Gsm Modem, اینترنت اشیاء, توصیه شده, کویکتل

کار با QuecPython در ماژول EC200A

کار با QuecPython در ماژول EC200A

شرکت کوییکتل برای ماژول های خودش پلتفرم های برنامه نویسی مختلفی ارائه کرده از جمله OpenCpu و QuecOpen که قبلا در سیسوگ در مورد اونها مطلب نوشته بودم . حالا در این مطلب میخوام پلتفرم جدید کوییکتل با نام QuecPython رو معرفی کنم و در ادامه اون رو بر روی ماژول EC200A تست کنیم. ویژگی اصلی این پلتفرم کدنویسی با کمک زبان پایتون هست که باعث سریع تر و راحت تر شدن کدنویسی میشه. در ادامه با سیسوگ همراه باشید تا به بررسی و استفاده از QuecPython بپردازیم.

 

QuecPython چیست؟

QuecPython یک پلتفرم جدید از شرکت کوییکتل هست که از microPython استفاده میکنه و با کمک آن میتوان با زبان پایتون برای ماژول های IOT شرکت کوییکتل برنامه نویسی کرد. هدف اصلی QuecPython کمک به تکمیل سریع تر پروژه هست.

در ادامه لیستی از ماژول هایی که از این پلتفرم پشتیبانی میکنند را میتونید بررسی کنید :

ماژول های با قابلیت پشتیبانی از quecPythonاز ویژگی های خوب این پلتفرم میشه به پشتیبانی از انواع مختلف ماژول های کوییکتل ، درایورهای متنوع از پیش آماده شده ، پشتیبانی از پروتکل های ارتباطی مختلف و … اشاره کرد ، همچنین مثل پلتفرم های قبلی دارای داکیومنت های کامل و جامع هست. اطلاعات بیشتر در مورد QuecPython رو میتونید از اینجا بررسی کنید.

 

راه اندازی QuecPython

برای شروع نیاز هست که یک ماژول رو انتخاب کنیم و با اون پیش بریم که ما از ماژول EC200A و برد ارزیابی ماژول EC200A Quectel کویکتل استفاده میکنیم، که هر دو رو میتونید از فروشگاه سیسوگ تهیه کنید.

بعد از اون لازمه که درایور مربوط به ماژول EC200A رو دانلود کنیم ، برای اینکار به صفحه اطلاعات این ماژول در سایت QuecPython رفته و از قسمت دانلود ها، آخرین نسخه درایور رو دانلود و سپس اون رو نصب میکنیم.

دانلود درایور ماژول ec200a
مرحله بعدی نصب نرم افزار QPYcom هست که باید از این لینک دانلودش کنید. از این نرم افزار برای آپدیت فریمور ماژول، دیباگ کردن، انتقال فایل به ماژول و … استفاده میشه. در ادامه تصویری از محیط این نرم افزار رو مشاهده میکنید :

نرم افزار qpycom

حالا باید با کمک این نرم افزار ، فریمور QuecPython رو بر روی ماژول پروگرام کنیم، برای اینکار مجددا به صفحه ماژول EC200A در سایت رفته و فریمور ماژول رو دانلود میکنیم.

 

دانلود فریمور ماژول

حالا به سراغ نرم افزار QPYcom رفته و وارد تب download میشیم و مراحل زیر رو انجام میدیم. دقت کنید که برای انتخاب فریمور باید ابتدا فایل فریموری که دانلود کردید رو از حالت فشرده خارج کرده و سپس فایل با فرمت blf رو انتخاب کنید. همچنین بعد از زدن دکمه Download FW باید ماژول رو ریست کنید تا دانلود شروع بشه.

مراحل کار با نرم افزار QPYcom

پس از اتمام دانلود به سراغ تب REPL میریم و مراحل زیر رو انجام میدیم. دقت کنید که در قسمت COM Port باید پورت Quectel USB REPl Port رو انتخاب کنیم که شمارش ممکنه بر اساس سیستم شما متفاوت باشه.

تنظیمات تب REPL در نرم افزار QPYcom

بعد از باز کردن پورت در محیط ترمینال خاکستری میتونیم دستورات پایتون خودمون رو وارد کنیم و با زدن Enter دستورات توسط ماژول اجرا شده و خروجی به ما نمایش داده میشه. برای شروع از Hello World استفاده میکنیم. 🙂

محل وارد کردن کامند ها

 

حالا میخوایم به سراغ کنترل وضعیت یکی از LED های روی برد که به پایه NET_STATUS وصل شده بریم. برای اینکار ابتدا در داکیومنت Hardware Design ec200a بررسی میکنیم که پایه NET_STATUS چندمین پایه ماژول هست. در اینجا به پایه 6 وصل شده.

داکیومنت Hardware Design ec200a

حالا داخل این لینک بررسی میکنیم که پایه 6 ماژول به عنوان GPIO چند شناخته میشه که در اینجا GPIO46 هست.

لیست پین های ماژول EC200A

حالا با کمک تکه کدی که پایین تر همون صفحه آورده شده، یعنی این

آموزش دستور Pin.write

 

ما این کد رو نوشتیم تا بتونیم وضعیت NET STATUS رو به صورت دستی تغییر بدیم.

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “کار با QuecPython در ماژول EC200A

  1. Avatar for حامد حامد گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میشه لطف کنین فرمور ماژول ec200u با ساپورت quecpython رو هم برای دانلود قرار بدین چون اون مکانیابی رو هم ساپورت میکنه

    1. Avatar for Mahdi.h   Mahdi.h   گفت:

      سلام از داخل سایت خود quecPython میتونید فریمور مربوط به ماژول های دیگه رو دانلود کنید.
      این لینک ماژول ec200u
      https://python.quectel.com/en/products/ec200u-eu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *