بلاگ خبری سیسوگ, مینی کامپیوتر ها

مینی‌کامپیوتر ماژولار Khadas Mind

مینی‌کامپیوتر ماژولار Khadas Mind

مینی‌کامپیوتر قابل‌حمل Khadas Mind Raptor Lake از داک دسکتاپ، داک لپ‌تاپ و داک GPU خارجی پشتیبانی می‌کند. در ادامه این خبر سیسوگ به بررسی جامع مینی‌کامپیوتر Khadas Mind می‌پردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

Khadas Mind چیست؟

ورک‌استیشن قابل‌حمل Khadas Mind یک مینی‌کامپیوتر بسیار کوچک است که دارای پردازنده Intel Core i7-1360P  دوازده هسته‌ای Raptor Lake، حافظه رم 32 گیگابایت، NVMe SSD با حافظه 1 ترابایت، کانکتور Mind Link همراه با رابط PCIe 5.0 برای اتصال به داک دسکتاپ، کاور لپ‌تاپ و همچنین، یک GPU خارجی برای گیمینگ می‌باشد.

این مینی‌کامپیوتر دارای تعداد محدودی پورت شامل دو پورت USB تایپ سی، دو پورت USB 3.0 و یک خروجی ویدئویی HDMI 2.0 است. همچنین، از طریق Mind Dock می‌توان پورت‌های اضافی برای تنظیمات چندگانه صفحه‌نمایش اضافه کرد. صفحه‌نمایش قابل‌حمل باتری Mind xPlay می‌تواند آن را به یک لپ‌تاپ به ابعاد 2 در 1 تبدیل کند؛ همچنین، شبکه با حافظه 2.5 گیگابایت می‌تواند Mind Graphics eGPU را به یک گیم استیشن پیشرفته تبدیل کند.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100 به صورت کاملا رایگان

مشخصات کلی Khadas Mind

  • SoC – Intel Core i7-1360P 12-core/16-core Raptor Lake processor with 4 performance cores @ up to 5.0 GHz, 8 efficiency cores @ up to 3.7 GHz, 18MB cache, and Intel Iris Xe Graphics up to 1.5 GHz; PBP: 28W.
  • System Memory – 32GB LPDDR5 @ 5200Mbps
  • Storage
  • M.2 NVMe PCIe 4.0 2230 SSD with up to 5,150 MB/s sequential read speed, up to 4,900 MB/s sequential write speed
  • M.2 NVMe PCIe 3.0 2230 SSD socket.
  • Video Output
  • HDMI 2.0 video output up to 4Kp60
  • 2x USB-C ports with DisplayPort Alt. mode up to 8Kp30 or 5Kp72
  • 4Kp60 HDMI expansion through Mind Link
  • Up to four 4Kp60 independent displays with the Mind Dock
  • Audio – Digital audio output via HDMI and/or DisplayPort (USB-C)
  • Connectivity – Wi-Fi 6E (802.11ax) and Bluetooth 5.3
  • USB
  • 2x USB 3.2 Gen2 Type-A ports
  • 1x USB 3.2 Gen 2 Type-C port with DP output, PD charging
  • 1x USB 2.0 Type-C port with DP output, PD charging
  • Expansion – Patented Mind Link with PCIe 5.0 interface up to 32GT/s
  • Misc – Power button and LED
  • Power Supply – 65W USB-C power adapter
  • Battery – Built-in 5.55 Wh Lithium-Polymer battery good for up to 5 hours in sleep mode, as it is designed for standby so you can carry it around to switch from one dock to another without turning off the device
  • Dimensions – 146 x 105 x 20 mm
  • Weight – 450 grams
  • Temperature Range – Operating: 10C to 35C; storage: -20℃ – 45℃
  • Relative humidity –  5% to 90% non-condensing
 طراحی بخش جلویی Khadas Mind

طراحی بخش جلویی Khadas Mind

پورت های HDMI USB مینی کامپیوتر Khadas Mind

پورت های HDMI USB مینی کامپیوتر Khadas Mind

هیچ یک از پورت‌های USB تایپ سی شامل پورت USB4/Thunderbolt نمی‌باشند، مگر اینکه رابط‌های موردنیاز توسط کانکتور Mind Link استفاده شوند… این مینی‌کامپیوتر دارای ویندوز ۱۱ با آفیس 365، Microsoft Edge و برنامه Mind می‌باشد.

شرکت Khadas یک سال گارانتی برای کل دستگاه، دو سال گارانتی برای قطعات اصلی (مادربورد، CPU، حافظه، هارددیسک، آداپتور برق) و یک سال گارانتی برای باتری‌ها ارائه می‌کند. برای اطلاع از جزئیات گارانتی، می‌توانید، اینجا کلیک کنید.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها در طراحی مینی‌کامپیوتر Khadas Mind، قابل‌حمل بودن آن، وجود پورت‌های کافی برای اتصال به صفحه‌نمایش، داشتن کیبورد و ماوس و همچنین، اکستنشن (توسعه) است. همچنین، به نظر می‌رسد در این مینی‌کامپیوتر، آداپتور برق GaN USB-C دارای اندازه کوچکی است.

Jean-Luc Aufranc نویسنده سایت CNXSoft می‌گوید:

شکل زیر محتوای پکیج محصول Khadas Mind است که من دریافت کردم.
اقلام موجود در جعبه Khadas Mind

اقلام موجود در جعبه Khadas Mind

تنها با خرید مینی‌کامپیوتر، آداپتور تغذیه و یک کابل USB-C به همراه یک کیبورد و موس شما می‌توانید به‌راحتی از این مینی‌کامپیوتر استفاده کنید. برای مثال، در یک هتل با وای‌فای و یک تلویزیون که پورت HDMI دارد، می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

تنها مشکلی که وجود دارد برای افرادی است که به کشورهای مختلف سفر می‌کنند؛ زیرا پریزهای برق در کشورهای مختلف متفاوت می‌باشد و آداپتور این دستگاه سری قابل‌تعویض ندارد؛ بنابراین بهتر بود که آداپتور این مینی‌کامپیوتر با سری‌های قابل‌تعویض برای مدل‌های مختلف پریز عرضه می‌شد.

آداپتور 65 وات USB-C PD مینی کامپیوتر khadas

آداپتور 65 وات USB-C PD مینی کامپیوتر khadas

آداپتور برق این مینی‌کامپیوتر یک آداپتور USB-C 12V نیست؛ بلکه یک آداپتور 65 واتی USB-C PD است که برای 5v/3A ، 9V/3A ، 12v/3A ، 15v/3A و 20v/3.25 a مناسب می‌باشد.

اگر انتظار اترنت 2.5 گیگابیت بر ثانیه و امکان اسفتاده از چند مانیتور را، از مینی‌کامپیوتر Khadas Mind داشته باشید، ممکن است تعداد پورت‌های آن برای شما کافی نباشد؛ به همین دلیل،  داک Khadas Mind برای افزودن پورت‌های اضافی از طریق کانکتور Mind Link ساخته شده است.

داک Khadas Mind

داک Khadas Mind

پورت های 2.5GbE HDMI USB داک Khadas

پورت های 2.5GbE HDMI USB داک Khadas

مشخصات Mind Dock

مشخصات داک Khadas Mind

مشخصات داک Khadas Mind

  • Storage – SD card reader
  • Video Output – 2x HDMI 2.0 ports up to 4Kp60
  • Audio – 3.5mm headphone jack, digital audio output via HDMI
  • Networking – 2.5GbE RJ45 port
  • USB – 3x USB 3.2 Gen 1 (5 Gbps) Type-A ports
  • Misc – Rotary encoder with click button
  • Power Supply – USB PD with USB-C port

به گفته Luc Aufranc

من هنوز با دقت مینی کامپیوتر Khadas Mind با داک mind را بررسی نکردم، ولی من ویندوز 11 را روی این مینی کامیپوتر نصب کردم و به راحتی بوت شد. من خیلی راجع به دکمه گرد این مینی کامپیوتر کنجکاو بودم، پس از نصب ویندوز متوجه شدم که می توان با چرخش این دکمه حجم صدا را کم و زیاد کرد. همچنین، فشردن این دکمه سیستم را Mute می کند.

 Khadas Mind با داک در حال اجرای ویندوز 11

همچنین، شرکت Khadas در حال بهبود صفحه‌نمایش این دستگاه، باتری Mind xPlay و جعبه GPU خارجی mind Graphics nvidia GEFORCE RTX 4060m برای بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی سه‌بعدی است که هر دو از کانکتور Mind Link استفاده می‌کنند.

چند نکته جالب در مورد Khadas Mind

Khadas Mind به‌صورتی طراحی نشده است که بتوان در آن را باز کرد. اما باز هم می‌توانیم نگاهی به داخل آن داشته باشیم. چهار پیچ “star” در زیر لبه دو لنت لاستیکی وجود دارد که یکی دارای برچسب  warranty-voiding (باطل کننده گارانتی) است (در شکل پایین، پیچ سمت راست را ببینید)؛  این هم دلیل دیگری که نشان می دهد درب این مینی کامپیوتر را نباید باز کنید…!

Khadas Mind بازکردن

قسمت زیرین مینی کامپیوتر khadas mind

پوشش زیرین این مینی‌کامپیوتر به‌راحتی جدا می‌شود و در این صورت، شما می‌توانید مادربورد، اجزای کوچک، کابل آنتن وای‌فای و طراحی ظریف سخت افزار این کامپیوتر را مشاهده کنید که مثل یک اثر هنری به نظر می‌رسد.

مادر برد Khadas Mind با پردازنده Intel Core i7-1360p

مادر برد Khadas Mind با پردازنده Intel Core i7-1360p

همچنین، شما می‌توانید در آن، یک SSD کوچک WD PC SN740 NVMe با حافظه 1 ترابایت و یک ماژول بی‌سیم Intel AX211D2W با اتصال وای‌فای 6 و بلوتوث 5.3 را از طریق دو آنتن داخلی پیدا کنید. به‌علاوه، طبق مشخصات این قطعه، یک سوکت SSD یدکی M.2 NVMe PCIe 3.0 2230 نیز باید روی برد وجود داشته باشد که با فشاردادن سمت راست درب پلاستیکی زیر مینی‌کامپیوتر Khadas Mind، این سوکت از بیرون قابل‌دسترسی می‌شود.

 اسلات ثانویه NVMe SSD مینی کامپیوتر Khadas Mind

اسلات ثانویه NVMe SSD مینی کامپیوتر Khadas Mind

کانکتور Mind Link تولید برند Khadas است؛ بنابراین یک قطعه سفارشی برای این کامپیوتر است.

 کانکتور Khadas Mind Link

کانکتور Khadas Mind Link

همچنین، در حین باز کردن مینی‌کامپیوتر Khadas Mind، متوجه چهار آهنربا خواهید شد که برخی از آن‌ها با حرف “N” مشخص شده‌اند. به‌علاوه، یک آهنربا در وسط آن برای کاور M.2 SSD وجود دارد. از آهنرباها برای اطمینان از اتصال درست به داک استفاده می‌شود.

آهنربا های این مینی کامپیوتر

Jean-Luc Aufranc نویسنده سایت CNXSoft می‌گوید:

وجود ابتکار و نوآوری در حوزه مینی‌کامپیوترها واقعاً خوب است و من به مینی‌کامپیوتر Khadas Mind و قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد، بسیار علاقه‌مند شدم. نحوه عملکرد این مینی‌کامپیوتر را در قسمت دوم ویندوز 11 بررسی خواهیم کرد.

قیمت و زمان عرضه مینی‌کامپیوتر The Khadas Mind

شرکت Khadas هنوز قیمتی برای این محصول اعلام نکرده است. اما باید به این نکته اشاره کرد که ورک‌استیشن قابل‌حمل Mind با داشتن ویژگی‌های خوب و کیفیت بالا، اصلاً شبیه به یک دستگاه ارزان‌قیمت نیست. این دستگاه از همان پردازنده Intel Core i7-1360P استفاده می‌کند که در Intel NUC 13 Pro “Arena Canyon” نیز وجود دارد که در سایت آمازون به قیمت 919 دلار با همان پیکربندی 32 گیگابایت/1 ترابایت به فروش می‌رسد.

مینی‌کامپیوتر The Khadas Mind تا چند هفته آینده در Kickstarter عرضه خواهد شد. شما می‌توانید جزئیات بیش‌تر درباره این محصول را در وب‌سایت Khadas پیدا کنید. همچنین، می‌توانید نظرات خود درباره قیمت‌گذاری نمونه‌های اولیه این محصول را در این سایت ثبت نمایید.

منبع: CNX SOFTWARE

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *