اینترنت اشیاء, بلاگ خبری سیسوگ, هوش مصنوعی

اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و رباتیک، محورهای اصلی نمایشگاه Embedded World 2024

Embedded World 2024

مایکروسافت، وب‌سرویس آمازون (AWS)، بلک‌بری و تگزاس اینسترومنتس برخی از شرکت‌هایی هستند که فناوری‌های خود را در نمایشگاه Embedded World امسال معرفی کردند.

Embedded World 2024 که چندی پیش در تاریخ ۹ تا ۱۱ آپریل در شهر نورنبرگ آلمان برگزار شد، میزبان شرکت‌هایی بود که آخرین دستاوردهای خود را دررابطه‌با امبدد سیستم‌ها شامل به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به نمایش گذاشتند. محوریت نمایشگاه امسال فناوری‌های اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و فناوری ارتباطات ماشین با ماشین بود.

در ادامه برخی از قابل‌توجه‌ترین فناوری‌هایی که امسال در نمایشگاه معرفی شدند را بررسی خواهیم کرد.

تکنولوژی جراحی رباتیک شرکت بلک‌بری

بلک‌بری در نمایشگاه امسال از یک بازوی رباتیک که در جراحی‌ها کاربر دارد، پرده برداشت. در این بازوی رباتیک از آخرین نسخه سیستم‌ امبدد؛ یعنی پلتفرم توسعه نرم‌افزاری QNX 8.0 استفاده شده است.

در این بازوی رباتیک یک کنترل لمسی وجود دارد که به جراحان کمک می‌کند دقت بیشتری حین جراحی داشته باشند و به این طریق احتمال خطا و اشتباه را کاهش دهند.

دیگر فناوری‌های متعلق به بلک‌بری که از پلتفرم توسعه نرم‌افزار QNX پشتیبانی می‌کنند، شامل سیستم‌عامل QNX و هایپروایزر در فضای ابری هستند که در یک کابین مجازی QNX اجرا و نمایش داده می‌شوند.

کابین مجازی QNX پتانسیل زیادی برای استفاده در صنایعی ازجمله خودروسازی، رباتیک، اتوماسیون پزشکی و صنعتی دارد. کابین مجازی QNX این امکان را فراهم می‌کند که تمامی سیستم‌های مختلف داخل خودرو یکجا جمع و توسط QNX Hypervisor مدیریت شوند. در واقع از QNX Hypervisor برای اجرای چندین سیستم مهم روی یک SOC‌ (سیستم روی تراشه) استفاده می‌شود.

تکنولوژی جراحی رباتیک شرکت بلک‌بری

آموزش امبدد لینوکس

رایانش مرزی مایکروسافت آژور با دسترسی چندگانه

مایکروسافت در رویداد امسال از فناوری جدید خود، رایانش مرزی با دسترسی چندگانه (MCE) در قالب پلتفرم مایکروسافت آژور رونمایی کرد که به ادعای این شرکت، امکان اتصال با پهنای باند بالا و تأخیر بسیار کم را در اینترنت اشیا و سایر دستگاه‌ها فراهم می‌کند و پردازش داده‌ها و تصمیم‌گیری در زمان واقعی را ممکن می‌سازد.

مایکروسافت می‌گوید یکی از مهم‌ترین فناوری‌های این رویداد، استراتژی تطبیقی ابری جدید این شرکت است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند فناوری ابری را با عملیات فیزیکی خود ادغام کنند.

بر اساس پستی که در بلاگ مایکروسافت منتشر شده، این استراتژی سبب یکپارچه کردن تیم‌ها، سایت‌ها و سیستم‌ها در قالب یک مدل عملیاتی، کاربردی و داده‌محور می‌شود. به این صورت سازمان‌ها می‌توانند از فناوری‌های ابری بومی و هوش مصنوعی برای انجام هم‌زمان رایانش هیبریدی، رایانش مرزی، رایانش توزیع شده، رایانش مبتنی بر چند فضای ابری و اینترنت اشیا استفاده کنند.

در رایانش مرزی، محاسبات لبه یا Edge Computing؛ محاسبات مربوط به پردازش داده‌ها در خود دستگاه هوشمند انجام می‌شود. این برخلاف آن چیزی است که در رایانش ابری اتفاق می‌افتد. در Edge Computing در واقع اطلاعات به فضای ابری (به‌عنوان پایگاه داده اصلی) انتقال داده نمی‌شوند و در همان دستگاه تولیدکننده اطلاعات، پردازش و ذخیره می‌شوند.

مایکروسافت آژور هم پلتفرم مبتنی بر فضای ابری است که سرویس‌ها و خدمات متعددی مثل پایگاه داده، ساخت ماشین مجازی و سرویس‌های امنیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

رایانش مرزی مایکروسافت آژور با دسترسی چندگانه

بازوهای رباتیک مجهز به هوش مصنوعی شرکت AWS، کابین مجازی

شرکت خدمات تحت وب آمازون (AWS) هم در نمایشگاه امسال به معرفی دستگاه‌های اینترنت اشیاء خود پرداخت. به گفته این شرکت این دستگاه‌ها به طور خاص برای صنعت امبدد سیستم‌ها طراحی شده‌اند.

در دموی منتشر شده، دو بازوی رباتیک را می‌بینید که در حال شطرنج‌بازی کردن هستند. در این بازوها ترکیبی از فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و روباتیک به چشم می‌خورد.

AWS بر این باور است که ترکیب الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی و الگوریتم‌های کنترل صنعتی در بازوهای رباتیک سبب می‌شود که این ربات‌ها بتوانند همچون انسان استدلال کنند و حتی تصمیم‌گیری‌های پیچیده‌ای هنگام انجام حرکات نشان دهند.

بازوهای رباتیک مجهز به هوش مصنوعی شرکت AWS

یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت در نمایشگاه امسال، یک کابین مجازی خودرو بود که در آن فناوری‌های سنسورهای پیشرفته با AWS ادغام شده است.

بازدیدکنندگان در این نمایشگاه می‌توانستند در یک شهر مجازی رانندگی کنند. از سنسورهای AWS برای دریافت داده‌های لحظه‌ای و کمک به کاربران برای جهت‌یابی در یک محیط دیجیتال و همچنین، رانندگی در یک شهر مجازی استفاده می‌شود.

 کابین مجازی

فناوری‌های ارتباطی شرکت تگزاس اینسترومنتس

تگزاس اینسترومنتس (TI) در نمایشگاه امسال جدیدترین محصولات دارای فناوری‌های ارتباطی و جدیدترین پردازنده‌ها را با تمرکز ویژه بر رباتیک، انتقال انرژی و وسایل نقلیه الکتریکی به نمایش گذاشت.

آمیچای ران، معاون ارشد TI گفت: پیشرفت‌های اخیر در حوزه پردازشگرهای توکار یا نهفته، بار دیگر توجه صنایع مختلف را به این پردازشگرها جلب کرده‌اند.

این پیشرفت‌ها هر چه که باشند از یک بازوی رباتیک و یک وسیله نقلیه نرم‌افزار محور گرفته تا یک سیستم ذخیره‌سازی انرژی و مجموعه گسترده‌ای از زیرسیستم‌ها؛ سبب شده‌اند استفاده از سنسورها، کنترل موتور، کاربرد ارتباطات و قابلیت‌های edge-AI بیش از هر زمان دیگری ممکن شود.

دیگر محصولاتی که تگزاس اینسترومنتس در نمایشگاه امسال معرفی کرد، عبارت‌اند از:

  • پردازنده‌های مبتنی بر معماری Arm که با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی ادغام شده بودند.
  • میکروکنترلرهایی که در صنعت، پزشکی، خودروسازی و روبات‌ها کاربرد دارند.

فناوری‌های ارتباطی شرکت تگزاس اینسترومنتس

فناوری اینترنت اشیا شرکت Quectel Wireless

شرکت Quectel Wireless در نمایشگاه امسال به معرفی محصولات IoT جدید خود پرداخت که ازجمله آن‌ها ماژول‌های 5G و LTE-M/NB-IoT و همچنین، ماژول‌های موقعیت‌یاب GNSS هستند.

Quectel در نمایشگاه امسال همچنین محصولاتی را معرفی کرد که در آن‌ها از فناوری‌های متعلق به این شرکت استفاده شده بود:

  • ابزار Broadcast Sports International: این ابزار مجهز به فناوری 5G است و برای پوشش و پخش زنده رویدادهای ورزشی و سایر رویدادها استفاده می‌شود. در این ابزار از ماژول‌های ارتباطی 5G شرکت Quectel استفاده شده است.
  • ربات چمن‌زن ZCS: در این ربات چمن‌زن از ماژول موقعیت‌یاب GNSS Quectel به نام LG69T استفاده شده است. این ماژول GNSS به ربات کمک می‌کند تا موقعیت خود را مشخص کند و عملکرد دقیقی داشته باشد.
  • یکی دیگر از شرکت‌هایی که در آن از فناوری‌های Quectel استفاده شده بود، Sixfab است. Sixfab از یک رایانه IoT متشکل از ماژول‌های ارتباطی 5G برای اجرای برنامه‌هایی که نیاز به پهنای باند بالا دارند، استفاده می‌کند.

فناوری اینترنت اشیا شرکت Quectel Wireless

نمایندگی فروش محصولات کوییکتل در ایران

فناوری‌های اینترنت اشیا شرکت Renesas Electronic

Renesas Electronics در نمایشگاه امسال مجموعه‌ای از فناوری‌های IoT خود را که در صنعت و خودروسازی کاربرد دارند، معرفی کرد.

فناوری‌هایی که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند، شامل کاربرد هوش مصنوعی در تجزیه‌وتحلیل لحظه‌ای، کاربرد هوش مصنوعی در خودرو (رانندگی خودکار) و کاربرد هوش مصنوعی در خودروهای الکتریکی و امکان اتصال بی‌سیم با استفاده از Wi-Fi و بلوتوث بودند.

فناوری‌های اینترنت اشیا شرکت Renesas Electronic

مینی کامپیوترهای (WoA) شرکت DFI

شرکت کامپیوترهای صنعتی DFI محصولات جدید خود را که در واقع کامپیوترهای کوچک یا Windows on Arm (WoA) هستند، در نمایشگاه امسال معرفی کرد.

محصولات DFI شامل کامپیوترهای تک بردی، کامپیوترهای جعبه‌ای امبدد سیستم و کامپیوترهای صنعتی پنلی هستند. به گفته DFI محصولات WoA بهترین کاربرد را در فضاهای کوچک و یا روی دستگاه‌هایی با ابعاد کوچک دارند.

محصولات WoA به طور خاص برای بهبود تجربه کاربری در اتوماسیون و دستگاه‌های سلف‌سرویس طراحی شده‌اند. استفاده از سیستم‌عامل Windows on Arm در این محصولات، امکانات بهتری برای کاربران این دستگاه‌ها فراهم می‌کند. از WoA می‌توان در دستگاه‌هایی مانند دستگاه‌های فروش خودکار یا وندنیگ ماشین و کامپیوترهای کیوسکی (مانند دستگاه‌های عابر بانک) استفاده کرد.

 

منبع: iotworldtoday

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *