ARM, امبدد لینوکس, بلاگ خبری سیسوگ

Panfrost درایور GPU منبع باز لینوکس

Panfrost

در حال حاضر Panfrost درایور GPU برای سیستم‌عامل لینوکس است.

شرکت Collabora برای توسعه درایور منبع‌باز Panfrost برای پردازنده‌های گرافیکی Mali با شرکت Arm همکاری کرده است؛ بعد از اولین همکاری رسمی آن‌ها در پاییز 2020، شرکت Arm می‌گوید که در حال حاضر Panfrost درایور GPU سیستم‌عامل لینوکس است.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش امبدد لینوکس + پروژه عملی

شرکت  Arm حتی ادعا می‌کند که از طریق همکاری او و شرکت Collabora، سازندگان دستگاه‌ها می‌توانند بدون درنظرگرفتن سیستم‌عامل نرم‌افزار (OS) و middleware گرافیکی، با اطمینان SoC‌های حاوی پردازنده گرافیکی Mali را انتخاب کنند؛ این SoC‌ها یک پیاده‌سازی منبع‌باز لینوکس با کیفیت بالا ارائه می‌دهند که می‌تواند در محصولات این شرکت استفاده شود.

در این راستا، شرکت Collabora همکاری جدید را قبول کرده است. او می‌گوید: وجود معماری Arm در Panfrost برای دریافت پشتیبانی Vulkan در کنار رابط‌های برنامه‌نویسی OpenGL و OpenGL ES مفید است.

بنابراین، فروشندگان SBC برای استفاده از Arm SoC با پردازنده گرافیکی Mali جدید، حتماً شتاب‌دهنده گرافیکی سه‌بعدی لینوکس Panfrost را دریافت می‌کنند. اما همیشه این‌طور نبوده است و استفاده از درایور متن‌باز Arm Mali برای لینوکس مسیری طولانی و دشوار بوده است که از این ضرب‌المثل قدیمی پیروی می‌کند: «اول شما را نادیده می‌گیرند، سپس به شما می‌خندند، سپس با شما می‌جنگند و در نهایت، شما برنده می‌شوید».

اولین گام برای ایجاد یک درایور گرافیکی منبع‌باز Mali با پروژه لیما شروع شد که در این پروژه، پردازنده گرافیکی Mali-400 مورد آزمایش قرار گرفت. در آن زمان، شرکت Arm با شرکت دیگری همکاری نداشت و حتی با این پروژه مخالف بود؛ زیرا مجبور بود GPU و ابزارهای مرتبط دیگر را مهندسی معکوس کند.

من برای اولین‌بار در مورد درایور منبع‌باز جدید  Mali به نام Midgard (Mali-T6xx, Mali-T7xx) GPUs در سال 2019 در ارائه Linaro Connect توسط راب هرینگ، معمار فنی Linaro و Tomeu Vizoso و مهندس نرم‌افزار شرکت Collabora، اطلاعات کسب کردم.

درایورهای لینوکس منبع‌باز Arm Mali با اضافه‌شدن Lima و Panfrost به لینوکس 5.2 در جولای سال 2019 بهبود یافتند. شرکت‌های Arm و Collabora همکاری خود برای توسعه Panfrost را در سپتامبر 2020 اعلام کردند که این کار بعدها در جولای سال 2021 باعث سردرگمی شد، زیرا در آن زمان، آلیسا روزنزویگ هنوز می‌بایست برای دستورالعمل وال هال، مهندسی معکوس انجام دهد.

دبیان 11 با پشتیبانی از Lima و Panfrost عرضه شد و ما ایمیج‌های لینوکس بیش‌تری را برای Arm SBC با Panfrost مشاهده کرده‌ایم و من شخصاً ODROID-N2+ را که اوبونتو 21.10 را با استفاده از Wayland و Panfrost اجرا می‌کند، آزمایش کردم.

برخی از ایمیج‌های Arm Linux OS که امسال آزمایش شد به درایورهای منبع بسته Mali برای شتاب‌دهنده گرافیکی سه‌بعدی متکی بودند، اما انتظار می‌رود که آن‌ها از بین بروند و Panfrost باید در آینده به درایور منتخب در لینوکس تبدیل شود.

پشتیبانی از اندروید هنوز توسط شرکت‌های Arm یا Collobora اعلام نشده است؛ بنابراین ما فرض می‌کنیم که شرکت Arm قصد دارد منابع خود را متمرکز کند و درایورهای GPU منبع بسته Mali را برای نسخه‌های اندروید هم ارائه دهد. همچنین، این شرکت می‌خواهد پشتیبانی خود از Panfrost را برای لینوکس گسترش دهد.

منبع: CNX SOFTWARE

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *