بلاگ خبری سیسوگ

نقد و بررسی دانگل RTL-SDR Blog V4

دانگل RTL-SDR Blog V4

دانگل RTL-SDR Blog V4 با چیپ تیونر Rafeal R828D عرضه شد. RTL-SDR به‌تازگی دانگل RTL-SDR Blog V4 را برای علاقه‌مندان به رادیو (SDR) مبتنی بر چیپ تیونر Rafael R828D با سه ورودی قابل‌تعویض به‌جای چیپ R860 مورداستفاده در دانگل RTL-DSR Blog V3 عرضه کرده است.

ویژگی‌های دانگل RTL-SDR Blog V4

این دانگل جدید دارای دمدولاتور Realtek RTL2832U است که در تمام ورژن‌های قبلی دانگل‌های SDR USB نیز وجود داشت. به‌علاوه، این مدل دارای فیلتر ورودی بیسیک می‌باشد؛ درحالی‌که مدل‌های قبلی این فیلتر ندارند. همچنین، دانگل RTL-SDR Blog V4 دارای یک LDO توسعه‌یافته برای منبع تغذیه (پاور) است که منجر به تولید گرمای کمتر می‌شود و به کمک مبدل افزایشی، دریافت HF بهبود پیدا می‌کند.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش الکترونیک از 0 تا 100 کاملا رایگان

قابلیت‌های جدید دانگل RTL-SDR Blog V4

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های جدید دانگل RTL-SDR Blog V4 عبارت‌اند از:

  • بهبود دریافت HF به کمک مبدل افزایشی به‌جای استفاده از مدار سمپلینگ جریان مستقیم که از جمله مزایای آن، این است که نایکوئیست فولدينگ سیگنال‌ها بیش‌تر از 14.4 مگاهرتز نخواهند بود. همچنین، حساسیت و HF قابل‌تنظیم نیز افزایش می‌یابد.
  • به کمک سه ورودی چیپ تیونر R828D موجود در دانگل V4، فیلترینگ آن بهبودیافته است. این دانگل دارای سه باند (HF، VHF و UHF) و کانکتور SMA با داشتن مقداری ایزوله بین باندها و احتمال تداخل ایستگاه‌های برودکست است.
  • در این دانگل، بهبود فیلترینگ از طریق پین درین باز روی تیونر R828D فراهم شده است که به فیلترهای ناچ برای باندهای تداخل رایج مانند پخش broadcast AM، broadcast FM و باندهای DAB متصل می‌شود.
  • نویز فاز بر روی سیگنال‌های قوی بهبودیافته است؛ در نتیجه، گرمای کمتری تولید می‌شود. همچنین، طراحی منبع تغذیه بهبودیافته است؛ بنابراین نویز کمتری ایجاد شده و مصرف برق نیز کاهش می‌یابد.
  • ایجاد تغییرات جزئی در این دانگل مانند اضافه‌شدن یک LED بایاس تی جدید و همچنین، یک سوراخ برش کوچک در محفظه که برای تشخیص آسان‌تر در زمانی که تی بایاس روشن است، کاربرد دارد.

معایب دانگل V4

قبلاً قیمت چیپ R828D از R860 بسیار گران‌تر بود، اما از ابتدای امسال، قیمت چیپ  R860 به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر، دانگل V4 مبتنی بر R828D ارزان‌تر از مدل V3 است. اما دانگل  V4 آینده چندان روشنی ندارد؛ زیرا این دانگل دارای معایبی است؛ از جمله این معایب عبارت‌اند از:

  • به دلیل افزایش فیلترینگ، این دانگل در برخی از باندها، دارای حساسیت کمتری (حدود 2 تا 3 دسی‌بل) است.
  • این دانگل نمی‌تواند با درایورهای پیش‌فرض کار کند و به درایورهای بلاگ RTL-SDR نیاز دارد.
  • ساخت دانگل V4 دچار محدودیت است، زیرا چیپ تیونر R828D دیگر تولید نمی‌شود؛ بنابراین از زمانی که دیگر چیپ تیونر R828D در دسترس نباشد، تولید دانگل V4 نیز متوقف می‌شود.

RTL-SDR V4 board specifications

قیمت و زمان عرضه دانگل RTL-SDR Blog V4

دانگل RTL-SDR Blog V4 به قیمت 29.95 دلار در Aliexpress به فروش می‌رسد. همچنین، این دانگل را می‌توان به قیمت 39.95 دلار از طریق antenna set همراه با ارسال رایگان به اکثر کشورها تهیه کرد. به‌علاوه، شما می‌توانید دانگل RTL-SDR Blog V4 را تا دو ماه آینده در سایت آمازون  پیدا کنید.

منبع: CNX SOFTWARE

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *