معرفی, مقاله های سیسوگ

تفاوت AM‌ و FM

تفاوت AM‌ و FM
تفاوت AM‌ و FM بیش از هر چیز در نحوه‌ انتقال داده‌هاست. FM فناوری مدولاسیون پیشرفته‌ AM است که به جای ایجاد تغییر در دامنه، در فرکانس تغییر ایجاد می‌کند و در نتیجه صدای بهتری دارد.

تفاوت AM و FM

AM و FM دو روش بسیار رایج، اما متفاوت برای ارسال اطلاعات از طریق امواج هوایی هستند. AM مدولاسیون دامنه و FM مدولاسیون فرکانسس است. مدولاسیون عمل اصلاح یک جنبه خاص از فرکانس حامل مطابق با اطلاعات ارسال شده است، به عبارت دیگر مدولاسیون یک موج حاوی اطلاعات را با یک موج حمل کننده ترکیب می‌کند. بنابراین مشخص است که AM دامنه فرکانس حامل و FM فرکانس آن  را تغییر می‌دهد.
AM در این میان یک فناوری قدیمی‌تر و ساده‌تر برای پیاده‌سازی است. گیرنده تغییرات را دردامنه فرکانس تشخیص داده و آن را برای پخش در بلندگو تقویت می‌کند. سادگی این فناوری ساخت گیرنده‌های رادیویی را تا حد بسیار زیادی آسان کرده است. مشکل اصلی مرتبط با پخش AM این واقعیت است که این روش نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی که باعث خراب شدن و تحریف سیگنال می‌شوند، آسیب پذیر است. سادگی طراحی نیز پخش را به یک کانال صوتی منفرد محدود می‌کند و در نتیجه برای صدای استریو کافی نخواهد بود.پ
FM در واقع فناوری توسعه‌یافته‌ پخش AM است و مزایای قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بنابراین در مقایسه با AM بسیار پیچیده‌تر است. اولین و اساسی‌ترین تفاوت FM توانایی آن در ارسال دو کانال اطلاعات به طور هم‌زمان، با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته است. در نتیجه امکان تولید صدای استریو مهیا می‌شود.
تفاوت AM و FM

از آنجا که اکثر عوامل محیطی که موج‌های رادیویی را تحریف می‌کنند، فقط بر دامنه آن‌ها تاثیر می‌گذارند و نه فرکانسی که FM سیگنال صوتی را در آن ذخیره می‌کند، داده‌های سیگنال FM به راحتی AM تخریب نمی‌شوند. همچنین با رسیدن به ایستگاه انتقال، کیفیت سیگنال FM به صورت خطی کاهش نمی‌یابد.

 

AM می‌تواند مسافت بیشتری را طی می‌کند، در نتیجه از این نظر برتری دارد. سیگنال‌های FM معمولا پس از طی مسافت ۵۰ مایل (حدود ۸۰ کیلومتر) از ایستگاه افت می‌کنند، اما امواج AM می‌توانند در اتمسفر امتداد یافته و برد بیشتری داشته باشند. برد همچنین یکی از عللی است که شبکه‌های رادیویی امواج AM را با وجود کیفیت کم صدا ترجیح می‌دهند.

پیشرفته بودن FM تفاوت قیمت بین گیرنده‌های AM و FM را قابل بحث کرده است. اکثر تولیدکنندگان می‌توانند تمام مدار‌های مربوط به AM و FM را در یک تراشه  قرار دهند تا هر دو موج توسط یک گیرنده قابل دریافت باشد.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

6 دیدگاه در “تفاوت AM‌ و FM

  1. Avatar for احسان احسان گفت:

    جالب بود ممنون از توضیحات خوبتون

  2. Avatar for امیر امیر گفت:

    وقتی یک کاربلد توضیح میدهد عالی بود

  3. Avatar for Parsa Parsa گفت:

    سلام،وقتتون بخیر
    ممنون از توضیحاتتون،ساده و جامع و کامل بود.

  4. Avatar for حسین حسین گفت:

    دست نوشته طلا

    1. Avatar for حسین حسین گفت:

      منظورم دست تون طلا

  5. Avatar for محسن محسن گفت:

    سلام.
    خوب بود.
    خدا خیرتون بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *