بلاگ خبری سیسوگ

LoRa Alliance از نقشه راه توسعه LoRaWAN در سال 2024 رونمایی کرد.

نوآوری‌های مداوم در حوزه استانداردهای متن باز LoRaWAN امکان استفاده حداکثری از LPWAN را در سطح جهانی و در قالب شبکه‌های زمینی و غیرزمینی (NTNs) فراهم می‌کنند.

LoRa Alliance روزهای اخیر به طور رسمی نقشه راه رسمی توسعه و پیشرفت LoRaWAN (پروتکل‌های دوربرد توان پایین ویژه اینترنت اشیا) را منتشر کرد. در این نقشه راه به طور خاص به موضوعات ساخت و اتصال شبکه‌ها و افزایش سرعت و سهولت استفاده از فناوری اشاره شده است. این سبب شده که LoRaWAN به دلیل بیشترین استفاده و بالاترین میزان تطبیق‌پذیری در بازار تجهیزات اینترنت اشیا (IoT)، پیشرو حوزه LPWAN شناخته شود.

در این نقشه‌ راه همچنین به برنامه توسعه‌ استاندارد متن باز LoRaWAN در ارتباطات اینترنت اشیا (IoT) نیز اشاره شده است.

دونا مور، مدیرعامل LoRa معتقد است LoRaWAN یک فناوری هدفمند در حوزه شبکه‌هاست که از بسیاری از دستگاه‌های اینترنت اشیاء پشتیبانی می‌کند. اعضای LoRa Alliance سعی دارند برای گسترش هر چه بیشتر کاربرد اینترنت اشیا که اتفاقاً در حال وقوع هم هست، پایه و اساسی برای توسعه استراتژیک LoRaWAN ایجاد کنند. به گفته دنا مور، فن‌آوری LoRaWAN کاربرد خود را در چندین میلیون سنسور ثابت کرده است. این فناوری همچنین توسط بزرگ‌ترین اکوسیستم موجود با بیشترین تعداد و تنوع دستگاه‌های نیز پشتیبانی می‌شود. استاندارد LoRaWAN امکان انتخاب از بین گزینه‌های متنوعی که برای پیاده‌سازی در شبکه‌های زمینی و همچنین، شبکه‌های غیرزمینی (شامل شبکه‌های ماهواره) وجود دارد را فراهم می‌کند. روش‌های شبکه‌سازی هیبرید از جمله این موارد هستند. به این ترتیب، فناوری LoRaWAN تنها LPWAN است که می‌تواند نیازهای هر سازمانی را که به دنبال استفاده از راه‌کارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء در مقیاس بزرگ و در عین حال کم‌مصرف است، پاسخ دهد.

در این نقشه راه پیشرفت‌های برنامه‌ریزی ‌شده چندین ویژگی مهم که قبلاً در استاندارد LoRaWAN گنجانده شده‌اند، تشریح شده است:

توسعه بازارهای در دسترس

  • بهبود و گسترش امکان اتصال به شبکه LoRaWAN برای شبکه‌های غیرزمینی (NTNs) از طریق بهینه‌سازی پرش فرکانسی مبتنی بر طیف گسترده دوربرد (LR-FHSS). این بهینه‌سازی سبب می‌شود که LoRaWAN حتی بتواند فراتر از الزامات پیش‌بینی شده مربوط به ظرفیت شبکه عمل کند.
  • پیشرفت‌های صورت گرفته در رله سبب افزایش دامنه‌ سیگنال‌های LoRaWAN در محیط‌های پر سروصدا و محیط‌های دارای چالش‌های فیزیکی شده است. به این صورت می‌توان سنسورها را در هر جایی نصب کرد.
  • اضافه کردن قابلیت شناسایی سریع و کم مصرف شبکه. این ویژگی وقت کاربرد دارد که پوشش دائمی شبکه وجود ندارد. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد که از برنامه‌های موبایلی بتوانند هنگام عبور از یک منطقه به منطقه دیگر یا هنگام رانندگی از جایی به جای دیگر استفاده کنند. این ویژگی ارزش شبکه LoRaWAN را به‌طور قابل‌توجهی در بخش‌های خدماتی افزایش می‌دهد. در این بازارها، LoRaWAN در مقایسه با رقبا به لحاظ تعداد نصب بسیار قوی‌تر عمل کرده و این یعنی دستگاه‌ها و سیستم‌های LoRaWAN زیادی در حال استفاده هستند.

مقیاس‌پذیری هایپر

  • ساده‌سازی نصب با مدیریت آسان‌تر تنظیمات دستگاه و جابجایی دستگاه.
  • ارسال شناسه‌های سازگار با GS1، مانند RFID، بارکد، کد محصولات الکترونیکی (EPC) از طریق فناوری LoRaWAN. این امکان سبب می‌شود که بتوان از دستگاه‌هایی که از طریق LoRaWAN به شبکه متصل هستند برای شناسایی محصولات استفاده کرد.
  • دانلود خودکار تنظیمات دستگاه. به این صورت پروفایل دستگاه به طور خودکار با استفاده از یک API استاندارد دانلود می‌شود. در نتیجه نصب یک دستگاه در شبکه‌های LoRaWAN آسان‌تر می‌شود.

مدیریت شبکه اصلی

استانداردسازی ارتباط بین سرور برنامه و درگاه‌ها. به این ترتیب، اطمینان حاصل می‌شود که دستگاه‌ها و درگاه‌های مختلف می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

گواهینامه

  • جلب اعتماد مشتری از طریق به‌روزرسانی‌های مربوط به فریمور از طریق شبکه‌های بی‌سیم و ارسال آن‌ها به سیستم‌های تست گواهینامه LoRaWAN، به سازندگان دستگاه‌ها این امکان را می‌دهد که این ویژگی‌ها را بررسی کنند.
  • با اضافه کردن آزمون‌های پیشرفته تعاملی، استانداردهای گواهی LoRaWAN ارتقاء می‌یابد و قابلیت اطمینان در تعامل دستگاه‌های مختلف با یکدیگر افزایش می‌یابد. این به کاربران اطمینان می‌دهد که می‌توانند از دستگاه‌های مختلف استفاده کنند و از قابلیت‌های مختلف آن‌ها بهره‌مند شوند.

توسعه لایه فیزیکی

  • معرفی crypto-agility در LoRaWAN. به این صورت برای محافظت از اطلاعات در LoRaWAN، می‌توان مجموعه‌های رمزنگاری مختلف را اضافه و یا از آن‌ها استفاده کرد. برای این کار نیازی به تغییر لایه ارتباطی اصلی (Link Layer) LoRaWAN نیست. تنها کافی است افزونه‌های رمزنگاری را اضافه کرد.

همان‌طور که کاربرد اینترنت اشیاء (IoT) در حوزه های مختلف رو به افزایش است، در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود که قابلیت انطباق پذیری با شبکه های مختلف یک نکته کلیدی باشد که البته در استاندارد فعلی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به رشد IoT به واسطه ماهواره‌ها و دیگر شبکه‌های ارتباطی NTN، LR-FHSS (یکی از فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم) برای ارتباطات گسترده و جهانی LoRaWAN توسعه داده شده است. LoRa همچنان به تلاش خود برای بهبود و گسترش استاندارد بر اساس نیازهای بازار ادامه می‌دهد.

یکی از نمونه‌هایی که توانایی‌های با ظرفیت بالای LoRaWAN را نشان می‌دهد، شبکه ZENNER با نزدیک به 7.5 میلیون سنسور در بیش از 100000 گیت‌وی در 15 کشور جهان است که از تأمین‌کنندگان انرژی، صنعت مسکن، شهرها و شهرداری‌ها، خدمات شهری و عملیات صنعتی پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که این مثال نشان می‌دهد، استاندارد LoRaWAN به راحتی نیازهای ظرفیت اینترنت اشیاء امروزی را برطرف می‌کند.

 

منبع: iotbusinessnews

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *