خاطره

خلاقیت در اوج کمبود !!!

خلاقیت در اوج کمبود !!!

سلام

حدوداً سال ۷۴ بود که قرار شد برای مراسم تئاتری که ویژه ایام دفاع مقدس بود یکسری کار مخصوص جلوه‌های ویژه آماده کنم ??? که یکم بیشتر به واقعیت نزدیک باشه. لازمه گریز ناپذیر این کار اسلحه واقعی و چاشنی‌های برقی و گلوله‌های مشکی بود که دسترسی به این موارد نسبت به وقت کم برای مجوز و … ناممکن بود.

 

چالش

اولاً کاملاً صفر بود، دوما حجم صدای انفجار برای سالن تئاتر زیاد بود و از همه مهم‌تر که تقریباً گریبان اکثر ماها رو میگیره، پروژه دقیقه نودی بود و وقت کم ⏳ و اصرار تهیه کننده بی نهایت، منم مجبور به انجام کاری که تا به حال انجامش ندادم و از طرف دیگر طمع مبلغ?? پیشنهادی که بیشتر از تهیه کننده منو مجبور می‌کرد?!!

 

چه میشه کرد؟

مداری که برای فرمان چاشنی‌ها در نظر گرفته بودم مدار ساده‌ای بود که برای تک تیر فقط شستی بود و برای حالت مسلسل از دو تا آی سی محبوب اون زمانم 4017 که باهم سری کرده بودم و ۲۰ عدد تیر رو نسبت به پالسی که 555 تولید می‌کرد رو اجرا می‌کردم.

برای تولید صدا و عملکرد گلوله که قرار بود به بدن کسی که گلوله به خوره و کیسه خون مصنوعی رو منفجر کنه و به ریزه بیرون و … نصب به شه و حدود ۴۰ یا ۳۰ تا گلوله هم که به اطراف صحنه نصب می‌شده هیچ چیزی جز یه ترقه! که تازه اومده بودن تو بازار ایران بنام سیگارت راه نجات من نبود.

 

قسمت جالب قضیه

خیلی جالبه بگم که چاشنی برقی که انتخاب کرده بودم المنت بود، که در داخل این سیگارت ها جاسازی کرده بودم ولی اشکالی که داشتن با تاخیر عمل میکردن و نمی تونستم همزمانی داشته باشم، خوشبختانه در آخرین وقتی که داشتم دیگه ناامید میشدم یه فکر بکری به ذهنم رسید و اجرا کردم خیلی جالب و تمیز از کار درآمد و توانستیم ۱۰ سئانس کامل اون تئاتر رو اجرا بکنیم و منم یه چیز تازه یاد بگیرم و هم پول خوبی به جیب بزنم که در دوران هنرستان خیلی لذت بخشه ??. 

 

تا اینجا یه خاطره بود که براتون توضیحش دادم و امیدوارم که مورد پسند قرار بگیره ، در ادامه یه خوراک فکری برای کسی که داره این مطلب رو میخونه میدم/

به نظر شما برای استفاده بجای چاشنی برقی از چی میشه استفاده کرد که تأخیر در فعال شدن نداشته باشه؟ (البته با توجه به محدودیت‌های زمانی و مجوزها و …). لطفاً پیشنهاد خودتون رو برام کامنت کنید.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

4 دیدگاه در “خلاقیت در اوج کمبود !!!

  1. Avatar for Colonel Colonel گفت:

    برای اینکه تاخیر نداشته باشه باید به جای اینکه المنت داغ کنیم یه سیستمی پیاده کنیم که آرک بزنه.
    ولی تو ولتاژ پایین آرک تولید کردن سخته احتمالا با یه رله ولتاژ220 رو وصل میکردید و دوتا سیم با فاصله از هم توی سیگارت جاساز میکردید

    1. Avatar for Omid Omid گفت:

      فکر نمی کنید یکم خیلی سخت باشه اون فاصله کم رو برای آرک زدن ایجاد کرد؟

      1. Avatar for Colonel Colonel گفت:

        220 ولته
        با دوسه سانتیمتر هم آرک میزنه

  2. Avatar for سیدحسین حسینی ایمنی سیدحسین حسینی ایمنی گفت:

    سلام
    با توجه به ولتاژ کاری دستگاه به جای چاشنی میشه از مقاومت با توان و مقدار مناسب استفاده کرد ، به مقاومت توان اضافه میدی و اونم میسوزه ، از فیلامان لامپ رشته ای هم میشه استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *