آموزش, پروژه, مقاله های سیسوگ

چگونه با کمترین امکانات یک آنتن دست ساز قوی برای تلوزیون بسازیم ؟

ساخت آنتن

چه از تلویزیون های آنالوگ و معمولی قدیمی استفاده کنید و یا محتوای دیجیتال را با استفاده از تلویزیون های هوشمند مشاهده می کنید کیفیت تصویر وابسته به آنتنی است که به دستگاه شما متصل شده است. انواع و اقسام مدل های آنتن در بازار موجود است که سیگنال دهی را تقویت می کنند و تجربه بهتری از مشاهده تلویزیون را برای افراد رقم می زنند؛ اما شاید کم تر آنتنی مشابه با آنتن فوق العاده هاورمن وجود داشته باشد که بتواند با الگوی خاص خود پخش دیجیتال و HD کانال ها را با این کیفیت ممکن کند. ساخت این آنتن به سادگی و با وسیله های پیش پا افتاده در منزل امکان پذیر است. اگر شما نیز به دنبال تعویض آنتن تلویزیون خود هستید پیشنهاد می کنیم آموزش امروز انزل وب را برای ساخت آنتن تلویزیون و تقویت سیگنال دهی و دریافت کانال های بیش تر دنبال کنید.

 

طرح آنتن هاورمن اولین بار توسط مهندس هاورمن در سال ۱۹۵۹ و برای توسعه محدوده کانال های تلویزیون معرفی شد. با استفاده از این طرح کاربران توانستند به سادگی به ایستگاه های پخش تلویزیونی در ۶۰ تا ۸۰ کیلومتری خود متصل شوند و کانال های مختلف را دریافت کنند. اگرچه ایده هاورمن کمی قدیمی است اما همچنان پایه ساخت آنتن های قدرتمند تلویزیونی می باشد. شما نیز می توانید در منزل این آنتن را با وسایل ساده ای بسازید و مشابه ایده های ساخت روشنایی اضطراری در نبود برق از این آنتن در مواقع ضروری اما به صورت ثابت استفاده کنید.

روش های زیادی برای ساخت این آنتن فوق العاده وجود دارد. در ساده ترین روش می توان با استفاده از برد یونولیتی و نوار مس آنتن قوی و ارزانی را برای خارج از منزل تهیه نمود. در ادامه با شیوه ساخت این آنتن آشنا خواهید شد.

 

نحوه ساخت آنتن

برای ساخت آنتن ابتدا به دیاگرام زیر توجه کنید. در این دیاگرام الگویی که قرار است نوارمسی روی فوم قرار بگیرد نشان داده شده است. تمام اندازه ها و زوایا با استفاده از خط کش و نقاله مشخص شده اند و لازم است شما نیز دقیقا همین مقادیر را روی فوم هسته ای درج کنید. به این اندازه ها دقت داشته باشید؛ چرا که عملکرد نهایی آنتن به دقت شما بستگی دارد.

برای هر قسمتی نظیر گوشه ها که مشابه با شکل زیر باید جهت چسباندن نوار را تغییر دهید بهتر است نوار را قطع نکنید و آن را به صورت پیوسته ادامه دهید. دقت کنید که فاصله بین قله و دره ( بخشی که با خط قرمز در شکل بالا مشخص شده است) باید دقیقا ۸۱ میلی متر باشد. دو قسمت قله و دره ای که دقیقا در مرکز قرار دارند باید با استفاده از پیچ چوب فیکس شوند. در شکل بالا این دو قسمت سر پاره خط قرمز رنگ ۸۱ متری هستند. در مرکز همین خط ترانسفورماتور باید قرار گیرد.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

3 دیدگاه در “چگونه با کمترین امکانات یک آنتن دست ساز قوی برای تلوزیون بسازیم ؟

  1. Avatar for noorsun0035 noorsun0035 گفت:

    سلام. وقت بخیر.
    می خواستم بدونم آیا بهره و قدرت این آنتن اندازه گیری شده است.
    الان آنتن های خوب مثل محصول شرکت آنتن کار در حدود 40 تا 60 دی بی می باشد. که البته نسبت به مناطق و قدرت پخش دکل اصلی صدا و سیما متفاوت است.
    ولی من مدتها در کار آنتن مرکز بودم و محصولات مختلف را تست کردم. از لحاظ کیفیت و فنی بودن اذعان می کنم که هیچ کدام به پای آنتن کار نمی رسیدند.
    شاید باور نکنید ولی خیلی از شرکت ها یا کارگاه ها اصلا متخصص این امر را هم ندارند و دانش خاصی در این زمینه ندارند. فقط چندتا لوله آلومینیوم رو خم می کنند و به اسم آنتن می فروشند.

    از بابت اطلاع رسانی متشکرم ولی خواستم با این دانش ها بار علمی و تجاری این مطلب رو بیشتر کنم.
    متشکرم.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون از نظر شما
      البته نویسنده این مطلب سایت دیگه ای هست که با کلیک روی تیتر مطلب میتونید به اون لینک برید و سوالتون را اونجا بپرسید 🙂
      در سیاره الکترونیک ما صرفا قسمتی از محتوا را بازنشر میکنیم

      1. Avatar for noorsun0035 noorsun0035 گفت:

        اوه..
        بسیار متشکرم. متوجه نشده بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *