اینترنت اشیاء, بلاگ خبری سیسوگ, میکروکنترلر ESP32

عرضه وب اپلیکیشن ESP ZeroCode

معرفی ESP-ZeroCode

وب اپلیکیشن ESP ZeroCode، فریمور مبتنی بر پروتکل Matter را برای ماژول ESP32 می‌سازد. همواره پلتفرم‌های کم‌کد/بدون کد در حال تولید و عرضه هستند و Espressif Systems ESP ZeroCode نیز یکی از آن‌هاست.

Espressif Systems ESP ZeroCode چیست؟

Espressif Systems ESP ZeroCode یک اپلیکیشن تحت وب است که جهت ساخت فریمور مبتنی بر پروتکل Matter برای ماژول‌های ESP32 مطابق با نیاز کاربران طراحی شده است.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از مقدماتی تا پیشرفته

این وب‌سایت خدمات توسعه محصول را ارائه می‌دهد که در آن فریمور برای شما توسعه داده می‌شود. (یعنی دیگر نیازی به مهندسین نرم‌افزار و فریمور و صرف هزینه‌های بالا نیست). همچنین، این وب‌سایت دردسترس‌بودن آپدیت‌های OTA را به مدت سه سال تضمین می‌کند. این وب اپلیکیشن کمی شبیه به پلتفرم Tuya است، اما تنها برای کیت‌های توسعه ESP32، ماژول‌ها و یا محصولات ری‌برندینگ با فریمور مبتنی بر پروتکل Matter کاربرد دارد.

نویسنده این مطلب Jean-Luc Aufranc می‌گوید:

من وارد وب‌سایت Espressif Systems شدم تا با مرورگر فایرفاکس این وب اپلیکیشن را در اوبونتو تست کنم. بعد از ثبت‌نام و ورود به سیستم، سه گزینه وجود دارد: محصولات شما، ایجاد یک محصول جدید و ری‌برندینگ یک محصول ثبت شده.

ESP ZeroCode

سپس من گزینه دوم را انتخاب کردم و یک محصول جدید با نام “CNX Software Gizmo” ایجاد کردم.

CNX Software Gizmo

در مرحله بعد می‌توان نوع دستگاه را از بین انواع: سوکت، پلاگ، لایت و blinds انتخاب کرد که من یک پلاگین با LED WS2812 RGB انتخاب کردم و سپس برای انتخاب ماژول روی گزینه Proceed کلیک کردم.

Matter Socket with RGB LED

ماژول‌ها یا کیت های توسعه سری ESP32-C3 ،ESP32-H2 یا ESP32 به من پیشنهاد شد، اما من از ESP32-H2-MINI-1 با اتصالات Zigbee و BLE استفاده کردم.

ESP Zero Code ESP32 H2 MINI 1

سپس می‌توان دستگاه را با تغییر GPIO و سایر پارامترها مانند دکمه و رله پیکربندی کرد و ازآنجایی‌که من چیزی فانتزی می‌خواستم، 8 LED RGB را به سوکت اسمارت خود اضافه کردم.

ESP ZeroCode Configure Device

بخش سفارشی‌سازی و بررسی مجدد به ما این امکان را می‌دهد تا پیکربندی محصول خود را بررسی کرده و همچنین، بتوانیم گزینه “ZeroCode Benefits” را انتخاب کنیم. به‌صورت پیش‌فرض، برای وب اپلیکیشن ESP ZeroCode، آپدیت و پروتکل Matter به مدت سه سال فعال می‌باشد و شما می‌توانید آیتم‌های Apple Home و Google Home را به‌عنوان آپشن‌های اضافی، به اپ خود اضافه کنید.

Review CNX Software Gizmo Matter Device

مرحله بعدی ساخت فریمور است که به شما این امکان را می‌دهد تا این فریمور را از طریق ESP Launchpad در ماژول یا کیت توسعه خود تست کنید؛ اما در حال حاضر، این اپلیکیشن در مرورگر فایرفاکس قابل‌اجرا نیست؛ زیرا برای اجرای آن نیاز به WebUSB API است و این  API هنوز در مرورگر موزیلا فایرفاکس موجود نشده است.

ESP ZeroCode Fail Firefox

بنابراین، من از مرورگر کروم استفاده کردم و بعد از ورود به قسمت “محصولات شما” توانستم نرم‌افزار CNX Gizmo را پیدا کنم.

ESP ZeroCode Chrome

در ادامه، روی آیکن راکت (موشک) کلیک کردم. دراین‌خصوص، ESP ZeroCode فریموری ایجاد کرده است که می‌توان آن را در ESP LaunchPad تست کرد، اما من مجبور شدم از این قسمت صرف‌نظر کنم؛ زیرا ماژول ESP32-H2 یا کیت توسعه نداشتم.

ESP32 firmware Try in LaunchPad

سپس به مرحله آخر رفتم: مرحله “ثبت سفارش”.

ESP Zero Code Product Ordering

این مرحله ممکن است سخت‌ترین قسمت آن باشد؛ زیرا برای انجام آن باید عضو CSA شوید و همچنین، گواهینامه‌های CSA را دریافت کنید. به‌طورکلی، مرحله ثبت سفارش مثل بقیه مراحل راحت نیست؛ زیرا بعد از دریافت شناسه فروشنده و شناسه اعلان گواهی، باید یک ایمیل تمپلیت کپی کنید تا بتوانید سفارش خود را در Espressif Systems ثبت کنید.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش الکترونیک از مقدماتی تا پیشرفته

به‌علاوه، اگر ترجیح می‌دهید که طراحی صفحه اصلی و مادربورد را خودتان انجام ندهید و یک محصول آماده سفارش دهید، می‌توانید گزینه “Rebrand a Certified Product” را انتخاب کنید. در حال حاضر در اینجا چهار محصول وجود دارد:

  • لامپ با درایور SM2335EGH
  • پلاگ (دوشاخه)
  • سوئیچ 2 کاناله رتروفیت
  • سوئیچ دیواری

ESP ZeroCode Certified Products

در اینجا چیزی برای پیکربندی وجود ندارد و متأسفانه عکس‌هایی از محصولات به ما نشان داده نمی‌شود. با کلیک بر روی گزینه “مرحله بعدی” یک ایمیل تمپلیت برای شما ایجاد می‌شود تا بتوانید از طریق آن سفارش خود را ثبت کنید.

Matter-certified product ordering

برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

منبع: CNX SOFTWARE

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “عرضه وب اپلیکیشن ESP ZeroCode

  1. Avatar for صدرا فاضلی فرد صدرا فاضلی فرد گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید
    خیلی خوبه که یک رسانه بتونه اخبار بروز حوزه الکترونیک رو سریع به فارسی منتشر بکنه.، اما بنده یک انتقادی داشتم و حس کردم این مطلب ترنسلیت شدس چون دقیقا اسم خود CNX مورد استفاده قرار گرفته در ثبت نام داخل پلتفرم. نظر بنده این هست که برای تولید محتوای رسمی کمی خودتون اون مطلب رو زیر ذربین هم قرار بدین و مراحل تصاویری تست هم از خودتون باشه که اینطوری رسانه سیسوگ یک پرستیژ کاری رسمی تر به خودش بگیره. البته این فقط نظر بندس. پرقدرت ادامه بدین که بسیار مطالب خوبی منتشر میشه.

    1. Avatar for Shadow Shadow گفت:

      سلام دوست عزیز، ممنون از توجه تون
      مطلب چون ترجمه شده از منبع هستش برخی موارد مانند Username هنگام آموزش ثبت نام نیاز به ترجمه ندارند.
      حتما مطالبی که ترجمه نباشند و تولید بشن توسط دوستان سیسوگ از موارد اختصاصی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *