بلاگ خبری سیسوگ, هوش مصنوعی

Altera تراشه FPGA را برای هوش مصنوعی edge AI بهینه کرد.

شرکت اینتل اخیراً تراشه‌ای به نام Agilex 5 FPGAs را معرفی کرده که قابلیت‌های پردازش مبتنی بر هوش مصنوعی به آن اضافه شده است. این بهینه‌سازی امکان ادغام قابلیت‌های مختلف را فراهم کرده و همچنین، سبب کاهش تأخیر در زمان پردازش داده‌ها و قدرتمندتر شدن قابلیت‌های پردازشی و محاسباتی شده است.

Altera که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه اینتل است، پردازنده‌ای جدید به نام Agilex 5 FPGAs معرفی کرده که در واقع نسخه بهینه‌شده FPGA است. از این تراشه که به طور خاص برای استفاده در حوزه هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده می‌توان برای پردازش داده‌ها در خرده‌فروشی، مراقبت‌های بهداشتی، صنعت، خودروسازی، دفاع و هوافضا استفاده کرد.

این شرکت اعلام کرد که پردازنده‌های جدید Core Ultra، Intel Core و Intel Atom و واحد پردازنده گرافیکی گسسته/ مجزا Intel Arc سبب نوآوری در زمینه هوش مصنوعی (AI)، محاسبات بصری و پردازش رسانه‌ای شده‌اند. اینتل مدعی است که Agilex 5 FPGAs برای کاربردهای میان رده، بهترین عملکرد را در ویدئوها، صنایع، روباتیک، پزشکی و … دارد.

اینتل اعلام کرده است که تراشه‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی FPGA را در بیش از ۹۰،۰۰۰ مورد استفاده کرده است. از این تراشه‌ها برای پشتیبانی از نسل بعدی دستگاه‌های edge AI استفاده خواهد شد. این دستگاه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • پردازنده‌های Intel Core Ultra: این پردازنده 5.02 برابر عملکرد بهتری در طبقه‌بندی (classification) تصاویر نسبت به پردازنده‌های دسکتاپ Intel Core نسل چهاردهم دارند. این پردازنده‌ها که در واقع یک SoC هستند از Intel Arc GPU2، یک واحد پردازش عصبی (NPU) و یک سوکت LGA تشکیل شده‌اند.
  • پردازنده‌های Intel Core: این پردازنده‌ها با ترکیب پردازنده‌های گرافیکی موبایلی نسل سیزدهم Intel Core و سوکت LGA سعی دارند تا مقیاس‌پذیری سیستم و سرعت رسیدن به مرحله عملیاتی را در اولویت قرار دهند. این سری از پردازنده‌های بهینه‌سازی شده به کمک واحدهای گرافیکی 3 برابری، معماری هیبریدی عملکردی و فناوری مدیریت منابع Intel Thread Director در مقایسه با پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم Intel Core عملکرد گرافیکی به مراتب بهتری دارند (2.57 برابر بهتر). همه این موارد به همراه طراحی مبتنی بر سوکت LGA سبب شده‌اند که مشتریان از هوش مصنوعی و عملکرد گرافیکی بالاتری بهره‌مند شوند بدون اینکه انعطاف‌پذیری در به کار گیری سخت‌افزارها خدشه‌دار شود.
  • سری پردازنده‌های Intel Atom x7000C: در این سری پردازنده‌ها فرکانس پایه در دستگاه‌هایی با حداکثر هشت هسته افزایش یافته است. این افزایش فرکانس و این تعداد هسته‌ باعث شده‌اند که پردازشگر قدرت استثنایی در پردازش داده‌ها در دستگاه‌های شبکه‌ و ارتباطاتی مثل مودم‌ها و روترها داشته باشد. این سری از پردازنده‌ها این امکان را برای کسب‌وکارهای مرتبط با ارتباطات فراهم می‌کنند تا با استفاده از قابلیت‌های prediction deep learning (مرحله‌ای در یادگیری ماشین) بتوانند تهدیدهای امنیتی را در زودترین زمان ممکن شناسایی کنند، عملکرد پردازش بسته داده‌ها و صفحه کنترل (control plane) را در پروتکل‌های OpenSSL/IPSec با استفاده از مجموعه دستورالعمل‌های اصلی/ دستورات سخت‌افزاری بهبود دهند و از ویژگی‌های امنیتی اینتل برای افزایش امنیت شبکه‌ها استفاده کنند.
  • پردازنده‌های Intel Atom سری x7000RE: اصلی‌ترین کاربرد این سری از پردازنده‌ها در صنعت و تولید است. از جلمه ویژگی‌های این پردازنده‌ها می‌توان به قابلیت یادگیری عمیق (Deep learning)، ۳۲ واحد اجرای گرافیکی، نصب پردازنده به شیوه BGA و مصرف کم برق با توان بین ۶ تا ۱۲ وات اشاره کرد. عملکرد این پردازنده‌ها در طبقه‌بندی (classification) تصاویر هم ۹.۸۳ برابر بهتر از سری Intel Atom x6000RE است. یکی از مزیت‌های این پردازنده‌های جدید در Industry 4.0، بدون فن بودن آن‌ها است. این مزیت سبب می‌شود که بتوان از آن برای بهره‌مند شدن از قابلیت‌های اتوماسیون با هوش مصنوعی، کاربرد رباتیک در اتوماسیون انبارداری (AMR)، بازرسی تصویری خط تولید برای کنترل کیفیت و در کامپیوترهای صنعتی مقاوم استفاده کرد.

واحد گرافیگی Intel Arcاین شرکت اضافه کرد که پردازنده گرافیکی Intel Arc عملکرد و قابلیت‌های هوش مصنوعی edge AI را در سیستم‌های قدیمی Intel Core به‌عنوان یک پردازنده گرافیکی مجزا بهبود می‌دهد. این پردازنده گرافیکی مجزا امکان بهره‌مندی از هوش مصنوعی و قدرت پردازش رسانه‌ای و گرافیکی را فراهم می‌کند.

پردازنده‌های گرافیکی Intel Arc از یک بسته نرم‌افزاری استاندارد و متن باز استفاده می‌کنند. این ویژگی سبب می‌شود که توسعه برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با عملکرد بالا ممکن شود.

مدیر اجرایی Altera، ساندرا ریورا هدف از راه‌اندازی برند جدید Altera را عرضه سریع‌تر فناوری‌ها و نوآوری‌های پیشرو به بازار FPGA اعلام کرد.

ابزار هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از فریم­ورک­ های هوش مصنوعی موجود و محبوب به همراه ابزارهای OpenVINO اینتل و مجموعه FPGA AI برای ساخت بلوک‌های مالکیت فکری هوش مصنوعی (AI) استفاده کنند. بلوک‌های مالکیت فکری هوش مصنوعی در واقع مجموعه‌ای از قطعات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری هستند که برای انجام وظایف مرتبط با هوش مصنوعی طراحی شده‌اند.

پردازنده‌ها و راه‌کارهای جدیدی که اینتل در جهت بهینه‌سازی ارائه کرده، زیرساخت‌های لازم برای نوآوری، کارآمدی و کاهش زمان عرضه به بازار را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند.

اینتل معتقد است این پردازنده‌ها، FPGA و راه‌کارهای مرتبط با آن‌ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که از حجم عظیمی از داده‌ها برای استقرار دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی در صنایع مختلف استفاده کنند. به علاوه، می‌توان در سیستم‌ها یا دستگاه‌هایی که از فناوری‌های اینتل استفاده می‌کنند، پردازش‌های تصویری پیچیده و پیشرفته‌ای را انجام داد.

بسته هوش مصنوعی FPGA از Altera به تیم تیامی کمک کرد تا IP خود را به سرعت با فرایندهای پردازش سیگنال دیجیتال ادغام کنند. این سبب شد که زمان لازم برای ادغام قابلیت هوش مصنوعی و پردازش سیگنال 5G برای تیم تیامی از شش ماه به هشت هفته کاهش یابد.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *