مقاله های سیسوگ

معرفی واحد‌های اندازه‌گیری الکتریکی

معرفی واحد‌های اندازه‌گیری الکتریکی

واحد‌های اندازه‌گیری الکتریکی بر اساس سیستم بین‌المللی واحد‌ها یا SI بیان می‌شوند. این واحد‌های استاندارد برای ولتاژ، جریان و مقاومت به ترتیب ولت (V)، آمپر (A) و اهم (Ω) هستند. گاهی در مدار‌ها و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی، مقدار یک کمیت، بسیار بزرگ یا بسیار کوچک است و برای بیان واحد آن باید از پیشوند‌هایی استفاده کرد.

پیشوند‌ها

اعداد بسیار زیادی در مهندسی برق و الکترونیک وجود دارند که بین مقدار حداقل و حداکثر یک واحد الکتریکی استاندارد هستند. برای مثال، ممکن است مقاومت کمتر از ۰.۰۱Ωیا بیشتر از ۱,۰۰۰,۰۰۰Ωباشد. با افزودن پیشوند‌ها به واحد‌های اندازه‌گیری، می‌توان تعداد صفر‌های زیاد را کاهش داد. جدول زیر این پیشوند‌ها را نشان می‌دهد.

معرفی واحد‌های اندازه‌گیری الکتریکی
برای تبدیل یک مقدار با پیشوند مشخص به عددی با پیشوند دیگر، باید اختلاف آن‌ها ضرب یا تقسیم شود. مثلاً تبدیل ۱MHz به kHz را در نظر بگیرید. می‌دانیم که ۱MHz برابر با یک میلیون (۱,۰۰۰,۰۰۰) هرتز و ۱kHz برابر با هزار (۱,۰۰۰) هرتز است، بنابراین ۱MHz هزار برابر بزرگتر از از ۱kHz است. در نتیجه ۱MHz برابر با ۱۰۰۰kHz است. به طریق مشابه، اگر بخواهیم کیلوهرتز را به مگاهرتز تبدیل کنیم، باید آن را به صورت کسری و با تقسیم بر هزار بنویسیم. یک راه ساده‌تر و سریع‌تر، انتقال اعشار به اندازه تعداد صفر‌ها به سمت چپ است.

واحد‌های دیگری نیز در مهندسی برق استفاده می‌شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وات-ساعت (Wh): مقدار انرژی الکتریکی مصرف شده در یک مدار طی یک دوره زمانی است. این واحد عمدتاً به صورت kWh، Wh و MWh بیان می‌شود.

دسی‌بل (dB): برابر با یک‌دهم بل است که برای نمایش مقدار بهره ولتاژ، جریان یا توان به کار می‌رود. این واحد، لگاریتمی است و معمولاً برای بیان بهره تقویت‌کننده‌ها، مدار‌های صوتی یا بلندگو‌ها استفاده می‌شود.
زاویه فاز (θ): زاویه فاز، اختلاف درجه بین شکل موج ولتاژ و جریان است که دوره تناوب یکسانی دارند. این مقدار، برابر با اختلاف یا شیفت زمانی است و بسته به ماهیت عنصر مدار ممکن است پس‌فاز یا پیش‌فاز باشد. زاویه فاز با درجه یا رادیان اندازه‌گیری می‌شود.
فرکانس زاویه‌ای (ω): واحد دیگری که در مدار‌های ac برای بیان رابطه فازوری بین دو یا چند شکل موج مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرکانس زاویه‌ای است. واحد فرکانس زاویه‌ای (۲πf) رادیان بر ثانیه (rad/s) است.
ثابت زمانی (T): ثابت زمانی یک مدار امپدانسی یا سیستم مرتبه اول خطی، مدت زمانی است که طول می‌کشد خروجی (پاسخ پله) به ۶۳.۷ درصد مقدار حداکثر یا حداقل خود برسد.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

1 دیدگاه در “معرفی واحد‌های اندازه‌گیری الکتریکی

  1. Avatar for مرتضی مرتضی گفت:

    سلام یه موقعی داشتم توی قطعات روسی میگشتم ببینم آیسی رگلاتور هست یا نه… داخل همین سایت های ایرانی … توی مشخصات فنی بعضی از قطعاتیه واحدهای اندازه گیری عجیب غریبی نوشته بود ( به انگیسی) … سرچ هم کردم چیز دندونگیری پیدا نکردم…کسی درباره الکترونیک روسی اطلاعاتی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *