مقاله های سیسوگ, میکروکنترلر

تفاوت بین میکروپروسسور و میکروکنترلر

تفاوت بین میکروپروسسور و میکروکنترلر

میکروپروسسور و میکروکنترلر هر دو نوعی دستگاه الکترونیکی هستند که به شکل مدارهای مجتمع (IC) می‌باشند و در تعداد زیادی از تجهیزات الکترونیکی جدید مانند رایانه، لپ‌تاپ، ماشین لباسشویی، دستگاه تهویه هوا و بسیاری از ابزارهای الکترونیکی دیگر کاربرد دارند. به‌طورکلی، وظیفه اصلی میکروپروسسورها و میکروکنترلرها اتوماتیک سازی فرایندها است.

تا آخر این مقاله با سیسوگ همراه باشید تا درباره میکروپروسسورها و میکروکنترلرها و تفاوت بین آن‌ها، بیشتر بدونید!

شاید برای شما مفید باشد: آموزش برنامه نویسی میکروکنترلر AVR از 0 تا 100

میکروپروسسور چیست؟

میکروپروسسور، همان‌طور که از نام آن نیز پیداست، دستگاه پردازشی است که دیتا را بر اساس مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها به اطلاعات تبدیل می‌کند. به‌علاوه، میکروپروسسور یک تراشه الکترونیکی بسیار فشرده است که به همین دلیل از آن به‌عنوان ریزپردازنده یاد می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر، دستگاه پردازشی که بر روی یک تراشه واحد اجرا می‌شود، ریزپردازنده نامیده می‌شود. ریزپردازنده مهم‌ترین جزء یک کامپیوتر یا هر وسیله محاسباتی دیگری است. زیرا، وظیفه پردازش دیتا بر اساس دستورالعمل‌های تعریف شده جهت تولید اطلاعات را بر عهده دارد.

در میکرو کامپیوترها، میکروپروسسور به‌عنوان CPU (واحد پردازش مرکزی) استفاده می‌شود. یک میکروپروسسور معمولی از دو بخش اصلی یعنی ALU (واحد منطق حسابی) و CU (واحد کنترل) تشکیل شده است. تراشه‌های پردازشی اینتل 8085 یا 8086 نمونه‌هایی از میکروپروسسورها هستند.

میکروپروسسورهای جدید علاوه بر ALU و CU، از یک واحد حافظه کوچک (حافظه کش/cache) تشکیل شده‌اند. امروزه، میکروپروسسورها به طور گسترده‌ای در مواردی مانند نشر رومیزی (DTP)، کنترل نیروگاه، مولتی‌متر، ابزار پزشکی و غیره کاربرد دارند.

میکروکنترلر چیست؟

میکروکنترلر چیست؟

میکروکنترلر یک سیستم الکترونیکی است که از یک عنصر پردازش، یک حافظه کوچک (RAM، ROM، EPROM)، پورت‌های ورودی/خروجی و… بر روی یک تراشه تشکیل شده است؛ بنابراین، یک میکروکنترلر شباهت بسیار کمی به یک میکروکامپیوتر دارد. به‌طورکلی، میکروکنترلر یک دستگاه الکترونیکی بسیار کوچک و کم‌هزینه است که در بسیاری از لوازم الکترونیکی نقش اساسی دارد.

اگر قصد مطالعه مطالب بیشتری راجع به میکروکنترلر را دارید می توانید مقاله میکروکنترلر چیست؟ را مطالعه نمایید.

تفاوت بین میکروپروسسور و میکروکنترلر

جدول زیر تمام تفاوت‌های مهم بین میکروپروسسورها و میکروکنترلرها را نشان می‌دهد:

میکروکنترلر

میکروپروسسور

پارامتر
میکروکنترلرها را می توان قلب یک امبدد سیستم دانست.میکروپروسسورها را می توان قلب یک سیستم کامپیوتری دانست.توضیح کلی
میکروکنترلر یک دستگاه کنترلی است که حافظه و مولفه خروجی I/O (ورودی/خروجی) در داخل آن وجود دارد.میکروپروسسور پردازنده ای است که حافظه و اجزای I/O (ورودی/خروجی) به آن به صورت خارجی متصل می شوند.تعریف
میکروکنترلرها روی حافظه تراشه وجود دارند و مدار پیچیدگی کمتری دارد.مدار به دلیل اتصال خارجی پیچیده است.پیچیدگی مدار
حافظه و اجزای I/O در دسترس هستند.حافظه و اجزای ورودی/خروجی باید به صورت خارجی متصل شوند.حافظه و اجزای I/O
میکروکنترلرها را می توان با یک سیستم فشرده استفاده کرد.میکروپروسسورها را نمی توان در سیستم های فشرده استفاده کرد.سازگاری سیستم فشرده
میکروکنترلرها کارآمد هستند.میکروپروسسورها کارآمد نیستند.بهره وری
میکروکنترلرها زیرو استاتوس فلگ ندارند.میکروپروسسورها دارای زیرو استاتوس فلگ هستند.زیرو استاتوس فلگ
میکروکنترلرها تعداد رجیسترهای بیش تری دارند.میکروپروسسورها تعداد رجیسترهای کمتری دارند.تعداد رجیستر
میکروکنترلرها معمولاً در ماشین لباسشویی و دستگاه تهویه هوا استفاده می شوند.میکروپروسسورها معمولاً در رایانه های شخصی استفاده می شوند.کاربردها

نتیجه‌گیری

از مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت که میکروپروسسور یک قطعه الکترونیکی است که به‌عنوان دستگاه پردازش در سیستم‌های مختلف محاسباتی مانند رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند و غیره استفاده می‌شود. همچنین، میکروکنترلر یک میکروکامپیوتر کوچک است که به‌عنوان یک دستگاه کنترل در امبدد سیستم‌های مختلف مانند ماشین لباسشویی، اجاق‌های مایکروویو و غیره استفاده می‌شود.

منبع: tutorials

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *