رباتیک و مکاترونیک

چگونه دستگاه cnc بسازیم؟ – آموزش تصویری در 16 گام

ساخت CNC

این مقاله به شما یاد میدهد که چگونه یک دستگاه CNC روتر بسازید. شما میتوانید با الهام گرفتن از این آموزش، تجهیزات CNC مورد نیاز خود را بسازید. این آموزش تمامی گام های لازم برای ساخت یک دستگاه CNC را در بر میگیرد. نکته اصلی در مورد CNC روتر این است که آن یک دستگاه فوق العاده انعطاف پذیر و همه کاره است که میتوان از آن به عنوان یک دستگاه دریل، روتر، اره و حتی یک دستگاه تراش استفاده کرد.

توجه: این راهنما، تجربیات فردی است که پس از انجام یک سری تحقیقات تصمیم گرفته تا دستگاه CNC خود را بسازد و این تجربیات را در فضای وب و به زبان انگلیسی منتشر کرده است. این مقاله، ترجمه شده نسخه اصلی آن میباشد که مجموعه مانا موتور آن را در اختیار صنعتگران و دستگاه سازان محترم قرار میدهد. لینک مقاله اصلی در انتهای همین مقاله آمده است. در ادامه با ما همراه باشید.

 

گام 1: طراحی دستگاه CNC

 

برای ساخت هر دستگاه جدیدی ابتدا باید یک طرح از آن تهیه کرد. برای انجام یک طراحی ساده، کشیدن چند طرح روی کاغذ کافی است اما برای طراحی یک دستگاه پیچیده مانند روتر CNC یک طرح دقیق سه بعدی لازم است. برای این کار میتوانید از google sketchup استفاده کنید. google sketchup یک ابزار CAD رایگان است که میتوانید آن را از اینترنت دانلود کنید. کار با آن آسان است حتی اگر از قبل نیز با هیچ نرم افزار CAD ای کار نکرده باشید. البته نمیتوان در آن طرح هایی به دقت طرح های ایجاد شده در اتوکد داشته باشید اما برای این کار نیاز را برطرف میکند.

هدف اصلی از تهیه طرح، بدست آوردن تمام ابعاد مناسب برای قطعات است تا بتوان آنها را بصورت آنلاین سفارش داد. همچنین از این مطمئن میشویم که از آنجا که دستگاه از قطعات زیادی تشکیل شده هنگام کار هیچ کدام به دیگری فشار و آسیبی وارد نمیکند.

قصد دارید کدام نوع CNC روتر را بسازید؟

به طور کلی دو نوع طراحی در ساخت CNC روتر وجود دارد: طراحی میز متحرک و طراحی دروازه متحرک. طراحی میز متحرک معمولا برای CNC روترهایی با سایز کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. دستگاه های میزمتحرک ساختار ساده تری دارند و میتوانند راحت تر از نوع دروازه متحرک ساخته شوند اما نکته منفی که در رابطه با این نوع طراحی در مقابل دروازه متحرک وجود دارد این است که مقدار فضای اشغال شده توسط میز در پاکت برش تقریبا دو برابر این مقدار در طراحی دروازه متحرک است و به همین دلیل از نظر سایز قطعه محدودیت وجود دارد. پس اگر فضای برش مورد نیاز شما بیشتر از 30 در 30 سانتیمتر است احتمالا بهتر است که یک دستگاه از نوع دروازه متحرک ساخته شود. در این مقاله فرض بر این است که فضای برش مورد نیاز 65 در 65 است در نتیجه از سبک طراحی  دروازه متحرک استفاده میشود.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

3 دیدگاه در “چگونه دستگاه cnc بسازیم؟ – آموزش تصویری در 16 گام

  1. Avatar for Mehdi Soheili Mehdi Soheili گفت:

    درود
    با تشکر از مطالب ارزشمند
    لینک اصلی مقاله حذف شده؟

  2. Avatar for اکبر عبدی اکبر عبدی گفت:

    سلام
    اموزش خوب ولی خوب ناقص بود منتظر بقیه قسمت هاش هستیم
    البته بنظرم برای این سایت بهتره قبل از مکانیک نحوه پالس دادن به موتور هارو بزارید.بعد که سراغ مکانیک برید شور و اشتیاق برای دنبال کردن بالاتره. ممنون

    1. Avatar for کامین جلیلی کامین جلیلی گفت:

      سلام. این مطلب از سیسوگ نیست. فقط لینکش در اینجا قرار داره. برای ادامه مطلب می‌تونید به لینک درون صفحه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *