بلاگ خبری سیسوگ, معرفی, میکروکنترلر

معرفی برد توسعه جدید Arduino-compatible برای میکروکنترلرهای PIC

برد توسعه PICDEV USB

در این خبر از سایت سیسوگ قصد داریم به معرفی برد توسعه جدید برای میکروکنترلرهای PIC بپردازیم.

نهایت قدرت میکروکنترلرهای PIC18F را در برد توسعه PICEV با فرم فاکتور جدید تجربه کنید.

در گذشته نه چندان دور، میکروکنترلرهای PIC بهترین انتخاب برای توسعه و طراحی نمونه اولیه بردها بودند؛ اما اکنون بردهای آردوینو با توجه به ویژگی هایی مانند قیمت پایین و سادگی جایگزین بردهای PIC شدند. لازم به ذکر است که بردهای Arduino-compatible یا همان بردهای سازگار با آردوینو به بردهایی گفته می شود که پین های آن از فرم فاکتور UNO پیروی کند. شرکت MH-EDU-Electronics با استفاده از قابلیت‌های PIC18F و فرم فاکتور Uno، یک برد توسعه Uno-compatible به نام PICDEV USB توسعه داده است.

ساختار برد PICDEV USB

همان‌طور که اشاره شد، شکل ظاهری برد توسعه PICDEV USB مشابه با آردوینو Uno است. در این برد، هدر‌های پین فاصله یکسانی دارند و از اکثر توابع آردوینو پشتیبانی می کند. بااین‌حال، اگر با دقت برد را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این برد، یک قطعه کم دارد که آن چیپ میکروپروسسور (ریزپردازنده) است!

این کیت توسعه از انواع 20 پین، 28 پین و 40 پین خانواده میکروچیپ PIC18F پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه تنها امکان استفاده از یکی از انواع بردهای PIC18F برای برد توسعه PICDEV وجود دارد.

ساختار برد PICDEV USB

برد PICDEV USB با کانکتور USB تایپ سی و تایپ A

به‌عنوان‌مثال، یک اسیلاتور کریستالی 12 مگاهرتزی روی برد وجود دارد، اما شما امکان اضافه کردن یک اسیلاتور دیگر هم دارید و با استفاده از جامپر ها می توانید اسیلاتور مورد نظر خود را انتخاب کنید. یک جامپر دیگر برای انتخاب منبع تغذیه 5 ولتی  از بین USB یا منبع تغذیه خارجی می باشد. در این برد، برخلاف بردهای آردوینو، هیچ رگولاتور ولتاژی برای ولتاژهای بالای 5 ولت وجود ندارد.

این برد توسعه در دو نسخه که یکی از USB تایپ A و دیگری از USB تایپ C، عرضه شده است. ازآنجایی‌که PIC18F از USB پشتیبانی می کند، مثل برد آردوینو Uno نیازی به چیپ اضافی برای ارائه رابط USB-to-Serial ندارد.

تفاوت های برد PICDEV USB با فرم فاکتور Uno

این برد با فرم فاکتور Uno چندین تفاوت دارد. به‌عنوان‌مثال، یکی از تفاوت‌هایی که قبلاً هم ذکر شد، عدم وجود رگولاتور روی برد است. تفاوت دیگر این است که هدر ICSP در لبه برد قرار گرفته است؛ یعنی هیچ هدر شش پینی در وسط برد وجود ندارد. همچنین، برخی از شیلدها از این هدر برای دسترسی به سیگنال‌های SPI استفاده می‌کنند.

با وجود این تفاوت‌های جزئی، برد توسعه PICDEV USB راه میکروکنترلر سری PIC18F را برای ورود به اکوسیستم بردهای Arduino-compatible باز می‌کند.

پین فانکشن های PICDEV USB

پین فانکشن های PICDEV USB

قیمت PICDEV USB

قیمت برد USB PICDEV بدون هزینه ارسال از 19.99 دلار شروع می‌شود. شما می‌توانید در صورت تمایل، پورت USB این برد را تغییر دهید و آن را به همراه یک میکروکنترلر PIC دریافت کنید که البته این کار دارای هزینه اضافی است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید صفحه محصول مربوط به برد توسعه PICDEV USB را در وب‌سایت Tindie مطالعه و بررسی نمایید.

منبع: hackster.io

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

5 دیدگاه در “معرفی برد توسعه جدید Arduino-compatible برای میکروکنترلرهای PIC

  1. Avatar for Golpour Golpour گفت:

    میکروکنترلرش ار رده خارج است

  2. Avatar for Golpour Golpour گفت:

    تکنولوژی قدیمی میباشد

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      ولی تکنولوژی های قدیمی همچنان کاربرد دارند

  3. Avatar for Golpour Golpour گفت:

    به امید خدا وبسایت خوبی خواهد بود

  4. Avatar for علی علی گفت:

    ایده قشنگیه فرم آردوینو زده و مخصوصا که آنالوگ ها و جانبی ها رو هم مثل آردوینو آورده (مثلا پورت A گوشه پایین چپ یا RC4 و RC5 پایه های i2c)
    ولی از وجنات برد مشخصه که فقط سری 18F های خاص یو سی بی ساپورت روش نصب میشن (۴۵۵۰ و ۲۵۵۰ و…)
    مجموعا ۲۰ دلار برا ۴تا سوکت و پین هدر منطقی بنظر نمیرسه و صد البته که محیط و کامیونیتی آردوینو رو نداره و همون MPLAB باید کار بشه. اما باز هم برای کسی که PIC کار کرده شیرینه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *