آموزش الکترونیک به زبان ساده, توصیه شده

آموزش مقدماتی الکترونیک به زبان ساده – قسمت صفر

آموزش مقدماتی الکترونیک به زبان ساده - قسمت صفر

امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با قسمت جدید الکترونیک مقدماتی از سری آموزش الکترونیک با ما همراه باشید.

در این آموزش می‌خواهم چگونگی آموزش و نحوه یادگیری الکترونیک به زبان ساده را برای مبتدیان نشان دهم. تصور کنید که شما علاقه‌مند به یادگیری موضوع جدیدی هستید که از قبل با آن‌ها آشنا نیستید، خوب همه چیز خیلی گیج‌کننده و سخت به نظر می‌رسه! خود من هم قبلاً همین طوری بودم و مطمئناً شما هم دوست ندارید که چنین حالتی رو تجربه کنید! پس باید آموزش رو از سطح خیلی خیلی ساده شروع کنیم تا به مرور بتونیم پیشرفت خوبی حاصل کنیم. به یک‌باره نمیشه از سطح مبتدی حرفه‌ای شد. کودکان، دانش آموزان و حتی سالمندان و همه کسانی که به یادگیری الکترونیک علاقه‌مند هستند، می‌توانند با تلاش و پشت کار آن را یاد بگیرند!
حالا بزن بریم تا با همدیگه این مسیرو پیش بریم!

 

این مجموعه آموزش الکترونیک، به علت درخواست‌های زیاد شما دوستان علاقه‌مند تدوین شده است. منبع زبان اصلی وب سایت Eleccircuit می‌باشد که البته ممکن است در برخی موارد نیز تغییرات کوچکی برای یادگیری بهتر در آن ایجاد شده باشد!

 

چرا و به چه علت الکترونیک یاد بگیرم؟

خوب من در اینجا سه تا سؤال اساسی رو مطرح کردم که میتونه دید خوبی رو به شما بده!

 

سؤال اول – الکترونیک چیست؟

بیشتر لوازمی که دور ما هستند الکترونیکی هستند. از تلفن همراه گرفته تا کامپیوتر، تلویزیون و… همه این وسایل یا مستقیم به پریز برق متصل‌اند، یا به کمک آداپتور و باتری کار می‌کنند. یعنی هر کدوم دارن به شکلی با برق کار می‌کنند.
اگه داخلشون رو باز کرده باشید، می‌بینید که اون ها از تعدادی قطعه الکترونیکی (electronic components) ساخته شدند که به کمک یک مدار به همدیگه متصل شدند.

شاید برای شما مفید باشد: الکترونیک چیست؟ 

وکتور رزبری پای

ممکنه تا موقعی که این وسایل دارن برای ما کار می‌کنند، علاقه‌ای به یادگیری اتفاقاتی که داخلشون میفته نداشته باشیم! اما…

 

سؤال دوم – اصلاً چرا باید الکترونیک یاد بگیریم؟

دلایل خیلی زیادی وجود داره که الکترونیک رو یاد بگیرید، اما چهار فایده اصلیش رو در اینجا براتون آوردم:

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100

 

خودتون میتونید یه وسیله الکترونیکی بسازید!

تصور کنید بتونید یه ربات دستیار بسازید که توی کارها و مشکلات روزمره بهتون کمک کنه! چقدر میتونه هیجان انگیز باشه! این طوری میتونید از وقتتون بهترین استفاده رو ببرید!

 

ذخیره زمان و هزینه

اگر علم الکترونیک داشته باشید، هر زمان که وسایل الکترونیکی شما خراب شد، میتونید خودتون اکثرشون رو تعمیر کنید. (البته تعمیر هر وسیله‌ای تخصص خودش رو میخواد، اما بالاخره تا حدی میتونید مشکلات رو خودتون برطرف کنید)

 

یک مهارت خوب و پول‌ساز

اگر بتوانید مدارهای الکترونیکی را طراحی کنید، با اصول آن‌ها آشنا باشید و به یک متخصص در این زمینه تبدیل بشید، فرصت‌های کاری زیادی هم خواهید داشت! از تعمیر تا طراحی!

 

یک موضوع عالی برای مطالعه

از آنجایی که الکترونیک یک شاخه‌ای از علم فیزیک است و عملکرد آن قابل درک و لمس است، ما می‌توانیم آن را به عنوان یک موضوع جالب یاد بگیریم. البته که یادگیری بعضی از مفاهیم الکترونیکی کمی سخت و کسل کننده هستند، اما به کمک ساخت مدارهای الکترونیکی یادگیری آن بسیار راحت‌تر خواهد بود.

 

سوال سوم – آموزش الکترونیک برای چه کسانی مناسب است؟

طرز تفکر و دیدگاه‌های قدیمیتون رو درباره اینکه آیا میتونم یاد بگیرم یا نه رو کلاً دور بریزید! شما هم میتونید الکترونیک یاد بگیرید. هر کس که علاقه داشته باشه و تو هر سنی هم که باشه میتونه یاد بگیره!

  • دانش‌آموزی که علاقه‌مند به الکترونیک به عنوان یک سرگرمیه!
  • پدر و مادرهایی که می‌خوان واسه بچشون یه کار مفیدی پیدا کنن!
  • حتی کسایی هم که به مدرسه نمیرن میتونن یاد بگیرن!

اگر انجام آزمایش‌های الکترونیکی برای بچه‌ها سخته، پدر و مادرها باید بهشون کمک کنند.

 

باور کنید یادگیری برای شما دیر نیست!

بعضی دوستان من حتی 60 سال سن دارند و همراه با نوه‌های خود به عنوان یک تفریح الکترونیک رو یاد می‌گیرند!

آموزش سالمندان

یادگیری و ساخت لوازم الکترونیکی به کمک وسایل کمکی مثل ولت متر و… انجام میشه و به گونه‌ای هستند که آن‌ها را واقعاً لمس می‌کنید. درسته آموزش الکترونیک به زبان ساده است، اما گاهی یک پروژه بزرگ رو هم با هم انجام میدیم!

گاهی اوقات ما محاسبات ریاضی ساده‌ای برای حل مشکلات انجام می‌دهیم. مغز ما به گونه‌ای طراحی شده که همیشه میتونه بدون توقف رشد کنه. حتی اگر پروژه‌ای هم شکست خورد، باز هم چیزهای جدیدی را می‌آموزیم و ممکنه به نفع دیگران هم باشه!

 

و اما شما؟؟! بهترین راه یادگیری چیست؟

محتوای آموزشی بسیار زیادی وجود دارند. چگونه باید شروع کنیم؟ کدومشون برای ما بهترن؟ فرض کنید داخل کلاس نشسته‌اید و دارید مفاهیم تئوری را یاد می‌گیرید. خوب،معمولاً خیلی از افراد داخل کلاس خسته می‌شوند و نمیتونن همه چیز رو به خوبی یاد بگیرند.

بیایید به کمک مشکلات یاد بگیریم!
به نظر من مشکلات یکی از مهم‌ترین دلایل و انگیزه‌ها برای یادگیری هر چیزی هستند. در گذشته، منابع یادگیری بسیار کم بودند و ما در تاریکی بودیم. حالا یک چراغ جدیدی برای ما روشن شده است. یادگیری از طریق کار عملی! مهم‌ترین ابزارهای ما در یادگیری، زمان و انجام آزمایش‌ها هستند.

شما در مواجهه با مشکلات دو تا راه حل دارید: میتونید هیچ کاری نکنید و با مشکلاتتون کنار بیایید، یا اینکه اون ها رو حلشون کنید! به عقیده من لزومی به یادگیری نحوه کار تمام دستگاه‌های الکترونیکی اطرافمون نیست. ما همیشه باید به دنبال بهترین و ساده‌ترین راه حل باشیم.

 

چگونه الکترونیک را به زبان ساده یاد بگیریم؟

شما هم احتمالاً رؤیاهای زیادی توی ذهنتون دارید. چجوری یه مدار بسازم، تغییر بدم، تعمیر کنم و…؟ وسایل و تجهیزات و جزئیات خیلی زیادی میخواد، خیلی دردسر داره!
یادتون باشه همیشه راه‌های زیادی برای رسیدن به هدف وجود داره.

یادگیری هر چیزی، دو شرط مهم دارد: زمان و ثبات در یادگیری
اگر هدف شما دور از دسترس است، باید آهسته آهسته و پیوسته قدم بر دارید. برای مثال، کاشت یک درخت را در نظر بگیرید، نمیتوانید با آبیاری زیاد سرعت رشد آن را بیشتر کنید! ما هم نمیتوانیم اطلاعات زیادی را به یکباره بپذیریم. باید کمی زمان صرف کنیم تا بفهمیم چه نوع درختی هستیم!
آموزش را در سه مرحله پیش خواهیم برد.

  • گام اول – یادگیری مفاهیم پایه الکترونیک
  • گام دوم – آموزش مقدماتی قطعات الکترونیکی، شماتیک و بلوک دیاگرام
  • گام سوم – ساخت مدار

و در ادامه مدارهای مختلفی را با همدیگر خواهیم ساخت.

 

طراحی مدارات مختلفی را یاد بگیرید!

خیلی‌ها دوست دارند تا با یادگرفتن الکترونیک بتوانند مدارات مختلفی مثل آمپلی‌فایر های خیلی قوی یا پری آمپلی فایر، مدارات میکروکنترلری و… را بسازند. آیا میدونستید که مدارات پیشرفته را می‌توان به کمک مدارات ساده تر و کوچک‌تر طراحی کرد؟
بنابراین ما باید الکترونیک را با مدارهای کوچک یاد بگیریم. من عاشق یادگیری آنها هستم. من دوست دارم خودم مدار طراحی کنم یا امتحان کنم. چون معتقدم اگر آنها را درک کنیم، ممکن است خودمان بتوانیم پروژه‌های الکترونیکی بزرگ‌تری را طراحی کنیم.

 

آیا شما هم مثل من رؤیایی در ذهن دارید؟

الکترونیک دارای مدارهای زیادی است. ما نمی‌توانیم همه چیز را به طور خلاصه و سریع بیاموزیم. بهترین راه حل، یادگیری پله له پله و منظم است. من به تدریج تکنیک‌های مختلف مدار را به شما معرفی خواهم کرد.
یادتون نره ما رو به دوستاتون که به الکترونیک علاقه‌مند هستند معرفی کنید و با نظرات گرمتون در تکمیل این مطلب کمک کنید!

ممنون از اینکه ما را همراهی می‌کنید، ما رو از دعای خیرتون بی نصیب نذارید.

> قسمت بعد

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

9 دیدگاه در “آموزش مقدماتی الکترونیک به زبان ساده – قسمت صفر

  1. Avatar for جوانمرد قصاب ز شهر ری جوانمرد قصاب ز شهر ری گفت:

    مرسیییی
    به شدت علاقمند به یادگیری بودم ولی راهشو نمیدونستم متاسفانه
    منطقه ما فنی و حرفه ای فعال هم نداره و نتونستم کلاس برم
    امیدوارم با کمک سایت شما پایه و تئوریک رو یاد بگیرم
    گزینه سومتون ک ساخت یک بورد بود یک ارزو برای منه!امیدوارم اونم بشه و بتونم

    1. Avatar for elahe elahe گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز
      بله قطعا با مراجعه روزانه به سیسوگ، الکترونیک رو از مقدماتی تا پیشرفته یاد خواهید گرفت!
      لطفا سیسوگ رو به دوستانتون معرفی کنید
      و یادتون نره ما سیستم پرسش و پاسخ الکترونیکی داریم! پس نگران سوال هایی که براتون پیش میاد نباشید!

  2. Avatar for مبین مبین گفت:

    با سلام خسته نباشید ی سوال داشتم
    من کلاس دهم الکترونیکم و بیشتر قطعات پر استفاده الکترونیک رو میشناسم و محاسبات ، بایاس کردنشون رو بلدم ولی اینجاش برام سواله ک هنوز نمیتونم ی مدار ساده مثل یک امپلی فایر معمولی ایسی دار رو نمتونم طراحی کنم یا وقتی مدار هایی ک درون اینترنت هست رو درک نمیکنم ک چرا در فلان قسمت خازن هست یا چرا خازن فلان شماره استفاده میکنن یا چرا از این نوع مقاومت و فلان اهم استفاده میشه و… آیا اگر به کلاس های بالاتر برم این نو مدار ها را درک میکنم یا نه ممنون میشم در این موارد راهنماییم کنید

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام و درود دوست عزیز
      بذارید این مساله رو با مثال ساده تری ابهام زادییش کنم
      فردی رو در نظر بگیرد که تازه کلاس اول ابتدایی را تمام کرده و تمام حروف را یاد گرفته است، می تواند برخی جملات را بخواند و برخی را نیز بنوسید ، آیا این فرد قادر است کتاب داستان بنوسید ؟ قطعا خیر ، خوب مشکل کجاست!!
      ساده است ممارست و دیدن مثال های زیاد و سعی در خواندن متون مخلف این توانایی را به فرد خواهد داد که بهتر و سریعتر بخواند و کم کم در نوشتن نیز خبره خواهد شد
      دقیقا همین اتقاق برای شما هم خواهد افتاد ولی در نظر داشته باشید این مساله ربطی به کلاس های بالاتر نخواهد داشت- البته که تحصیل در کلاس های بالاتر بی تاثیر نیست ولی آن چیزی که دقیقا مساله رو حل میکنه دیدن نمونه مدارهای مختلف هست و البته سعی در تحلیل عملکرد آن برای خودتان است
      بخاطر داشته باشید که مدارات بزرگ و پیچیده با سر هم کردن مدارات ساده تر و قابل فهم تر ساخته میشوند درست مثل نوشتن کتاب که با سر هم کردن جملات و دنبال کردن یک سیر داستانی ساخته می شوند.

    2. Avatar photo M Hariri گفت:

      جواب مختصر و مفید این سوال، این هست: بله در کلاس های بالاتر با یادگیری مدارها و ساختارهای دیگر در الکترونیک، دید شما نسبت به کاربرد و ارتباط مابین اجزای مدارها افزایش می یابد و باعث درک بهتر عملکرد قطعات و سیستم های مختلف می شوید. البته میزان تفکر و تامل شما در این زمینه و استفاده از منابع یادگیری معتبر و علمی کمک بسیار زیادی به کیفیت این مهارت خواهد کرد. طبیعتاً دوره های ضعیف و پر هیاهوی اینترنتی و اینستا گرامی که با بزک کردن و یا با عدم آگاهی از روش تدریس اقدام به نشر و فروش محتوی آموزشی می نمایند، نه تنها باعث پیشرفت نمی شوند، بلکه متاسفانه در بسیاری موارد، باعث یادگیری اشتباه، بسیاری از بدیهیات در این رشته میگردند، که این موضوع شما را در فضای کسب و کار دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد کرد.

      توضیح کلی تر این هست:
      در شروع به یادگیری هر رشته ای و در روند کسب دانش در آن بهتر است، در ابتدا یا پیش از انتخاب رشته، با آن موارد آشنا شوید و در ادامه تحصیل در آن رشته، آنها را فرا بگیرید تا در نهایت دید فردی، اجتماعی و ارتباطی و کاری بهتری داشته باشید، از جمله:
      1) در ابتدا یا پیش از ورود: آشنایی با فضای حاکم بر آن رشته از نقطه نظر دامنه کاربرد در زندگی ( منظور کاربردهای تجاری، صنعتی، نظامی، فضایی) و درک اقتصاد و تجارت و ریسک های حاکم بر آن رشته و همچنین نحوه برآورده کردن نیازها و ارتباط گرفتن با انسان ها بوسیله آن رشته است

      2) در ابتدا یا پیش از ورود: آشنایی حدودی با زیر مجموعه های تخصصی رشته مورد نظر در محیط واقعی کسب و کار( در اینجا، دسته بندی هایی مانند طراحی انواع سخت افزارها و برنامه نویسی با انواع نرم افزارهای مرتبط و تخصص های بین رشته ای است)

      3) در روند تحصیل: آشنایی و کسب مهارت در کار با ابزارهای مورد نیاز در آن رشته، شامل ابزارهای فیزیکی ( در اینجا، مانند کار با دستگاه های اندازه گیری و ساختار عملکرد آنها) و همچنین یادگیری مطالب تئوری ئ علمی ابزارهای ادراکی ( مانند فیزیک و ریاضی و … وابسته به آن رشته)

      4) در روند تحصیل: شناخت اجزاء تشکیل دهنده فضای کار فیزیکی آن رشته ( در اینجا مانند انواع قطعات الکترونیک و مدارهای پایه استفاده شده در آن) که می توان با مراجعه به کاتالوگ قطعات مختلف (Data Sheet) همراه با پیشرفت در دروس هنرستان یا دانشگاه همراه باشد و بارها و بارها کاتالوگ ها مورد بررسی قرارگیرد تا از زوایای مختلف طی دوران تحصیل به نکات ریز و درشت آن پی برد

      5) در روند تحصیل: شناخت مدارهای الکترونیکی کاربردی در سیستم های ساده مانند انواع مدارهای منبع تغذیه، انواع ساختارهای تقویت کننده های عملیاتی و مدارهای ترانزیستوری چند طبقه و…. و مطالعه از HandBook های منتشر شده در موارد مختلف ذکر شده و همچنین مطالعه ی بخش هایی با عنوان Application Hints و Typical Applications و Application Information که در کاتالوگ قطعات مختلف الکترونیکی وجود دارد و به نحوی سازنده و خالق آن قطعه به منظور شرح عملکرد قطعه تولید شده و آگاه کردن طراحان از نحوه کار و بایاس قطعات در آنها اقدام به شرح و ارائه مثال کرده است.

      6) در روند تحصیل: اقدام به ساخت، تست و بررسی بسیاری مدارهای ساده و متوسط از منابع مختلف آموزشی مانند کتاب های معتبر، از مدارهای بسیار ساده و شاید پیش پا افتاده تا مدارهای متوسط و شلوغ تر به خاطر کسب مهارت در: لحیم-کاری، خرید و دسته بندی قطعات، مونتاژ و تست مدارهای مختلف الکترونیکی و کار با دستگاه های اندازه گیری به منظور آشنا شدن تمام حواس پنج گانه و فعال شدن ذهن تحلیل گر با فضای کاری رشته الکترونیک ( برای مثال ساخت مدارهایی از کتاب های 302 – 304 – 305 و 306 مدار)

      7) در انتهای روند تحصیل: ورود به بازار کار و شروع به کار در هر جایی که به شما کسب مهارت در برقراری ارتباط با دیگران و شناخت فضای کاری را بدهد، حتی اگر لازم است برای آن هزینه پرداخت کنید، چون این کار یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ بر روی خودتان است که در آینده و تا پایان عمر، مانند یک معدن طلا از آن استفاده خواهید کرد.

      مراقب دانسته های نادرست باشید، آنها از نادانی خطرناک ترند.

  3. Avatar for abbas // abbas // گفت:

    خیلی ممنون Digi Boy !!!!

  4. Avatar for رایان رایان گفت:

    سلام. اقدام مهمی رو صورت دادید، کاش با شروع کرونا مطرح و شروع می کردید، حداقل قیمت ها برای تهیه ملزومات بهتر بود.
    امیدوارم مثل بسیاری عناوین دیگه ناتمام و عقیم نمانده.

    1. Avatar photo Digi Boy گفت:

      درود بر شما.
      تلاشمون رو می کنیم، البته دیدگاه ها و بازخورد های شما هم تاثیر زیادی داره ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *