بلاگ خبری سیسوگ, میکروکنترلر ESP32

ساخت یک رادیوی اینترنتی دارای نمایشگر لمسی با کیت ESP32-S3

ESP32-S3-based kit

رادیوی اینترنتی ESP32 در واقع یک دستگاه بر پایه میکروکنترلر ESP32 است که توسط یک شرکت لهستانی به نام The MicroMaker ساخته شده است. رادیوی اینترنتی ESP32 یک کیت سخت‌افزاری ساده است که در آن برد توسعه LilyGo T-Display S3 در کنار ماژول صوتی I2S و چند قطعه دیگر قرار گرفته تا رادیویی ساخته شود که قادر به ارتباط گرفتن با ایستگاه‌های رادیویی آنلاین باشد. با رادیوی اینترنتی ESP32، دیگر محدود به ایستگاه‌های رادیویی موجود در نزدیکی خود نخواهید بود.

LilyGo T-Display S3 از چند جزء مهم تشکیل شده است:

  • میکروکنترلر ESP32-S3 دارای قابلیت‌های مختلفی مانند شبکه Wi-Fi و بلوتوث نسخه 5 (BLE 5) است که امکان اتصال به اینترنت و ارتباط با دستگاه‌های دیگر را فراهم می‌کند.
  • نمایشگر 1.9 اینچی نه تنها تمام‌ رنگی است، بلکه از نوع خازنی بوده و امکان کنترل لمسی دستگاه را فراهم می‌کند.
  • قابلیت Wi-Fi داخلی به رادیو این امکان را می‌دهد تا به اینترنت متصل شده و به ایستگاه‌های رادیویی آنلاین دسترسی داشته باشد.
  • رابط کاربری لمسی باعث می‌شود که کاربران بتوانند به راحتی و با لمس صفحه نمایش، دستگاه را کنترل کنند.
  • این رادیو یک باتری لیتیوم-یونی 18650 دارد. این نوع باتری‌ها ظرفیت بالایی دارند و می توانند به مدت طولانی انرژی لازم را تامین کنند. این باتری این امکان را می‌دهد تا بتوان از رادیوی اینترنتی بدون نیاز به منبع برق مستقیم و به صورت قابل حمل استفاده کرد.

کیت ESP32-S3

این دستگاه قابلیت ذخیره تا ۵۱۲ ایستگاه رادیویی را داراست و شما می‌توانید این ایستگاه‌ها را از طریق مرورگر در کامپیوتر یا تلفن همراه خود مدیریت کنید.

مشخصات رادیوی اینترنتی ESP32

  • برد توسعه – LilyGo T-Display S3 نسخه لمسی (Soldered Version H589)
  • میکروکنترلر ESP32-S3R8
  • 16 مگابایت حافظه فلش و 8 مگابایت PSRAM
  • صفحه‌نمایش رنگی 9 اینچی LCD
  • ماژول صوتی I2S SparkFun به همراه مبدل آنالوگ به دیجیتال MAX98357A
  • اسپیکر 4 اهم و 5 وات با قطر 40 میلی‌متر
  • باتری لیتیوم-یونی 18650 و نگه‌دارنده باتری (اختیاری)

این رادیوی اینترنتی منبع باز نیست و بنابراین امکان تغییر آن نیست. نرم‌افزار این رادیو قبلاً توسط سازنده کامپایل شده و آماده بارگذاری بر روی میکروکنترلر است. فایل نرم‌افزار در سرویس ابری OneDrive قرار دارد و کاربران می‌توانند از آنجا آن را دانلود کنند. Espressif ابزاری متعلق به شرکت Espressif است که از آن برای بارگذاری نرم‌افزار بر روی میکروکنترلرهای ESP32 استفاده می‌شود. برای فعال‌سازی نرم‌افزار، کاربران باید یک کد یا کلید از سازنده دریافت کنند. این کد معمولاً به عنوان لایسنس یا مجوز استفاده از نرم‌افزار عمل می‌کند. این محصول را در Tindie با قیمتی حدود 10 دلار می‌توان خریداری کرد.

این کیت سخت‌افزاری با قیمتی حدود 95 دلار به فروش می‌رسد و شامل تمام قطعات لازم برای ساخت یک رادیوی اینترنتی باکیفیت می‌شود. خریداران می‌توانند دستگاه را با استفاده از چسب حرارتی مونتاژ کنند. همچنین با پرداخت 30 دلار بیشتر می‌توان این کیت را مونتاژ شده خریداری کرد. با این حال مونتاژ کردن به خریدار این امکان را می‌دهد که بتواند قطعات را ارتقا دهد (به جز ماژول اصلی LilyGo T-Display S3).

توجه کنید که رادیوی اینترنتی ESP32 فاقد آنتن رادیویی است و بنابراین قادر به دریافت سیگنال رادیوهای محلی نیست. برای آگاهی از دستورالعمل‌های دقیق‌تر درباره نصب، تنظیم و استفاده از این دستگاه به GitHub مراجعه کنید.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *