بلاگ خبری سیسوگ

سهل انگاری انویدیا، دلخوری شرکاء، سردرگمی‌ خریداران

سهل انگاری انویدیا، دلخوری شرکاء، سردرگمی‌ خریداران

با معرفی کارتهای RTX 3000 ماه عسل انویدیا شروع شد. شور و هیجان رسانه ای همراه با فروش سریع نسخ مرجع، و عجله شرکای AIB انویدیا برای عرضه نسخ Custom شده کارتهای جدید، همه و همه ناگهان با یک سهل انگاری بزرگ و عدم ارائه راهنمایی فنی کافی از بین رفت. این سهل انگاری فنی از طرف انویدیا صرفا باعث به دردسر افتادن شرکای تجاری اش شد، و ناراحتی به حق شرکای تجاری انویدیا به گونه ای افزایش یافت که می‌توان قاطعانه گفت در چند روز گذشته، اصلا به مدیران انویدیا خوش نگذشته است.

 

مشکل چیست؟

ریشه داستان به طور خلاصه از آنجا شروع می‌شود که انودیا در بخشی از طراحی فنی کارتها، توضیح کافی و یا راهنمایی دقیقی به شرکای تولید کننده کارتهای گرافیک خود نکرده است.

 

این تصویر پشت PCB کارت گرافیک نسخه مرجع Nvidia RTX 3080 Founders Edition است، دقیقا در محلی که سوی دیگر آن GPU قرار گرفته است. این 6 خازن آخرین مرحله از وظیفه فیلتراسیون نهایی مدار ولتاژ ورودی GPU را بر عهده دارند. از این شش عدد، انویدیا در نسخه مرجع خود مطابق تصویر، تعداد 4 عدد خازن از نوع POSCAPs به رنگ قرمز و در دوبخش دیگر، دو گروه خوشه ای مجموعا 20 عدد خازن از نوع MLCC به رنگ سبز استفاده کرده است. این ترکیب از نظر انویدیا بهترین خروجی را برای RTX 3080 ارائه می‌کند، و به همین دلیل کارتهای مرجع انویدیا بدون مشکل هستند.

 

به نظر می‌رسد انویدیا در این بخش توضیح کافی را به شرکای خود نداده است، و یا حداقل هیچ پیشنهاد و اجباری بر نوع انتخاب خازن در این بخش ارائه نکرده است، این موضوع باعث شد، شرکای انویدیا، مانند Asus، MSI، Gigabyte، Palit، و Zotac هر کدام، بر اساس نظر تیم مهندسی خود، در نوع انتخاب خازن‌ها دست ببرند، کاری که برای ارتقای کارتهای گرافیک خود همیشه می‌کردند.

 

عدم ارائه توضیح کافی در زمینه طراحی این بخش از طرف انویدیا و باز گذاشتن دست طراحان باعث شد، برخی از شرکا، به جای استفاده از ترکیب مشابه رفرنس، تمام این بخش را از یک نوع خازن مورد نظر خود انتخاب کنند و یا تعداد و ترکیب خازن‌ها را کم و زیاد کنند. باز گذاشتن دست طراحان و عدم ارائه راهنمای کافی باعث شد، در برخی از کارتها در زمانی که فرکانس بوست GPU به بیش از 2000Mhz افزایش پیدا کند، کارت بی ثبات و به دنبال آن، کل سیستم Crash کند.

 

برخی از شرکای انویدیا، مانند زوتک، تمام خازن‌ها را از نوع POSCAPs انتخاب کردند، و این دسته از کارتها با افزایش فرکانس GPU به 2100 مگاهرتز دچار crash سیستم می‌شوند.

 

بعضی دیگر از شرکای انویدیا، مانند MSI، در کارت MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio به جای ترکیب 2 به 4 مرجع، از ترکیب 1 به 5 استفاده کرده و 5 عدد خازن POSCAPS را در کنار یک گروه از خازن‌های MLCC استفاده کردند که این دسته از کارتها نیز با افزایش فرکانس GPU به بالای 2 گیگاهرتز احتمالا دچار مشکل می‌شوند.

 

آیا موضوع کیفیت تولید کارت مطرح است؟

ادامه در لینک خبر  . . . 

پی نوشت:

 مطلب بالا به لحاظ شرحی بر اهمیت  استفاده از انواع خازن های دکوپلاژ در بخش منبع تغذیه و تاثیر آنها بر عملکرد سیستم های سریع دیجیتال انتخاب و بازنشر شده است.

 

author-avatar

درباره M Hariri

طراحی، بهینه سازی و تولید محصولات الکترونیکی، درحوزه های تجاری،صنعتی و تجهیزات پزشکی، مجری سیستم های امبدد لینوکس *(فروش قطعات الکترونیک https://aniroot.com)

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

4 دیدگاه در “سهل انگاری انویدیا، دلخوری شرکاء، سردرگمی‌ خریداران

  1. Avatar for Mahdi.h Mahdi.h گفت:

    جالب بود که شرکت های بزرگ هم توی همچین موضوعاتی دچار اشتباه میشند!
    امان از این خازن ها?‍♂️

    1. Avatar photo M Hariri گفت:

      اتفاق غریبی نیست، بالاخره انسان ممکن الخطاست.
      خطا در شرکت های بزرگ، کم پیش میاد ولی وقتی پیش بیاد خطای بزرگی خواهد بود

      مثل فراخوانی که خودروسازهای معتبر دنیا می زنند به خاطر نقص فنی که معمولاً رسانه ای میشه و ما در اخبار هم میشنویم
      ولی امثال انویدیا یا شرکت های دیگه در اخبار روزانه جایگاهی برای مخاطب ندارند و به گوش رسانده نمی شوند

  2. Avatar for وی وی گفت:

    اگه دفعه بعد براتون سوال شد چرا ما به هیچ‌جا نمی‌رسیم و هنوز داریم پراید سوار میشیم که تازه هزار جاش هم مشکل داره از خودتون سوال کنید:

    آیا تو طراحی هامون به اندازه کافی برای مستندات وقت میذاریم؟ یا اینکه اصلا مستنداتی وجود داره؟

    آیا فرق بین نوع خازن ها رو میدونیم؟

    1. Avatar photo M Hariri گفت:

      قابل تامل هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *