دسته‌بندی نشده

ارتباط آردوینو با متلب و سیمولینک

ارتباط آردوینو با متلب و سیمولینک

این مطلب قسمت هجدهم از آموزش جامع آردوینو (مبتدی و پیشرفته) است. در این آموزش می‌خواهیم به بررسی نحوه استفاده از آردوینو به همراه نرم‌افزار متلب (MATLAB) بپردازیم. به جرئت می‌توان نرم‌افزار متلب را پرکاربردترین نرم‌افزار در بین مهندسان دانست. متلب یک نرم‌افزار محاسباتی بسیار قوی با قابلیت‌های متنوعی برای طراحی و تحلیل انواع سیستم‌ها دانست. گستردگی این نرم‌افزار باعث شده است تا متلب از یک نرم‌افزار صرفا مهندسی به یک ماشین‌حساب کارآمد برای اکثر رشته‌ها تبدیل شود. متلب مجموعه کاملی از ابزارهای محاسباتی و تولباکس‌های (Toolbox) مختلفی شامل: رباتیک، کنترل اتوماتیک، فازی، شبکه عصبی، انفورماتیک، پردازش سیگنال، تحلیل اقتصادی و غیره را داراست. وسعت متلب نقطه قوت اصلی آن است. در متلب پکیج‌های نرم‌افزاری برای برقراری ارتباط بین متلب و آردوینو وجود دارد بنابراین اگر شما هم می‌خواهید از یک سیستم سخت‌افزاری شامل سنسورها و عملگرها به کمک آردوینو استفاده کنید و همزمان نیاز به ابزارهای متلب دارید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند. در این آموزش لازم است آشنایی اولیه‌ای با متلب داشته باشید.

تنظیمات اولیه نرم‌افزار متلب

قبل از هر چیز توصیه می‌کنم از نسخه متلب R217b و بالاتر استفاده کنید. شاید عجیب‌ترین و پردردسرترین بخش ارتباط بین متلب و آردوینو نصب پکیج مربوطه باشد! از آنجا که متلب خدمات خود را در ایران پشتیبانی نمی‌کند، در طول تمام مراحل بعدی تا پایان نصب باید از نرم‌افزاری برای تغییر IP کشورتان استفاده کنید. ابتدا وارد سایت متلب شده و یک حساب کاربری ایجاد کنید.

ارتباط آردوینو با متلب و سیمولینک

حالا باید در سایت متلب، به صفحه نصب پکیج آردوینو رفته و فایل نصب آن را دانلود کنید. در این قسمت به دو فایل نصب، یکی برای متلب و دیگری برای سیمولینک نیاز دارید. برای راحتی فایل‌های نصبی را در اینجا برای دانلود قرار داده‌ایم:

ارتباط آردوینو با متلب و سیمولینک

این فایل‌ها صرفا فرایند نصب را انجام می‌دهند، اما شما نیاز به فایل‌های اصلی پکیج نیز خواهید داشت. وارد نرم‌افزار متلب شده و در قسمت Add-Ons بر روی Get hardware support package کلیک کنید.

ارتباط آردوینو با متلب و سیمولینک

 

در پنجره‌ جدید می‌توانید پکیج را مستقیما دانلود و نصب کنید (گزینه اول). در این صورت نصب پکیج ساده‌تر خواهد بود اما به دلیل حجم زیاد فایل‌ها و نیز برای اینکه امکان استفاده مجدد از فایل‌ها در آینده نیز داشته باشید، گزینه دوم را پیشنهاد می‌کنم. در این صورت صرفا فایل‌های مربوطه دانلود شده  و خودتان باید آنها را نصب کنید. کلید Next را بزنید.

ارتباط آردوینو با متلب و سیمولینک

در قسمت بعد آردوینو را انتخاب کرده و مراحل را تا پایان دانلود ادامه دهید. آدرسی که فایل‌ها در آنجا دانلود می‌شوند را به خاطر بسپرید. پس از اتمام دانلود از درون متلب به محل دانلود رفته و فایل‌های نصب پکیج که قبلا دانلود کردید را نیز در همین محل کپی کنید.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “ارتباط آردوینو با متلب و سیمولینک

  1. Avatar for Hamed Shamsi khani Hamed Shamsi khani گفت:

    سلام.
    ممنون از سایت خوب شما.
    ممنون میشم فایل ها رو جهت دانلود قرار بدین
    چون خطاهای زیادی هنگام دانلود و نصب میده

  2. Avatar for شایان پیچ شایان پیچ گفت:

    بسیار مقاله خوب و مفیدی بود . ممنون از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *