برای بسط اتصال بدون لحیم‌کاری است که به شیلد کامل نیاز ندارد.همچنین، SparkFun قبلاً باندلی را معرفی کرده است که شامل برد وای‌فای رده‌بالاتر Arduino UNO R4 و پنج مورد از محبوب‌ترین بردهای Qwiic این شرکت از جمله نمایشگر، پتانسیومتر و سنسورها است.

 

قیمت بردهای Arduino UNO R4

اکنون بردهای Arduino UNO R4 Minima و Arduino UNO R4 WiFi به ترتیب با قیمت‌های 20 دلار و 27.50 دلار قابل سفارش هستند. بسته Qwiic SparkFun نیز در فروشگاه این شرکت در دسترس است و دارای قیمت 99.95 دلار است.

منبع: hackster.io

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *