خاطره

عجله، تفکر، تامل

فکر کردن و تعقل

در اظهار نظر عجله نکنیم، تفکر کنیم و از اون بهتر، تامل کنیم

سلام، سال ها پیش در کنار یکی از اساتید صنعت و دانشگاه مشغول به کار بودم و همراه ایشون پروژه های مختلفی را طراحی و اجرا می کردیم. به هر حال در جریان اجرای پروژه ها، امکان اختلاف نظر در طراحی و نحوه اجرا همیشه وجود داره، البته وقتی کنار دست یک متخصص حرفه ای و صاحب نظر مشغول به کار باشید، گاهی شرایط سخت میشه و اگر نظر و پیشنهادی داشته باشید، بهتره دنبال یک راهی بگردید تا به بهترین شکل، ایده و نظرتون را با استاد به اشتراک بگذارید، از طرفی می بایست دقت کنید که جوانب کار را هم سنجیده باشید، هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ فنی، منظور این هست، بهتره حرفه ای عمل کنیم.

در چنین شرایطی پیشنهادی دارم که البته خودم هم بهش عمل میکردم، مثلا:

در جریان کار، مداری از طرف استاد پیشنهاد میشه تا به عنوان فلان بلوک در سیستم ازش استفاده بشه، حالا شما به هر دلیلی مثل تجربه قبلی یا تحلیلی که انجام دادید، قبل از اجرا به این نتیجه میرسید، اگر تغییری در مدار پیشنهادی بدید یا این بلوک را کاملا با مدار و روش دیگری جایگزین کنید، نتیجه بهتری خواهد داد!
خوب حالا می بایست تصمیم بگیرید که چه کاری بهتره انجام بدید؟
مثلا، می تونید همین حالا با استاد تماس بگیرید و بگید بهتره این کار را نکنیم و فلان کار را انجام بدهیم ؟
یا اینکه راه دیگری هم هست ؟

کاری که من معمولا انجام در چنین شرایطی انجام می دادم این بود:

موضوع را بارها تجزیه و تحلیل می کردم و شرایط حاکم بر سیستم و مدار را بررسی می کردم، اگر هم لازم بود سوالی پرسیده بشه، حتما از استاد می پرسیدم تا نتیجه بررسی هام کامل تر بشه، در این مرحله اگر به جواب قابل ارائه ای برای پیشنهاد خودم نمی رسیدم، خوب تکلیف معلوم بود، پیشنهاد استاد را اجرا می کردم و منتظر تست های عملی و میدانی می ماندم تا نتیجه کار مشخص بشه و بقیه ماجرا . . . .

حالا حالت دوم، اگر به جواب قابل ارائه ای برای پیشنهاد خودم می رسیدم، بهتر بود چه کاری انجام بدیم ؟

شاید جواب شما این باشه، خوب با استاد صحبت می کردی و نتیجه مکاشفات را به اطلاع ایشون می رساندید و در مورد نحوه و روش ادامه کار بحث می کردید!
بله، این میتونه در برخی شرایط راه گشا باشه، ولی من این کار را انجام نمی دادم!
سوال: پس چه کار می کردی؟
جواب: در این شرایط من هر دو مدارها را می ساختم، یعنی مدار یا راه پیشنهاد شده توسط استاد و راه پیشنهادی خودم!
سوال: می پرسید، چرا؟

جواب: به دلایل زیر:

1- اصلی ترین دلیل اینکه، من موظف به اجرای نظر مدیر پروژه ( که در اینجا استاد عزیزم مد نظر بوده) هستم و این یعنی پذیرش و تمرین مهمترین بخش قانون پذیری و کار گروهی.

2- در طراحی و تحقیق زمان هایی هست که مدیر پروژه ( از لفظ استاد استفاده نکردم، چون می خواستم این حس را داشته باشید که دامنه دیدتون را، تا یک سازمان بزرگ گسترش بدید ) به دنبال تست و بررسی حالت های خاصی از پاسخ گویی سیستم می باشد و حتی ممکن است خود ایشان هم بداند، این روش امکان جواب دادن نداشته باشد! ولی در این مرحله مهم بدست آوردن اطلاعات، دلایل عدم جوابگویی مدار است!
واضح تر اینکه قرار است، شرایط کاری سیستم در یک حالت مشکوک بررسی گردد تا در ادامه بتوان تحلیل های بهتر و راه های مطمئن تری را انتخاب و پیاده سازی نمود.

3- حالت بعدی وقتی هست که بررسی ها و تحلیل های من صحیح بوده باشد و باعث می شود، هم بصورت عملی نظر من تایید شود و بدون نیاز به بحث های طولانی، عملکرد مدار خود گویای کار باشد و از همه مهمتر اعتبار کاری آدم هم افزایش می یابد.

حالا نتیجه این روش کار در میان مدت و دراز مدت چی میتونه باشه؟

1- درک از شرح وظایف در کارگروهی و قانون پذیری
2- افزایش تجربه در تجزیه و تحلیل اطلاعات پروژه و تعامل با افراد، مخصوصا” در پروژه های متوسط و بزرگ
3- افزایش اعتبار نظرها و پیشنهادهای شما در کار گروهی و در رزومه ناملموس شما
( رزومه ناملموس اون حسی هست که شما به کارفرما یا مدیر پروژه و یا همکاران تان می دهید و بخشی از اعتبار واقعی شماست، که دیگران شما را با آن معرفی می کنند)
با دقت در محتوای این متن می توان به تفاوت های بین عجله کردن، فکر کردن و تامل کردن در اظهار نظر و انجام کار پی برد.

در انتها جا دارد تشکر کنم از جناب آقای مهندس مهرداد مشگین کلک استاد عزیزم

شاد و تندرست باشید

دوستدارتان
مهدی حریری
990114

author-avatar

درباره M Hariri

طراحی، بهینه سازی و تولید محصولات الکترونیکی، درحوزه های تجاری،صنعتی و تجهیزات پزشکی، مجری سیستم های امبدد لینوکس *(فروش قطعات الکترونیک https://aniroot.com)

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

1 دیدگاه در “عجله، تفکر، تامل

  1. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلامتی همه بچه های دانشگاه نجف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *