بلاگ خبری سیسوگ, هوش مصنوعی

موج تازه استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی مدارهای الکترونیکی

هوش مصنوعی برای طراحی مدارهای الکترونیکی

طراحی مدارها، از جمله مدارهای الکترونیکی آنالوگ، RF/5G و … قرار است با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی متحول شود. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی مدارهای الکترونیکی، موجب بهبود کیفیت طراحی‌ها و افزایش بهره‌وری طراحان می‌شود. همچنین، این ابزارها می‌توانند فرایند مپینگ طراحی‌های نیمه‌هادی های قدیمی‌تربه node جدیدتر و پیشرفته‌تری از جمله node 3 نانومتری را بسیار راحت تر کنند.

در این خبر از سایت سیسوگ به چگونگی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه الکترونیک و طراحی مدارها می‌پردازیم. پس تا پایان سیسوگ را همراهی کنید.

طراحی اتوماتیک مدارهای الکترونیکی

در حال حاضر، ابزارهای هوش مصنوعی موجب شده‌اند که بتوانیم مدارهای آنالوگ و سفارشی را به‌صورت اتوماتیک طراحی کنیم. این ابزارها می‌توانند بسیاری از مدارها را بر اساس مشخصات از پیش تعریف شده، در زمان کوتاهی طراحی کنند.

این ابزارها طیف وسیعی از گزینه‌ها را در اختیار طراحان قرار می‌دهند و آنها را قادر می‌سازند تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را که قبلاً نادیده گرفته‌اند را در نظر بگیرند. از طریق این ابزارهای هوش مصنوعی و در نهایت، طراحی اتوماتیک مدارهای الکترونیکی، می‌توان کیفیت طرح‌های مدارها را به طور قابل‌توجهی افزایش داد.

بهینه‌سازی پارامترها در طراحی مدارها

تکنولوژی AI می‌تواند پارامترهای طراحی مدارهای الکترونیکی را باتوجه‌به ویژگی‌های موردنظر طراح، بهینه کند. همچنین، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، این ابزارها، دیتا‌ها را آنالیز کرده و الگوهایی را شناسایی می‌کنند که منجر به بهبود عملکرد مدارها می‌شود.

استفاده از این تکنولوژی به این صورت است که ابتدا طراحان ویژگی‌های موردنظر طرح خود را وارد کرده و سپس ابزار AI می‌تواند مقادیر پارامترها را طوری مشخص کند که با محدودیت‌های موجود هماهنگ و همچنین، میزان عملکرد را به حداکثر برساند. این فرایند بهینه‌سازی نه‌تنها کیفیت طراحی را بهبود می‌بخشد، بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود. همچنین، این کار نیاز به تنظیم پارامترها به‌صورت دستی را از بین می‌برد.

بررسی عملکرد مدارهای الکترونیکی طراحی شده توسط هوش مصنوعی

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند عملکرد مدارهای طراحی شده به‌صورت اتوماتیک را پیش‌بینی کنند. این ابزارها با استفاده از دیتاهای قبلی، می‌توانند عملکرد مدارهای الکترونیکی را به‌صورت دقیق، پیش‌بینی کنند. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند از طریق بررسی عملکرد مدارهای الکترونیکی قبلی، الگوها و روندهای آن‌ها را شناسایی ‌کنند. این اطلاعات به طراحان کمک می‌کنند تا در مراحل ابتدایی فرایند طراحی، بهتر و آگاهانه‌تر عمل کنند که این کار منجر به صرفه‌جویی در زمان و افزایش بهره‌وری می‌شود.

Node mapping برای فرایندهای نیمه‌هادی پیشرفته

هوش مصنوعی نقش مهمی در Node mapping نیمه‌هادی قدیمی و مدل سازی آنها برای طراحی های پیشرفته‌تر مانند 3 نانومتری را دارد. این ابزارها به بررسی ویژگی‌های طراحی مدارها برای Nodeهای قدیمی تر پرداخته و طراحی‌های مشابهی برای Nodeهای پیشرفته تر تولید می‌کنند.

همچنین، ابزارهای هوش مصنوعی این اطمینان را حاصل می‌کنند که عملکرد و کارایی طراحی اصلی حفظ ‌شود، چگالی افزایش یابد، مصرف انرژی کاهش یابد و عملکرد فرایندهای نیمه‌هادی ها پیشرفته بهبود پیدا کند. به‌طورکلی، این ابزارها و قابلیت‌ها، نقش مهمی در افزایش کارایی Nodeهای پیشرفته در صنعت نیمه‌رساناها، دارند.

همکاری طراحان مدارهای الکترونیکی

همکاری و به اشتراک گذاشتن دانش بین طراحان مدارهای الکترونیکی به توپولوژی (Topology) مدار مربوط می‌شود. توپولوژی یک مدار الکترونیکی، شکلی است که شبکه اتصالی اجزای آن مدار به وجود می‌آوردند.) ابزارهای هوش مصنوعی، یک پلتفرم مشترک برای همکاری طراحان به‌صورت real-time فراهم می‌کنند که به طراحان این امکان را می‌دهد تا طرح‌های خود را به اشتراک بگذارند و فیدبک بگیرند.

این پلتفرم که یک محیط مشارکتی است، باعث می‌شود که روند کار طراحی سریع‌تر انجام شود و افراد بتوانند دانش و اطلاعات خود را به‌سرعت به یکدیگر منتقل کنند. با استفاده از دانش چندین طراح، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند کیفیت طراحی مدارهای الکترونیکی را بهبود بخشند و بهره‌وری طراحان را افزایش دهند.

نتیجه‌گیری

ابزارهای هوش مصنوعی موجب انقلابی بزرگ در حوزه طراحی‌ مدارهای آنالوگ، RF/5G و به طور کلی در صنعت طراحی مدارات الکترونیکی هستند. این ابزارها در موارد زیر کاربرد دارند:

  • بررسی اتوماتیک مدارها
  • بهینه سازی پارامترها
  • آنالیز طرح های اولیه
  • همکاری و مشارکت طراحان را از طریق پلتفرم ساخته شده توسط هوش مصنوعی ترویج می‌دهند.
  • Mapping مدل‌های طراحی از فرایندهای نیمه‌هادی های قدیمی به جدید و پیشرفته دارند.

با استفاده از هوش مصنوعی، طراحان می‌توانند طراحی هایی با کیفیت بهتر ایجاد کنند و همچنین، در زمان خود نیز صرفه‌جویی ‌کنند. این پیشرفت بر صنایعی که فعالیتشان به مدارهای الکترونیکی وابسته است، تأثیر زیادی خواهد گذاشت و از این طریق آن‌ها به پیشرفت‌ها و نوآوری‌های جدیدی دست خواهند یافت.

لازم به ذکر است که ابزارهای هوش مصنوعی همواره با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند و استفاده از این قابلیت‌ها و ابزارهای جدید برای طراحان فعال در این حوزه، امری ضروری است؛ زیرا فقط این‌گونه می‌توانند خود را با پیشرفت‌های کنونی تطبیق دهند و عقب نمانند.

منبع: Semiengineering

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “موج تازه استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی مدارهای الکترونیکی

  1. Avatar for امین قدرتی امین قدرتی گفت:

    بد نمیشد که اگه ابزاری میشناسید معرفی میکردین و کار با اونو اموزش میدادین حتی

    1. Avatar for Shadow Shadow گفت:

      سلام دوست عزیز
      دو ابزاری که قبلا معرفی شده داخل سیسوگ رو لینکش رو براتون میزارم
      Ai copilot SnapEDA
      Flux

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *