بلاگ خبری سیسوگ, هوش مصنوعی

طراحی PCB با هوش مصنوعی با ابزار جدید Flux

Flux CoPilot

شرکت Flux، ابزار طراحی PCB آنلاینی نام Flux Copilot عرضه کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی کار می‌کند و قابلیت های شگفت انگیزی دارد.

باتوجه‌به اینکه در حال حاضر ChatGPT در صدر بحث‌های روز دنیا قرار دارد، جای تعجب نیست که حوزه مهندسی الکترونیک نیز به دنبال راه‌هایی برای بهره‌گیری از فناوری AI (هوش مصنوعی) باشد. در همین راستا، شرکت Flux ابزار طراحی PCB آنلاین مبتنی بر وب را راه‌اندازی کرد که این شرکت آن را “اولین دستیار طراحی AI-powered در صنعت که در یک ابزار طراحی PCB گنجانده شده است” معرفی کرده است.

این دستیار طراحی که Flux CoPilot نام دارد، با ابزار طراحی PCB آنلاین مبتنی بر وب این شرکت کار می‌کند. این شرکت Flux CoPilot را در اواسط فوریه امسال معرفی کرد.

در این خبر از سایت سیسوگ، اهمیت Flux Copilot و نحوه کار آن را بررسی می‌کنیم. به‌علاوه، نکات مهم مصاحبه با متیاس واگنر، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Flux و کری چایکا، کارشناس محصول و مهندس سخت‌افزار در شرکت Flux را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

یک دستیار طراحی با دانش EE

همان‌طور که واگنر می‌گوید، Flux Copilot یک مدل زبان بزرگ (LLM) AI است. همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که Flux Copilot در حوزه مهندسی برق نیز برای انجام کارهای مختلف کاربرد دارد.

Flux Copilot شامل انتخاب قطعات و تأیید سازگاری آن‌ها، دریافت فیدبک در مورد طرح‌های شماتیک و آنالیز آن‌ها است. همچنین، Flux Copilot می‌تواند به شما در ارزیابی اجزای جایگزین قطعات، کاهش هزینه‌ها و انجام بررسی‌های قوانین الکتریکی (ERC) کمک کند. نسخه کنونی Flux Copilot بیش‌تر بر روی فعالیت‌های مربوط به طراحی مدار تمرکز دارد، اما شرکت Flux قصد دارد، PCB layout را به نسخه‌های آپدیت شده آینده Copilot اضافه کند.

شما می‌توانید سؤالات خود را در چت Flux مطرح کنید و او به‌صورت آنلاین مانند یک مهندس متخصص، پاسخ شما را می‌دهد. همچنین، شما می‌توانید در Flux، چندین chat thread با موضوعات مختلف قرار دهید.

پنل چت Flux Copilot

شما می‌توانید سؤالات خود در مورد طرح شماتیک را از Flux Copilot بپرسید و در پنل چت Flux پاسخ سؤال خود را دریافت کنید. (برای بزرگ‌شدن تصویر، روی آن کلیک کنید)

واگنر می‌گوید:

ما Copilot را به این چت‌ها اضافه کردیم. این بدان معناست که شما می‌توانید با او مثل یک انسان صحبت کنید و تعامل داشته باشید.

همچنین، او می‌گوید:

Copilot آگاهی کاملی از شماتیک، اشیا و اینکه چگونه به هم متصل می‌شوند و همچنین، درباره شماره قطعات و پین‌ها دارد.

علاوه بر این موارد، Flux Copilot دارای مزایایی برای پیگیری روند توسعه است. اگر هر شخصی با Flux Copilot پروژه‌ای را باز کند، می‌تواند تمام گفت‌وگوهای قبلی آن را ببیند. همچنین، او می‌تواند ادامه این گفت‌وگو را با چت‌بات هوش مصنوعی انجام دهد و سؤالات خود را بپرسد.

Flux Copilot همواره در دسترس است…

همان‌طور که واگنر اشاره می‌کند، Flux Copilot می‌تواند در بسیاری از موارد، نقش یک مهندس باتجربه را ایفا کند. همچنین، او می‌گوید:

برخی سازمان‌ها، مهندسان متخصص و باتجربه‌ای دارند؛ اما تعداد این افراد بسیار کم است؛ اما شما به‌عنوان مدیر یک سازمان، نمی‌توانید تمام پروژه‌های خود را به این افراد بسپارید؛ زیرا ممکن است با کمبود زمان روبه‌رو شوند و در نتیجه، در انجام کارها تأخیر به وجود آید. دراین‌خصوص، Copilot به شما این امکان را می‌دهد که خودتان بتوانید پروژه‌هایتان را انجام دهید.

البته، یک فرد باتجربه باید پروژه را بعداً بررسی کند، اما شما می‌توانید از دانش Copilot در هر زمان که می‌خواهید، استفاده کنید. همچنین، مزیت دیگری که Copilot دارد، این است که به شما امکان ثبت پروسه طراحی پروژه را می‌دهد.

.

در مصاحبه‌ای که با شرکت Flux داشتیم، Chayka (چایکا) یک نسخه آزمایشی از Flux Copilot را ارائه کرد. همچنین، او روش کار با آن را برای انجام پروژه نشان داد.

چایکا می‌گوید:

یکی از سخت‌ترین کارها، شروع انجام یک پروژه است و اینکه چگونه آن چیزی که در ذهن داریم را به واقعیت تبدیل کنیم.
طراحی شماتیک توسط Flux Copilot

این شکل یک نقشه شماتیک است که Flux Copilot با هوش مصنوعی و دانش خود ایجاد کرده است؛ این نقشه شماتیک شامل یک برد با یک MCU و ورودی آنالوگ است که تا فرکانس 600 کیلوهرتز کار می کند.

در ادامه این پروژه، Flux Copilot یک MCU 32 بیتی STMicroelectronics (ST) که یک ADC 12 بیتی 5 Msample/s را امبدد می‌کند، پیشنهاد داد. سپس Copilot شماتیک مدار را ترسیم کرد. چایکا می‌گوید:

سپس Copilot به من پیغام داد که برای این کار، به یک رگولاتور ولتاژ 3.3 ولتی و یک اسیلاتور کریستالی نیاز دارم. سپس در مورد مد‌های «ریست» و «بوت» به من گفت.

تمامی این اطلاعات که Copilot در اختیار شما قرار می‌دهد، نیاز به آموزش و جست‌وجو دارد. اما Copilot به‌راحتی این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید برای انجام پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین، او می‌گوید:

حتی مقادیر موردنیاز برای اجزای مختلف شماتیک مانند ریست pull-up را نیز Copilot به من داد و این یکی از نکات منحصربه‌فرد این سیستم است.

قابلیت‌های بیش‌تر Copilot در آینده

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، نسخه اولیه Copilot بر روی طراحی مدار طراحی PCB تمرکز دارد. ما از واگنر پرسیدیم که آن‌ها قصد دارند چه قابلیت‌هایی را در آینده به Copilot اضافه کنند.

او گفت:

ما می‌خواهیم پشتیبانی از PCB layout را به Copilot اضافه کنیم. همچنین، او اشاره کرد که Copilot ممکن است تغییرات و آپدیت‌های جدیدی برای خود پیشنهاد دهد، مانند bill-of-materials (BOM). سپس، ما می‌خواهیم این موارد را آنالیز کنیم و ببینیم که آیا این موارد منجر به تغییر PCB netlist می‌شوند یا خیر.

توانایی طراحی یک PCB، یکی دیگر از کارهایی است که Copilot می‌تواند انجام دهد. به‌عبارت‌دیگر، Flux Copilot می‌تواند در مورد طراحی PCB، به شما پاسخ‌های مناسب و دقیقی ارائه دهد.

منبع:‌ All About Circuits

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

6 دیدگاه در “طراحی PCB با هوش مصنوعی با ابزار جدید Flux

  1. Avatar for پویا پویا گفت:

    خیلی هم عالی به عنوان یک مهندس که دائما با پروژهای الکترونیک سرو کار دارم خدمت دوستان عرض میکنم ؛
    با وجود چنین ابزارهایی مهندس‌ها کارهای پیچیده تر رو در زمان کمتر و با کیفیت تر ارائه میدن .
    و کسانی که قصد دارن بدون تجربه و فقط از هوش مصنوعی بجای یک مهندس از این ابزار “دستیار” هوش مصنوعی استفاده کنن خسته تر نا امیدتر.
    این برای یک مهندس فرصته نه ترس چون همیشه با فاصله خیلی زیادی از فرد بی‌تجربه ی متکی به هوش مصنوعی جلوتر است.
    بنظرم بشریت باید ترس عمومی در مورد پیشرفت های این‌چنینی رو کنار بذاره…. اواخر سال ۱۹۹۹ رو یادتون میاد … میگفتن سال ۲۰۰۰ و…..
    تکنولوژی چه پیشرفت کنه و چه حتی حذف بشه بشر متکی باعقلش کیفیت زندگیش رو کم کم بالامیبره ، مگر اینکه عقلها کلا تعطیل بشه .

  2. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام لطفا آدرس سایت را بزارید و مراحل ی مثال را بفرمایید

  3. Avatar for حاجی حاجی گفت:

    لطفا این تفکر بازاری و سورس بسته رو کنار بگذارید ” تلاش مهندسها برای بیکار کردن خودشان!”

  4. Avatar for emad emad گفت:

    سلام.من میخام روی سایت flux یک اکانت درست کنم اما خطا بهم میده.کسی اکانت تونسته بدون مشکل اکانت بسازه؟

  5. Avatar for احسان احسان گفت:

    بله، و تلاش مهندس هارو برای بیکار کردن خودشون شاهد هستیم 🥴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *