بلاگ خبری سیسوگ, مینی کامپیوتر ها

معرفی برد BeagleV Ahead

برد BeagleV Ahead

شرکت  BeagleBoard.org از کامپیوتر تک بردی BeagleV Ahead خود رونمایی کرده است که این کامپیوتر تک بردی مبتنی بر معماری  RISC-V است و دارای کارایی بالایی می‌باشد. در ادامه این خبر همراه سیسوگ باشید تا اطلاعات کاملی درباره این برد به دست آورید.

BeagleV Ahead چیست؟

این سیستم چندهسته‌ای بر اساس T-Head TH1520 شرکت علی‌بابا ساخته شده است و شامل یک شتاب‌دهنده 4 TOPS NPU، GPU با قابلیت سه‌بعدی و تعداد زیادی از اتصالات است.

BeagleBoard.org، شرکت پشتیبان کامپیوترهای تک بردی BeagleBone، مدل جدیدی به نام  BeagleV Ahead معرفی کرده است که بر اساس معماری RISC-V منبع‌باز و رایگان ساخته شده است.

یکی از تولیدکنندگان شرکت BeagleBoard.org درباره این محصول جدید می‌گوید: ما بسیار هیجان‌زده هستیم که BeagleV Ahead را به دنیا معرفی کنیم. این اولین باری نیست که BeagleBoard.org از معماری Arm برای هسته‌های پردازنده application-class خود استفاده نمی‌کند و به جای آن از معماری RISC-V استفاده می‌کند.

در کل استفاده از معماری RISC-V روبه‌افزایش است. در این راستا، ما به دنبال یک فناوری تحول‌آفرین هستیم و معتقدیم که BeagleV Ahead نقش مهمی در این راه ایفا خواهد کرد. هدف ما ارائه یک پلتفرم قوی و منبع‌باز است که به کاربران این امکان را بدهد که بتوانند از خلاقیت خود استفاده کنند و راه‌حل‌های جدید و پیشرفته‌ای ارائه دهند.

ویژگی‌های برد BeagleV Ahead

BeagleV Ahead دارای یک سیستم چهار هسته‌ای on-chip با معماری RISC-V و پردازنده چهار هسته‌ای Xuantie C910 با فرکانس 2 گیگاهرتز (پنجمین پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) بر اساس هسته Xuantie C906) می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این برد عبارت‌اند از:‌ داشتن ششمین هسته کم‌مصرف Xuantie E902، یک پردازنده گرافیکی Imagination Technologies با قابلیت شتاب گرافیکی سه‌بعدی و 50 میلیارد عملیات ممیز شناور (floating-point) در ثانیه (GFLOPS) و یک پردازنده واحد پردازش عصبی 1 گیگاهرتزی (NPU) جداگانه که چهار عملیات دقیق int8 در ثانیه را برای یادگیری عمیق و کار با هوش مصنوعی در دستگاه ارائه می‌دهد.

همچنین، این برد دارای 4 گیگابایت حافظه LPDDR4 ، 16 گیگابایت حافظه از نوع eMMC و یک اسلات کارت میکرو SD برای گسترش است. به‌علاوه، یک رادیو وای‌فای دو باند، بلوتوث 5.2 و اترنت گیگابیت سیمی همراه با یک پورت میکرو hdmi و 5GB/S USB 3.0 با یک اتصال میکرو USB 3.0 برای پاور و دیتا نیز در آن وجود دارد.

این برد دارای هدرهای توسعه 92 پین استاندارد BeagleBone همراه با یک کانکتور شاتل میکروبوس با پین‌های uart ، I2C، SPI، ورودی/خروجی عمومی (GPIO)، مدولاسیون عرض پالس (PWM) و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) است. در نهایت، BeagleV Ahead دارای دو ورودی رابط سریال دوربین Mipi (CSI) و یک خروجی رابط سریال صفحه‌نمایش (dsi) می‌باشد.

The board is compatible with existing BeagleBone Capes as well as mikroBUS Shuttles. (📷: BeagleBoard.org)

توضیحات بیش‌تر درباره برد BeagleV Ahead

در بخش نرم‌افزار، شرکت BeagleBoard.org برد BeagleV Ahead را با نصب لینوکس با توزیع Yocto ارسال می‌کند، درحالی‌که او گفته بود این برد را همراه با ” نمونه‌های اولیه” Ubuntu و Fedora Linux ارائه می‌دهد. در حال حاضر، مشخص نیست که این نمونه‌های اولیه تا چه حد پشتیبانی می‌شوند، اما حداقل Canonical برد BeagleV Ahead را به لیست کامپیوتر‌های تک‌برد RISC-V با پشتیبانی رسمی اضافه کرده است.

کالیستا ردموند، مدیر اجرایی RISC-V می‌گوید: RISC-V قصد دارد مجموعه‌ای متنوع از سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای خلق نوآوری به جامعه ارائه دهد. همچنین، او می‌گوید: ما خوشحالیم که یک برد عالی دیگر برای کمک به توسعه RISC-V تولید و عرضه کردیم. ما قبلاً شاهد پذیرش RISC-V در بازارهایی بودیم که اکنون برد BeagleBoard.org را هدف قرار داده است، از جمله IoT (اینترنت اشیا) و AI (هوش مصنوعی)، بنابراین ما مشتاقانه منتظریم ببینیم که توسعه‌دهندگان در سرتاسر جهان با BeagleV Ahead چه چیزی ایجاد می‌کنند.

قیمت و زمان عرضه BeagleV Ahead

اطلاعات بیش‌تر در مورد برد BeagleV Ahead را می‌توانید در وب‌سایت BeagleBoard.org پیدا کنید. همچنین، اکنون می‌توانید آن را در Farnell، Newark و… با قیمت 149 دلار سفارش دهید. انتظار می‌رود ارسال این محصول در پایان ماه آینده آغاز شود.

منبع: hackster.io

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *